DE EU bestond niet. Maar het was -en is- gewoon europa

Toegevoegd na 1 minuut:
http://europa.eu/about-eu/eu-history/index_nl.htm

Een vreedzaam Europa – het begin van de samenwerking

De Europese integratie is begonnen om een eind te stellen aan de talrijke en bloedige oorlogen tussen buurlanden, die hun hoogtepunt kenden in de Tweede Wereldoorlog. Sinds 1950 verenigen Europese landen zich economisch en politiek in de Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal om te zorgen voor een blijvende vrede. De zes oprichtende landen zijn: België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Luxemburg en Nederland. De jaren '50 worden overheerst door een koude oorlog tussen Oost en West. In 1956 wordt de Hongaarse opstand tegen het communistische regime neergeslagen door Sovjettanks. Een jaar later neemt de Sovjetunie de leiding in de ruimtewedloop door het lanceren van de eerste satelliet, Spoetnik 1. In 1957 wordt ook de Europese Economische Gemeenschap (EEG), of "gemeenschappelijke markt" opgericht door het Verdrag van Rome.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De voorloper van de EU (een politieke en economische unie) was de EEG (Europese Economische Gemeenschap) geen unie maar een gemeenschap en alleen economisch.
De voorganger van de EEG was de EGKS (Europese Gemeenschap voor Kolen en Staal, dus alleen maar het kolen en staal deel van de economie. Daarvoor hadden we oorlog met elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De EU bestond toen nog niet,
maar Nederland zat vlak voor de oorlog van 1945, en daarna, wel in een samenwerkingsverband met België en Luxemburg.
Dat samenwerkingsverband heette

de BeNeLux.

Het ging er in eerste instantie om om onderling vrij goederen te kunnen transporteren. Soortgelijk aan wat de EU in eerste instantie deed.