Hoe leg je een 12 jarig jongentje dat doof geboren is uit wat geluid is?

Hoe zou je dat aan hem kunnen beschrijven, zodat hij zich er een beeld bij kan vormen.

Toegevoegd na 16 minuten:
Dus hoe leg je het uit in woorden!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (9)

Ik weet niet hoe erg de doofheid is maar vaak kan je als je doof bent door middel van een koptelefoon die je achter het oor zet wel geluiden horen daarvoor moet je de versterker wel erg hard zetten. Dit moet je niet te lang doenwant dan doet het zeer. Dat wil niet zeggen dat hij het kan verstaan maar wel horen wat geluid is.

Toegevoegd na 57 minuten:
Dat kan je dus niet uitleggen in woorden wat hij verstaat je niet. Je kunt proberen het hem te laten horen. Ik ben zelf ook compleet doof aan een oor en het andere is ook niet best. Maar met een koptelefoon kan ik met mijn dove oor wel wat horen geluid. Niet veel maar wel wat kort want anders doet het zeer. Zeer omdat het geluid erg hard moet zijn.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij hoort ABSOLUUT niets!
ronron1212
12 jaar geleden
Probeer toch een de koptelefoon niet op het oor maar achter de oorschelpen
Ik heb wel eens gezien dat ze bij dove kinderen de trillingen horen voelen. Omdat ze (bijna) kinderen ook net muziek is, zo als wij het kennen.

Nadeel daarvan is , het moet geen volks muziek of klassiek bijvoorbeeld zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat filmpje zien hoe geluid onstaat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door muziek te laten voelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geef hem een opgeblazen buik en zet harde muziek aan. En leg uit dat geluid bestaat uit trillingen

Toegevoegd na 3 uur:
Sorry buik moet ballon zijn! En dat moet hij dan voelen tussen zn handen wanneer jij iets afspeelt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem hem mee naar een luid concert waar de bassen goed te voelen zijn in je buik en waarbij je mensen ritmisch ziet bewegen op wat hij voelt... (discotheek kan ook).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het heel moeilijk uit te leggen is, je kan het theoretisch uitleggen door te vertellen over de geluidsgolven.

Maar dat zal ook vreemd zijn voor hem.
Misschien kan je het volgende wel proberen. ik neem aan dat hij wel geluid kan maken?
Laat hem dan aan zijn eigen keel voelen, dan voelt hij de trillingen, en hij ziet dat jij reageert.
Ik denk dat dit actie - reactie patroon wel goed illustreert wat geluid is.
zelfde met in je handen klappen, ls je ze zachtjes tegen elkaar zet dan voel je geen trilligen dus geen geluid. maar klap je dus met kracht dan voel je de trillingen = geluid.

Ik denk dat het begrip geluid te abstract is om uit te leggen. en alleen te ervaren is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, +
Je kunt zoals al eerder uitleggen dat geluid trillingen zijn. Leg hem uit hoe een horend oor werkt, dat de trillingen door het oor worden opgevangen (en hoe dit gebeurt) en omgezet worden in de hersenen naar geluid wat horende begrijpen en woorden van maken zoals hij gebaren ziet en daar een woord aankoppelt.

Wat horen is zal hij echter nooit snappen (zonder dat hij een CI krijgt dan). De ervaring van horen is uniek en nodig voor een absoluut begrip er van. Theoretisch gezien kan hij er alles over leren, maar de praktijk ontbreekt en die is voor het besef wat het is om te horen cruciaal. Wat horen is kun je uitleggen, hoe het is nooit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
sla/trommel op een tafel terwijl hij zijn handen erop heeft, en leg uit dat andere mensen die trillingen ook kunnen voelen, met hun oren. een trommel of een civic met een kofferbak vol zouden dit ook goed kunnen visualiseren.

uitleggen hoe het emotioneel is is niet te doen, dat is hetzelfde als uitleggen wat een kleur is, maar je kan uitleggen hoe het ongeveer werkt.