Als je 17 jaar bent. En je wil het huis uit.. Hoe ga je dat doen? en waar haal je het geld vandaan, krijg je een soort van uitkering?

Ik wil het huis uit.. maar ik heb geen idee hoe of wat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ Phoebanne
Ik heb het al zo lang mogelijk uitgesteld..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag pas weggaan als je 18 jaar bent nu mag je volgens de wet niet weggaan. Maar waarom wil je weggaan?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er gaan toch ook zat jongeren van 17 op kamers dus je hoeft niet perse tot je 18e thuis te blijven hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@fivestars Problemen thuis. veel ruzie's, verhuizingen, en dat me moeder nu samen woont met haar vriend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@SnoepjePoepje Maar het probleem is dat ik niet weet hoe of wat..?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het beste is natuurlijk om bij je ouder(s) te wonen totdat je in je eigen levensbehoefte kan voorzien. (Tenzij er dingen gebeuren die niet kunnen uiteraard!). Als je 17 bent zijn je ouders financieel verantwoordelijk voor je (tot je 21e zelfs). Zij dienen dus in je onderhoudt te voorzien. Mocht de relatie met je ouder(s) dusdanig slecht zijn, kan je ook aankloppen bij Bureau Jeugdzorg. Zij kunnen je verder helpen met eventueel begeleidt wonen etc. Stel dat je wegloopt (STEL!) hou er dan wel rekening mee, dat degene waar je eventueel overnacht, jouw ouders moet inlichten, anders is diegene strafbaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je mag wel weg hoor als je 17 bent ;) wettelijk ook. Ken iemand die alleen woont..;)

Antwoorden (7)

Dan moet je gewoon een kamer gaan zoeken. En die betaal je dan van je studiefinanciering. Als je op kamers woont krijg je net ietsje meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Studiefinanciering krijg je toch pas vanaf je 18e?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk niet dat het verstandig is om een 17-jarige aan te moedigen een kamer te zoeken. En wie zegt dat hij/zij een studie volgt? Want alleen dan krijg je studiefinanciering. 17-Jarigen zijn niet leerplichtig meer...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als je nu een mbo op leiding volgt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20 jaar geleden kreeg je ook bij een MBO opleiding een studiefinanciering maar dat zou je nu na kunnen vragen bij studiefinanciering in Leeuwarden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je jonger bent dan 18jaar heb je recht op studiefinanciering vanaf de eerste dag van het kwartaal volgend op de begindatum van je opleiding.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kreeg gewoon studiefinanciering bij mij mbo opleiding. (een basisbeurs en een aanvullende beurs). En dat was volgens mij vanaf mijn 17e toen ik die opleiding begon.
Maar ik weet niet hoe het nu zit. Ik heb al 20 jaar geen studiefinanciering meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook al 20 jaar geen studiefinanciering meer dus was in dezelfde tijd als jij Toerist, maar in die tijd kreeg je hem pas met je 18e....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om wat hierboven te herstellen: volgens mij ben je tegenwoordig leerplichtig tot je achttiende. verder krijg je op het mbo volgens mij wel studiefinanciering, maar is dit bedrag aanzienlijk lager dan dat van iemand op het hbo of de universiteit. verder het je geen recht op een studenten-ov als je op het mbo zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubossies : Misschien was ik ook wel 18 toen ik naar het mbo ging. dat zou kunnen.
@Madi: Het is uiteraard geen vetpot, maar ik heb een jaar op kamers gewoond en dat betaald van de stufi. En ik zat er toch behoorlijk warmpjes bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De leerplicht is tot 16 jaar. De kwalificatieplicht geldt voor leerlingen van 16 tot 18 jaar. Maar uiteindelijk komt het inderdaad op neer dat je moet leren of een combinatie van leren/werken tot je 18e.
Als je na de zomervakantie met een HBO-opleiding begint heb je recht op studiefinanciering. Als uitwonende student krijg je vrij veel geld elke maand, dus dat kan helpen. Ga eens zoeken op websites voor studenten in de stad waar je heen wilt. Elke stad waar universiteiten en/of HBO aanwezig zijn hebben allerlei mogelijkheden voor kamerbemiddeling enzo.
Maar misschien ga je nog niet studeren en heb je dus ook geen recht op studiefinanciering. Heb je wel een (bij)baantje? Je hebt een inkomen nodig als je op jezelf gaat wonen. Misschien willen je ouders wel meewerken aan je plan! Op kamers gaan kan een heel goed idee zijn als er spanningen zijn in een familie. Het kan de verhoudingen verbeteren.
Zelf ging ik op mijn 18e op kamers en ik vond het geweldig!
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stufi krijg je vanaf je 18e eerder niet, ze is 17
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze naar het HBO gaat kan ze studiefinanciering krijgen, ook als ze nog geen 18 is. Zie de website van de IB-groep.
Ook al is de situatie nu onhoudbaar thuis voor jou maar die problemen los je niet op door gewoon weg te lopen en op kamers te gaan wonen als je nog helemaal geen inkomsten hebt. Je kan het allerbeste gewoon nog 1 of 2 jaar thuis blijven wonen (gewoon je tijd aan je studie besteden en een bijbaantje regelen en de problemen thuis ontwijken....ff doorbijten) en tegen die tijd kijken hoeveel je gespaard hebt en wat je op dat moment verdiend en kan je uitrekenen of het de moeite waard is een plekje voor jezelf te regelen.

