gaat het werkelijk zo slecht met nederland?

Als ik naar journaal kijk. dan hoor je, dat er zoveel minder winst is gemaakt als vorig jaar. Dat is dan toch nog steeds geen verlies? gaat het dus wel zo slecht met nederland of is dit bang makerij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (7)

volgens mij is dit iets wat komt en gaat. Straks krijgen we vast ook weer een herhaling van de gouden eeuw...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat iets slechter, maar in vergelijking met andere landen mogen we echt niet klagen!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
E is wel dus wat minime groei,maar 1 % is tuurlijk maar niks,vooral wanneer de economie werelwijd nóg meer achteruit zou gaan.

Dan betekent dat,volgens mij,dat er geen voldoende reserves zijn om de * klappen* op te vangen en is er dus sprake van verslechtering,zeker omdat er eerder een grotere groe was.

Dus,ja,t gaat wat dat betreft slechter....

groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In Europa gaat het met Nederland nog steeds het beste qua economie. Hoorde ik op BNR, Bangmakerij!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dit moment is 1 op elke 4 Nederlanders voor de Overheid aan het werk (niet gezegd dat ze bij hun in dienst zijn).
Een andere grote onkostenpost is de EEG, ontwikkelingshulp, politieel/militaire bijstand (verplicht sinds onze bevrijding) en een alsmaar uitdijend Koningshuis plus nog enorm ambtenarenapparaat dat op de opwarming der aarde is ingezet wegens door de UNO afgekondigde rampspoed.
Dat kan een rijk, vermógend land als het onze zich allemaal wel veroorloven MITS onze inkomstenbronnen qua bodemschatten, zware industrie en nijverheid daarmee in de pas lopen.
Mee eens?
En hier zijn dingen foutgegaan zoals vrijwel geen boeren meer, vrijwel geen zware industrie meer, nijverheid produceert ook al niets meer maar alleen nog wat dienstverlening - met daar tegenover een gigantische onkostenpost aan advocaten, verzekeringen, heffingen etc. die wel een "drukke" maatschappij suggereren maar dat niet is: het is momenteel meer een "pluk ze" waarbij enorme bergen aan papier, aanmaningen, herkeuringen etc. over ons worden uitgestort.
Een voorbeeld: voor de Mammoetwet van 1961 werd ons onderwijs internationaal geroémd om onze goede geleerden - toch kostte het onze schatkist toen maar 13% maar heden kost onderwijs 48% van onze schatkist en is er tegelijkertijd een schreeuwend tekort aan 20.000 technici: dat zijn allemaal verloren inkomsten voor onze industrie en moeten banen worden uitbesteed.
Kenniseconomie? Klopt, maar als patenten maar 25 jaar geldig zijn en je de eerste 10 jaar bij gebrek aan technici alleen al nodig hebt om het onderzoek te onderbouwen, dan nog eens 5 jaar om dingen te produceren dan is het veel lucratiever je uitvinding maar metéén in de etalage te zetten, enkele reis China? Wat massaal gedaan wordt.

Wat doet de overheid dan? Kennis inzetten en dus:
we gaan alle auto's ombouwen naar een elektrische aandrijving. Klein probleempje: nèrgens goede accu's want het patentrecht is te duur.
Dito windmolenparken waarvan hun stroomopwekking een factor 400 malen dúúrder is dan kolenstroom en draaien voornamelijk op subsidie. Waarom? Voor werkgelegenheid dus - maar je geeft 4x zoveel geld uit dan er binnenkomt wat ook met de Betuwelijn en Hoge-Snelheidslijn al eveneens zo is gegaan.
En dan gaat het hard, écht cumulatief want zo rond het jaar 2015 zijn de Overheidsuitgaven al 5x hoger dan er binnenkomt, in 2020 is dat al 18x zoveel als inkomsten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met bovenstaande reaktie. Daar kan ik aan toevoegen dat we ons aardgas verkopen, en dat tellen als 'verdiend'. Het is echter wel zo dat we bezit (aardgas) omzetten in geld, en dat vervolgens uitgeven. Daar word je alleen maar armer van.
De ruim 400 miljard pensioenreserve verdampt langzaam door dalende aandelenprijzen en geldontwaarding.
En zo nog een paar dingen.
Nee, ik denk dat wij over 25 jaar voor een kwartje per uur de overhemden zitten te naaien voor de chinezen als we het zo laten voortsukkelen.
12 jaar geleden
Ik denk dat het nog veel erger wordt. Ondanks de bangmakerij, wordt de ernst van de situatie onderschat. Alles draait nu om geld. Maar dat geld wordt in een tijdsbestek van een jaar of vijf door torenhoge inflatie niets meer waard.