Hoe denk je, dat buitenlanders tegen Nederlanders aankijken?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Dat zal erg afhangen van welke buitenlander je bedoelt. De Belgen zullen Nederlanders erg arrogant en grof vinden. Amerikanen, Engelsen en Zuid en Oost Europeanen zullen Nederlanders veelal neerzetten als linkse hippies uit Scandinavië. In het Midden-Oosten zullen ze ons moraaloos (als dat een woord is) vinden. In Azië vinden ze de gemiddelde Nederlander denk ik schaamteloos. Bovenal denk ik dat een hele hoop mensen in de wereld Nederland nauwelijks kennen en dus ook geen mening hebben.

Vele Nederlanders zeggen dat Belgen dom zijn, zo zeggen de Belgen dat wij dom zijn. Ze maken overigens dezelfde moppen als ons alleen hebben wij dan de domme rol gekregen. De rest van de wereld ziet ons denk ik over het algemeen als een welvarend land waar je een voorbeeld aan mag nemen of (zoals bijvoorbeeld veel italianen denken) dat NL een groot drugs paradijs is en met als hoofdstad ''the city where the dreams come true''.

Als ik daar in het buitenland naar vraag wordt daar naar mijn idee altijd nog buitengewoon positief op gereageerd. we staan open voor heel veel ideeën, zijn tolerant, alles kan maar, spreken veel talen. Ik begrijp daar nooit zo veel van. In het dagelijks leven zie ik daar maar weinig van terug. Maar aan de andere kant woon ik niet in het buitenland dus weet ik niet hoe daar gedacht wordt en of men daar nog afgeslotener is voor andere ideeën en denk/leef wijzen.

Er komen een aantal "kreten"in me op, zowel positief als negatief; - slecht gekleed (herenschoenen!) - bot, direct - vrijdenkend - niet hiërarchisch ingesteld (Fransen, Duitsers) - tolerant (hasj, anti-discriminatie) - sociaal (uitkeringsstelsel) - goede zakenmensen - zuinig

Ik kan je verzekeren: Er is heel veel buitenland, en de meeste weten niet eens dat we bestaan. Als je in de USA vertelt dat je uit Nederland komt, denken ze dat dat in Duitsland of Denemarken ligt. Als ze er al ooit van gehoord hebben.

Ik kan alleen namens Duitsers spreken, omdat ik zo vaak in Duitsland kom, en daar een aantal vrienden heb. Duitsers vinden ons een schattig, ontspannen volkje met een grappig taaltje. Het is hier ongelooflijk vol. We wonen in truttige huisjes met minituintjes waar voor de vensterbank alles in tweevoud staat, of anders in ieder geval links-rechts-symmetrisch. 's Winters kun je door de open gordijnen naar binnen kijken, alsof we in de etalage zitten. Het is verbazingwekkend dat wij geen problemen hebben met dit totale gebrek aan elementaire privacy. Wij hebben de naam heel veel te doen aan milieumaatregelen, een voorbeeld te zijn voor de rest van de wereld inclusief Duitsland. Pas als een Duitser hier komt, ontdekt hij dat in werkelijkheid Duitsland ver voorloopt op Nederland: wij hebben veel wegwerpglas, wij kennen geen statiegeld op blikjes frisdrank, het is hier een grote bende op straat, wij scheiden ons papier nog nauwelijks, wij gooien verpakkingsmateriaal (plastic en aluminium) bij het gewone vuil, en we hebben nauwelijks windmolens. Het verkeer is één grote chaos, heel hectisch, ieder voor zich. Men wringt zich overal tussen, snijdt, gaat vlak voor je rijden, geeft geen voorrang aan voetgangers op een zebrapad, weet zelfs niet eens dat een rechtdoorgaande voetganger (!) voorrang heeft op een afslaande auto. Onze stranden zijn klasse. Het is een raadsel waarom de Nederlanders geen kuilen graven. Het eten in de restaurants is waanzinnig duur en van slechte kwaliteit. Dat je in een grote stad als Utrecht na 22:00 geen restaurant meer kunt binnenlopen, is niet te begrijpen. De werksfeer en de omgangsvormen op het werk zijn heerlijk ontspannen, niet zo stijf en formalistisch als in Duitsland.

