Vergrijzing: Is er een jaartal bekend wanneer er meer banen zijn als mensen die kunnen werken?

Rekenend houden met nieuwe nederlanders, geboorte en dergelijke.

En kunnen we echt verwachten dat er ooit een tijd aankomt waarbij niemand werkloos hoeft te zijn (uitgezonderd van mensen die te maken hebben met lichamelijke klachten) zodat er geen ww en bijstand hoeft te bestaan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Er zal nooit een tijd zijn waarbij vraag en aanbod op de arbeidsmarkt precies op elkaar aansluiten. Ook als er bijvoorbeeld 10 miljoen banen zijn en 9 miljoen mensen die tussen de 16 en 67 zijn (en kunnen werken) - dan nog moet het ook nog precies zo uitkomen dat de opleiding goed is en dat mensen in de buurt wonen van het werk.

Maar de babyboomers gaan de komende decennia allemaal met pensioen. Dus dan zal de vraag naar arbeidskrachten toenemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Die tijd breekt nu geleidelijk aan aan. De vergrijzing is begonnen. maar er zullen altijd mensen zijn die geen werk vinden. Reden hiervoor bijvoorbeeld te weinig scholing kennis of kunde.
12 jaar geleden
Op het moment dat de geboortegolf '40-'50 met pensioen gaat (dus nu) komen er steeds meer banen. Echter, ook in het verleden zijn er vele periodes geweest dat de arbeidsbureaus keihard moesten werken om de banen kwijt te raken. In die periodes is gebleken dat ook nog tot wel 5% werkloosheid is. Gewoon, omdat mensen vinden dat ze geen ander werk kunnen doen dan datgene waar ze exact voor opgeleid zijn. Of gewoon niet echt willen werken, en alleen voor de uitkering ingeschreven staan bij de arbeidsbureaus.

(Let wel: Werkloosheid wordt gebaseerd op mensen die aangeven op zoek te zijn naar werk. Ziek-zwak-en-misselijke mensen zijn daar dus geen onderdeel van)