Studentenhuizen zijn echt niet altijd fijne woonomgevingen...je maakt veel gebruik van gemeenschappelijke ruimten als badkamer en toillet en van een studiefinanciering alleen rondkomen is bijna niet te doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb al een bijbaantje, in een café. en verdien een mooi centje bij met schoonmaken op kantoor bij kennissen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord dikke +
Ook al wordt er niet echt een reden gegeven waarom SteffiSomebody het huis uit wil.
Maar zo op t eerste gezicht zou ik ook zeggen, nog ff doorbijten!!!!
Je moet even wachten tot je 18 wordt en dan zou je eventueel samen met een vriend of een huispartner samen kunnen wonen? Zo kan je namelijk veel makkelijker financieel gezien rond komen, dan wanneer je helemaal in je eentje bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zult eerst zelf een hoop moeten regelen, want je kunt niet zomaar aankloppen bij de gemeente en vragen of ze je geld geven voor een kamer en je levensonderhoud en verzekeringen en dergelijke.

Steek je licht eens op bij een JIP, een jongereninformatiepunt, zie: http://www.jip.org/nl/node/393

In principe val je tot je 27e onder de WIJ, Wet Investeren in Jongeren: daarbij krijg je een werkleeraanbod van de gemeente,n gericht op het halen van een startkwalificatie zodat je in je eigen inkomen kunt voorzien. Dit WIJ-aanbod kan werk zijn, scholing, stage, een combinatie. Je krijgt dus geen uitkering zonder meer. (Zie voor meer info: http://www.werkleerplicht.com/ )

Hier vind je meer info over het uit huis gaan op zich: http://blixum.nl/showsite.asp?map_id=11715

Ook zou je misschien via je huisarts een verwijzing naar maatschappelijk werk kunnen vragen om je situatie te bespreken en te kijken wat je mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat dacht je van een kamer training?
Google daar maar eens op.
Dat is meestal vanaf zestien jaar, je woont dan begeleid, dat wil niet zeggen dat je 24 uur per dag in de gaten wordt gehouden, wel dat je leert om zelfstandig te worden zodat je na een jaar bijvoorbeeld echt helemaal zelfstandig woont. Je krijgt ook een mentor die jou helpt.

Ik wil dat zelf waarschijnlijk ook gaan doen. (Ik ben nu 19)

Verder wil ik zeggen dat ik het met je te doen heb een heel goed begrijp dat je uit huis wil, wat de precieze redenen ook mogen zijn. Soms is het juist goed om afstand te nemen, wat veel mensen interpreteren als 'weglopen voor problemen'. Dit kan natuurlijk zo zijn, maar hoeft helemaal niet.

Ik heb ook een problematische thuissituatie gehad en heb zo vaak bedacht van nu loop ik echt weg. (maar nooit gedaan) Dat jij al serieus bezig bent met iets voor jezelf regelen is een plus voor jou, beter dan weglopen. Ik heb het geluk gehad bij een vriendin en haar ouders in te mogen trekken waar ik bijna twee jaar heb gewoond. Dit heeft mij alleen maar goed gedaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goede oplossing.
Enige nadeel kan zijn dat kamertraining alleen in Rotterdam schijnt te worden gegeven .. Of zijn er meer adressen behalve deze hieronder ? TriviumLindenhof Centraal Bureau
Van Speykstraat 149
3014 VJ Rotterdam
Als je graag het huis uit wilt moet je dat ook doen maar je hebt geen idee hoe of wat en dat begrijp ik niet helemaal.
Over de reden waarom je het huis uit wilt hoef je het verder niet te hebben maar als je echt niet meer thuis kunt wonen omdat het niet meer uit te houden is kun je overal raad vragen. Zoals al eerder voorgesteld ga langs het JIP voor raad en dat is het meest belangrijke punt voor raad.
Verder het hangt ook erg met jouw situatie samen,volg je nog een opleiding dan heb je in ieder geval studiefinanciering en kinderbijslag daar heb je recht op.daarvan kun je eventueel een kamer te huren.
Studeer je niet meer dan heb je nog recht op kinderbijslag waar je van moet leven want een uitkering krijg je niet en dat is dat, dan kun je beter thuis blijven wonen.
Heb je nou echt problemen waardoor je niet meer met je ouders kunt praten en kun je niet meer thuis wonen dan wordt het verhaal wat anders probeer dan alles om toch met je ouders te praten en als dat echt niet lukt zoek hulp bij instanties zoals bureau jeugd zorg of blijf verder vragen stellen op goede vraag dan komt er vast wel een antwoord waar je wat mee kunt.
Veel succes.