Voor Nederlanders in het buitenland geldt veelal: Nederlanders tonen liever niet dat ze ergens nieuw zijn, de weg niet kennen, het wellicht een beetje spannend vinden om ergens in den vreemde te zijn. Bovendien wil de Nederlander niet overkomen alsof hij in de maling te nemen is of voor dom of onwetend wordt gezien. Dat resulteert dan in dat typisch Hollandse gedrag, waarbij de Nederlander enigszins luidruchtig, met zeer zelfverzekerde pas en dito blik door een voor hem wildvreemd gebied trekt en daarbij vaak net de foute dingen doet omdat hij te trots is om hulp te vragen of te tonen dat hij het even niet meer weet. De buitenlander ervaart de Nederlander dan ook vaak als bot, beterweterig en enigszins uit de hoogte, terwijl dit slechts een voortvloeisel is uit het feit dat hij met dit gedrag zijn onzekerheid probeert te maskeren. Toegevoegd na 13 minuten: En hoe wordt Nederland als land en volk door het buitenland gezien? Voor de meeste buitenlanders alsvolgt: Nederland? Is dat niet de hoofdstad van Amsterdam? En that's it...

veelal weet men niet eens waar nederland in godsnaam ligt, en in amerika denken ze dat we op klompen lopen en in molens wonen... en belgen maken standaard moppen over nederlanders die gierig zijn aan de andere kant is nederland een walhalla voor "smokers", staan er zomaar hoeren voor ramen en is dat nog normaal ook en mag alles en iedereen hier wonen en leven en zijn we super tolerant, krijg je zomaar geld en woonruimte... net zoals wij onze (voor)oordelen over buitenlanders hebben dus

Ik kom vaak in Hongarije ,en daar vinden ze Nederland een welvarend land,overvloed en weelde,en ze denken dat hier helemaal geen crisus is. een land met mooie huizen goede wegen ,en iedereen een mooie tuin,en als je de bedragen noent die we hier verdienen,is iedereen rijk. maar als je de mensen uitlegd,dat je er hier ook keihard voor werken moet,en ze voorrrekend dat als je alle vaste lasten aan het eind van de maand heb betaald,er ook niet zo veel meer overblijft,dan zien ze wel in dat wij ook een gewoon normaal land zijn.alhoewel ik vindt dat het nergens zo goed geregeld is als in nederland met alle sociale voorzieningen.

Op de vele plekken in de wereld, waar ik was, hadden wij Nederlanders overwegend een positieve uitstraling. Veel hing samen met molens, klompen, vrij drugs-gebruik in Amsterdam, maar ook, grote tolerantie en veel water. You are a strong woman from a strong nation, werd een keer tegen mij gezegd. Dus niet slecht wat ze over ons denken!

Van Engelsen die Nederland bezochten weet ik vier dingen: -Ze zijn gefascineerd over de Nederlandse polder met alle gemalen en slootjes . -Onze treinen rijden wel op tijd ! -Bier is hier goedkoper dan water -in - flessen. -Ze vinden de nederlandse vrouwen de mooiste vrouwen !

- Nederlanders zijn gek om op een plat, klein land te wonen - Nederlanders zijn vrij, doen wat ze willen - Nederlanders hebben dus bijna geen zorgen, kunnen zeggen wat ze willen - Nederlanders zijn egoistisch (zoiets zij de belgische helft van de jury van K2 zoekt k3) - Nederlanders zijn genieters - Nederlanders zijn goeie schaatsers - Nederlanders zijn goeie voetballers - Nederlanders kunnen wel tegen de kou.......... maar zijn tcoh verwend Toegevoegd na 43 seconden: - Nederlanders zijn enorm commercieel (Popstars, Idols) - Nederlanders zijn tolerant tegenover homo's (en daarom zullen er veel homo's zijn)

In een hoop landen vindt men dat de Nederlanders ontzettend goed hun talen spreken.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100