Waarom huilen mensen liever in hun eentje dan in een groep?

Terwijl men in een groep toch meer getroost kan worden lijkt me.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (10)

Huilen wordt meestal aanzien als een zwakte dat een bepaalde persoon heeft. Het zit in de natuur van de mens om niet zwak over te komen bij anderen om zo onze overlevingskansen te verbeteren. Dit is nog iets van vroeger. Nu zit dit nog ingebakken in ons. Daarom wenen de meeste mensen als ze alleen zijn of bij goede naasten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat ze zich dan op de 1 of andere manier schamen.
En meestal als mensen proberen te troosten dan komen er nog meer waterlanders en als je even lekker in je eentje kan huilen dan is het meestal daarna ook wel klaar

En sommige mensen vinden dat ze een lelijk gezicht hebben als ze huilen en ook daar schamen ze zich voor
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen is verschillend en er zijn verschillende redenen waarom men huilt.
Huilen maakt aan omstanders duidelijk dat je iets niet aan kan. Hierdoor gaan mensen hun hulp aanbieden of je troosten.

Maar soms huil je door zo een intens verdriet dat je niet getroost kàn worden.
Dan huil je in je eentje om anderen niet te belasten met je langdurig verdriet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Siska, vooral het 2de deel hè? + meis!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank voor het +je én voor het begrip.
Kristal
12 jaar geleden
Ja... precies Sis... +1 natuurlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Kristal.
Als aanvulling op al gegeven mooie antwoorden:
veel mensen voelen zich kwetsbaar en heel klein als ze huilen. Ze generen zich daarvoor en willen dat niet tonen. Getroost worden en hulp aangeboden krijgen is dan een teken van zwakte en velen willen zo niet gezien worden door anderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kristal
12 jaar geleden
+1 Wen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje meis!
meestal komt verdriet pas boven als je alleen bent.
dus eigenlijk is het geen keuze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat er sprake is van evolutionair voordeel. Dat wil zeggen: Mensen die bepaalde eigenschappen hebben hebben die in hun voordeel werken, overleven daardoor en plantten zich voort. Voorbeelden: Kinderen zijn soms bang voor onbekenden, willen niet eten wat ze niet kennen. Tranen belemmeren het zicht en tonen kwetsbaarheid. In de miljoenen jaren van ontwikkeling is het huilen dan ook gevaarlijk geweest. De mens heeft dus een voorkeur voor huilen in eenzaamheid.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je echt huilt ben je zo kwetsbaar, zo open, ook zó jezelf in die emotie, dat zal je niet snel in een groep tonen.
Slechts zeer nabije geliefden/vrienden laat je dan toe
Wanneer je alleen huilt kan je jezelf vaak wel beter laten gaan, met alle geluiden die erbij horen.
En wat Siska al zei, zeer belangrijk:
je belast anderen niet als het om een verdriet gaat wat niet te verhelpen is.
Toch kan troost, net op het juiste moment, een geschenk zijn vooral wanneer het vanuit begrip en compassie gegeven wordt.
12 jaar geleden
Het heeft een natuurlijke reden: huilen is een zwakte en dat verlaagt je sociale rang. Want vroeger was het zo: hoe sterker, hoe hogere rang. Laten zien dat iets je echt heel veel pijn doet is zwak. Als je alleen bent als je huilt ziet niemand je zwakte
Maar in de maatschappij van nu: mannen kunnen zeker niet huilen, dan word je als een watje aangezien.
En vrouwen juist wel ALS ze in het gezelschap van vriendinnen zijn of als middel om iets gedaan te krijgen van haar vriend/man.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
meerdere redenenen zijn hiervoor.

Soms is de reden dat men huilt om prive redenen.
dan wil je dit niet delen en zonder je jezelf af zodat men geen vragen gaat stellen.

soms is de reden dat men alleen huilt omdat deze zich schamen. hier wilt men hun emoties niet laten zien in de vorm van tranen omdat men zelf dit kan zien als zwakte.

het kan ook zijn dat men liever alleen huilt omdat men weet dat de persoon met wie hij of zei praat het alleen maar erger maakt.

als we heel eerlijk zijn word dit natuurlijk ook als zwakte gezien op het moment zelf toont men acceptatie maar later praten mensen er altijd over.

vaak kroppen mensen om deze reden hun problemen ook op of zetten het direct om niet in tranen maar in agressie.

want iemand een klap verkopen komt stoerder over dan in tranen zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt: in Nederland.
Wij hebben hier in het Westen een ik-maatschappij. Het is hier belangrijk om sterk en onafhankelijk te zijn. Huilen wordt als zwak aangemerkt, en daarom kun je dat alleen enigszins doen op rituele gelegenheden.

In andere landen is er een wij-maatschappij. Daar wordt wel degelijk in de groep gehuild. Vooral de klaagzang als rouw bij een overledene gaat in de groep. Dat werkt trouwens veel beter dan zoals wij dat doen.