waarom noemen mannen/vrienden elkaar bij achternaam?

het valt me op dat mannen elkaar altijd bij achternaam noemen. vrienden of collega's enz. waarom? bij vrouwen hoor je dat nooit of zelden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is niet zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is wel zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier ook niet.

Antwoorden (6)

Vaak is dat zo omdat de achternaam of mannelijker klinkt. Of beter verstaanbaar is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vroeger was het heel gebruikelijk om andere mannen (niet alleen vrienden) uit de lagere standen bij de achternaam aan te spreken. 'Mijnheer' was alleen voorbehouden aan voorname heren.

Dat is nu voorbij, maar we vinden het nog altijd normaal klinken. En het is gewoon handiger dan Jeroen 1 en Jeroen 2" :-)

Bovendien is de achternaam van een man ook meer "eigen", want hij houdt hem zijn leven lang en hij gaat over van vader op zoon. Bij vrouwen is dat (ondanks alle emancipatie) wat ingewikkelder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou hier in de kop van noord holland noemen wij elkaar gewoon bij de voornaam hoor?!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou dat is voor het eerst dat ik dat hoor. Heb dit nog niet mee gemaakt en herken dit ook niet mannen noemen elkaar gewoon bij de voornaam.
12 jaar geleden
Mijn man zijn vrienden hebben allemaal bijnamen maar ze noemen elkaar ook wel eens bij de achternaam. Dan is het van: Hey Dijkstra jongen hoe ist ermee? Zoiets.
Maar niet alle mannen doen dat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iemand alleen bij de achternaam noemen, zonder meneer of mevrouw ervoor wordt vaak als bot ervaren.

Op de werkvloer is het soms gebruikelijk maar waarom hebben we dan nog een voornaam of beter een roepnaam?

Als iemand mij alleen bij de achternaam noemt dan leg ik uit dat ik het op prijs stel bij de voornaam genoemd te worden of eventueel bij de achternaam met meneer ervoor.

De voornaam verandert immers doorgaans niet, de achternaam kan veranderen als men de achternaam van de gehuwde partner gaat voeren.

Inderdaad wordt het wel eens gebruikt om een (vermeend) stand verschil aan te geven, ik vind echter dat iemand die geen fatsoen heeft (de hogere in stand die anderen alleen bij hun achternaam noemt)) zich daar maar niet op moet beroepen.

In Friesland is het echter een vrij gebruikelijk gebeuren en noemen zelfs vrienden elkaar bij de achternaam.
In dat opzicht pas ik me niet aan.