Als niemand nog vlees eet, is de honger dan de wereld uit?

De enorme hoeveelheden graan die nu geteelt worden om koeien vet te mest kunnen dan aangewend worden om mensen te voeden.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

Nee, beslist niet, we komen dan met een overschot aan slachtvee te zitten die op hun beurt weer verantwoordelijk zijn voor een enorme consumptie van voer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet het vee eerst opmaken natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Beetje vreemd wat jij zegt: hoezo zit je dan met een overschot van slachtvee? Als niemand meer vlees eet, hoezo blijven er dan toch nog slachtdieren bestaan?
Als je stopt met de vermeerdering van slachtvee (wat dus gebeurt als niemand meer vlees eet), lijkt het mij logisch dat de term slachtvee uitsterft.
De laatste dieren die voor de slacht zijn 'geproduceerd' kunnen dan worden opgemaakt of naar een soort van laatste rustplaats worden gebracht.
denk het niet, er zijn heeeeeeeeeeel vel mensen die koeienvlees eten, en wat dacht je van de melk die ze produceren
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
melkkoeien zijn niet voor de slacht... slachtvee en melk vee zijn twee verschillende takken in de agrarische sector. Koeieboeren houden één van de twee. Bovendien eten koeien vooral maïs, geen graan!
Als iedereen stopt met vlees eten, dan is het per definitie zo dat alle boeren hun voer aan hongerige mensen geven?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als de mensen stoppen met vlees eten moeten al die mensen iets anders gaan eten... als meer mensen iets anders gaan eten blijft er minder over voor de rest die dat andere eten!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
je hebt 100kg voernodig voor 1 kg vlees als je het vlees eten langzaam af zou bouwen vermeerder je de voedselvoorraad dus met aantal kg gegeten vlees maal 100
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit gaat eigenlijk niet zozeer om graan, maar vaak meer om soya.
Soya wordt gebruikt in de bio-industrie om slachtvee te voeren. Het gaat er niet echt om dat deze soya dan aan de hongerige mensen wordt gegeven, zo direct is het niet.
Meer de verhouding van het aantal kg voer wat gebruikt wordt voor de productie van een aantal kg vlees is wat belangrijk is: meestal is de verhouding zo'n 1 : 100 (kg vlees geproduceerd : kg voer nodig). Er is dus heel erg veel soya (of graan of anders) nodig voor relatief weinig vlees.

Maar wat ook erg belangrijk is: wat voor hongerige en arme mensen in sommige gebieden als klein stukje grond om eigen eten en inkomsten te verbouwen werd gebruikt, wordt steeds meer ingenomen door rijke mensen om daar soya te verbouwen... wat wij hier in onze bio-industrie dieren proppen!
Gelijk aan de situatie in Indonesië waar veelvoudig ontbossing plaats vindt voor de verbouwing van voer voor de bio-industrie.

De stelling: "als niemand nog vlees eet, is de honger dan de wereld uit" is natuurlijk niet zo te beantwoorden met Ja of Nee. Het zou in ieder geval wel helpen om toekomstige hongersituaties tegen te houden, en bestaande hongersituaties zijn beter aan te pakken. Maar daarvoor hoef je denk ik niet direct helemaal te stoppen met vlees eten, aangezien dit voor veel mensen een (te) rigoreuze verandering is. Minder vlees, en belangrijker: bewuster vlees (biologisch of i.d.) lijkt me al voldoende.