Heb je ook wel eens gehad dat iemand je een verhaal vertelde niet omdat dat waar was maar om je reactie?

Laatst stond ik met iemand te praten en hij vertelde me een verhaal over zijn baas.
Ik weet dat hij geen werk heeft dus ik vind het een erg typisch verhaal waarbij het volgens mij alleen ging om mijn reactie en niet om wat er werkelijk gebeurd is.
Het gaat in deze vraag niet om een mop. Ik weet dat het daarbij ook gaat om de reactie en niet omdat het werkelijk gebeurt is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Vast wel, al ben je je daarvan wellicht niet altijd bewust. Zo ontstaan uiteindelijk Urban Legends. De zus van de baas van mijn vriendin d´r moeder die heeft........en die rij wordt steeds langer. Maar inderdaad integreren mensen soms ook interessante of grappige anekdotes in hun eigen ´biografie´. Echt liegen is het niet ; er hangt niks vanaf en een grappig of spannend verhaal komt nu eenmaal sterker over als het niet al te ' ver weg' gebeurd is. Ze dienen inderdaad vermoedelijk om het gesprek levendig te houden, elkaar te vermaken, een discussie op gang te brengen. Sommige mensen kunnen jarenlang eenzelfde anekdote zo levendig vertellen, dat ze uiteindelijk zelf niet eens meer precies weten dat het eigenlijk een verhaal uit de tweede hand is. Ze krijgen er oprechte herinneringen aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nee, dat heb ik nog nooit gehad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hoef je ook niet te antwoorden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@arjo: je vraagt toch "heb je ook wel eens gehad..." Dounja antwoord toch op je vraag?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is naar mijn mening een correct antwoord op een totaal onduidelijke vraag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tsja.daar heb je weer zo gevalletje: http://www.goeievraag.nl/vraag/recept-lekkere-surinaamse-roti.19050
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zie mijn antwoord..........
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ Naatje: Yep. Ik kan het ook niet laten. Er is niets mis met het antwoord. Het probleem is dat dat niet is wat de vraagsteller bedoelt, maar dan moet ie het ook niet zo stellen he...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het flauw. Het is een zelfde antwoord op de vraag: Wie wil er wat drinken. antw. Ik niet.
Ik vraag niet wie dat niet heeft gehad , met een verhaal, ik vraag wie dat wel heeft gehad en hoe hij of zij dat heeft ervaren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je vraagt of ik het ook wel eens heb gehad. Misschien is mijn antwoord flauw, maar zeker wel correct.
Bij de vraag: wie wil er iets drinken, antwoord ik dus nooit als ik niets wil. Vreemd genoeg vraagt die persoon dan altijd nog eens apart aan mij: Dounja, en jij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je denkt te exact. Menselijk gedrag is niet exact te meten. Lees de rest van de reacties en misschien kom je er achter hoe inventief de menselijke geest op het gebied van manipulatie is.
Ik neem aan dat je het wel eens gehad hebt dat mensen om je heen niet serieus met jou vragen om wensen te gaan.
Mensen die gelijk hebben wantrouw ik bij voorbaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Arjo. Dank voor deze uitleg. Ik, als aankomend psycholoog, wist dit natuurlijk helemaal nog niet.... Ben blij dat je mijn manier van met dit soort dingen omgaan zo goed kunt waarderen...
Vervelend trouwens dat je mensen bij voorbaat wantrouwt. Dat maakt je leven niet makkelijker...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vrouw (hoogleraar psychologie) wenst jou, maar vooral je toekomstige cliënten, veel succes toe.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank je.
Ja, heb ik ook wel eens meegemaakt.
Ook wel eens meegemaakt dat een verhaal van iemand anders gebruikt werkt. 1 van mijn vriendinnen had iets meegemaakt, een paar maanden later verteld een andere vriendin datzelfde verhaal aan mij maar dan alsof zij het meegemaakt had :-s dat begrijp ik ook niet..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Precies ik vind dit soort gedrag zo typisch. Hoe komt iemand er toe wil hij/ zij nu alleen maar interessant lijken of alleen maar wat dom te praten hebben. Dank voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het interessant lijken..reacties uitlokken, medelijden opwekken (in mijn voorbeeld dan)
Ja, van bepaalde politici voor de verkiezingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien schaamt ie zich over het feit dat hij nog geen werk gevonden heeft. Of hij wil medeleven over of een antwoord op dat hem echt bezig houdt maar weet of kan hij niet het echte verhaal vertellen en vertelt ie het net iets anders met hetzelfde uitgangspunt (zodat ie toch antwoord heeft op wat ie wil weten). Of hij wil gewoon babbelen en heeft helemaal geen leven dus verzint ie er maar eentje. Of hij is een pathologische leugenaar. Er kunnen zoveel redenen zijn, positief of negatief.

Ben wel nieuwsgierig geworden naar het verhaal. En wat hij dan voor reactie hij van je had verwacht.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kinderen hebben nog wel eens de neiging om mijn reactie te peilen op geintjes die ze op school zouden hebben uitgehaald, terwijl je dan later in het verhaal merkt dat ze het verzonnen hebben.

Als mijn reactie te negatief is, of als ik ze gewezen heb op consequenties die ze niet overzien hebben zeggen ze vaak: oke, dan doe ik dat maar niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ik heb een stiefdochter die daar meester in is. Het is erg lastig vooral voor de omgeving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kun je, wil je, vertellen hoe ze dat doet?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nou laatst had ze bijvoorbeeld aan haar vriend verteld dat haar vader haar geslagen had. In een super markt. Dit terwijl we haar al bijna 1 jaar niet gezien hebben, en het op een tijdstip was dat haar vader in noordwijk zat. Ook heeft zij wel eens verteld op school dat haar vader en moeder weer gingen trouwen, terwijl haar vader en ik al zo'n 6 jaar samen zijn en zijn ex en hij elkaar niet kunnen luchten of zien,. Ik hoop dat je zo genoeg weet zoniet vertel ik graag meer
Dit wordt meestal gedaan door mensen die hebben gezien dat een ander succes had met dat verhaal. Dit verhaal (al dan niet iets aangepast) eigenen ze zich dan toe, en ze koesteren zich in de aandacht die ze met dit verhaal krijgen.
Eigenlijk is het heel triest vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze manier ken ik nog niet. Zou je dat kunnen toelichten?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog even vergeten +1 dank voor je reactie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als toelichting het volgende. Iemand die nooit iets meemaakt (of denkt dat hij nooit iets meemaakt), en nooit aandacht heeft hoort een leuk verhaal en ziet dat de verteller er positieve aandacht mee krijgt.
Hij/zij vertelt dit verhaal vervolgens aan een ander, maar i.p.v. te zeggen "Iemand die ik ken heeft zoiets leuks meegemaakt....." doet hij of het hemzelf is overkomen.