Heeft dit een naam? Zie uitleg

soms hoor je dat bv pindakaas van het eigenmerk ah of c1000 of de plus enzo eigenlijk precies het zelfde is als de echte calve pindakaas. Het komt dus uit de zelfde fabriek is precies hetzelfde product maar men doet het in verschillende verpakkingen van eigenmerk. (dit is een voorbeeldje)
Hoe noem je dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe het heet, weet ik niet. Wel dat ik jaren geleden in en koekjesfabriek werkte, waar ze oa appeltaartjes maakten. Per afnemer gingen deze in een andere doos, met een andere prijs.....Kom wel een gulden of 2,3 schelen (zolang is t geleden dus al, toen gebeurde het al. De goedkoopste dozen waren ook gammel, onprettig, de duurdere voelden steviger aan, maar t waren de zelfde taartjes dus..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weet je dat heel zeker? Want productiebedrijven willen nog wel eens capaciteit 'verkopen' aan andere ondernemingen. Dit wordt dan op dezelfde lijn gemaakt, maar met een andere receptuur.
Dit is hetzelfde principe als een autofabrikant die op 1 productielijn eerst groene auto's maakt en vervolgens rode, zelfde product, maar andere ingredienten (lees: verf).

Het beste antwoord

De verschuiving van merk naar private label (huismerk dus) is al lang een trend. Vooral AH loopt voorop en het AH label is dan ook echt sterk. Zo houden ze meer controle over het assortiment. Overigens is het toch meestal zo dat er verschillende recepturen worden gebruikt om onderscheid te houden. Ik denk dat je dit inderdaad (zoals vorige reactie) productdifferentiatie noemen ,maar wilde toch aangeven dat het niet vaak op deze manier gebeurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Productdifferentiatie volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hoeft denk ik niet naar een moeilijk woord te zoeken: het is gewoon huismerk.

Alle supermarkten doen er gretig aan mee en breiden het assortiment voortdurend uit, omdat het lucratief is. Het zijn klantenbinders (als een artikel bevalt, dan kun je niet naar de concurrent). Omdat de supermarkt de receptuur in eigen hand heeft, wordt daar heel veel werk aan besteed. Dat de pindakaas of het bier precies hetzelfde is als het A-merk bier, dat is meestal een fabeltje. Wèl is het zo, dat het dezelfde kwaliteit heeft, of dat dat tenminste zo moet zijn.

Bij een huismerk, koopt de supermarkt niet in, wat de fabrikant aanbiedt, maar de fabrikant maakt spullen waar de supermarkt om vraagt. Een totaal andere positie voor beiden, en voordelig voor de supermarkt, omdat er allerlei eisen, aan kwaliteit en prijs gesteld kunnen worden.

Bij de lancering van een nieuw huismerk voor een product, kan het een treffer zijn (het mislukt ook weleens). Dan komt de supermarkt in een cirkeltje terecht, met heel veel voordelen. Klanten kopen het product graag, hoge omzet, en kunnen er flinke kortingen worden bedongen bij de fabrikant. Wil fabrikant A het niet maken voor die prijs, dan stappen ze naar fabrikant B.

En als klap op de vuurpijl: dure reclamecampagnes zijn niet nodig, zoals bij Coca Cola en Douwe Egberts. Allemaal kassa voor de supermarkt, en het zal je daarom niet verbazen, dat je huismerken steeds vaker gaat tegenkomen.

De opkomst van de huismerken heeft ook iets te maken met de tijdgeest. Nog maar een jaar of 25 geleden, was het voor sommige mensen een beetje genant om bij de ALDI te kopen, en waren spullen in een wat minder luxe verpakking not done. Nu koopt iedereen, arm en rijk, gewoon zo goedkoop mogelijk zijn spullen, en wil in principe maar één ding: kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk ook aan productdifferentiatie.
Maar het is niet zo dat als het uit dezelfde fabriek komt, *dus* hetzelfde product is. Dit soort redenering heeft een naam: te kort door de bocht.

De productie gaat in batches. En per batch kunnen de specificaties gewijzigde worden. Welke olie en andere grondstoffen er in gaan, wat de procesparameters zijn enz. Dit na onderhandelingen tussen fabrikant en opdrachtgever. De opdrachtgever zal in zijn laboratorium nagaan, of de afgesproken grondstoffen zijn gebruikt en of het product het afgesproken kwaliteitsniveau heeft.

Als de plaatselijke supermarkt een eigen product wil, dan kan dat. Men gaat uit van een standaardproduct en er worden wikkels voor die supermarkt gedrukt.