Waarom wegen economische belangen toch altijd zwaarder dan humanitaire?

Voorbeeld:

In de ''volksrepubliek'' China kunnen mensen maar op 1 partij stemmen, de communistische partij. Het gevolg is dat het volk daar dus helemaal niets te zeggen heeft. Het is de communistische partij, de enige partij in China die bepaald hoe de 1 miljard+ Chinezen moeten leven.

Als ik dan zie hoe wij(de westerse wereld) in het midden-oosten ten strijden trekken voor ''democratie en vrijheid'' vraag ik me af waarom we niets doen aan die 1 miljard+ Chinezen die onderdrukt worden.

Wat je dan vaak te horen krijgt is dat we economisch van elkaar afhankelijk zijn. Ik begrijp dit standpunt wel maar persoonlijk kan ik economische belangen nooit plaatsen boven het welzijn en de vrijheid van mensen.

Hoe denken jullie hier over?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

In china worden mensen nog niet vermoord zoals in het midden oosten. De chinezen zijn ook nog niet in opstand tegen de partij.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er hebben in het verleden demonstraties plaatsgevonden in China. deze demonstranten werden door de overheid keihard neergeslagen.
Volgens deskundige is het in China onmogelijk om een democratie te vormen, het land is te groot, er zijn te veel verschillende culturen en talen. De overheid moet de touwtjes wel strak in de handen houden om de economie draaiende te houden en ik denk dat veel chinezen de economie belangrijker vinden dan hun vrijheid.

Ik snap verder wat je bedoeld, het is niet eerlijk dat het westen Afrika uitbuit, maar je moet je bedenken dat alle oorlogen die het westen voert onder het motto van "Vrijheid & Democratie", meestal een oorlog zijn om macht, geld en olie. De meeste mensen zijn egoïstisch en willen hun eigen luxe niet opzeggen om het leven van een ander te bevorderen.

Verder geloof ik ook niet dat het westen de democratische kruistocht moet voortzetten. Democratie ontstaat, en wie hielp ons in de middeleeuwen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel goed ,helemaal mee eens.
Communisme en democratie komt uiteindelijk op hetzelfde neer. Het verschil is alleen dat in het communisme je overduidelijk geen vrijheid hebt en de overheid alle macht heeft. In democratie is die tralies doorzichtig en zien we hem niet, we voelen ons veel vrijer en we denken dat we wat voor het zeggen hebben, terwijl de overheid nog steeds de macht heeft. Het verschil in gevolgen is dat in een communistisch regime een revolutie veel waarschijnlijker is dan in democratie, want wij voelen ons vrij en wij mogen "stemmen". Onze mening wordt gemanipuleerd met wat we s'avonds om 19:30 bij RTL 4 zien en horen, en met dat soort truukjes krijgen ze ons toch wel waar ze ons hebben willen. Als zij bv iets willen, dan creeëren ze een probleem, wij geven een reactie en schreeuwen om een oplossing, en zij komen met de oplossing. De oplossing is natuurlijk datgene wat ze op het begin al wilden! We denken dat we vrij zijn maar we zijn het echt niet. Er wordt gewoon wat subtieler met ons omgegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, vrijheid lijkt een illussie, maar toch zijn we vrij zolang wij de beperkingen maar niet als beperking maar als mogelijkheid zien.
Immers een beperking is een vluchtig gegeven, iets wat op te heffen valt. Ik merk gelukkig dat er in de huidige maatschappij een kentering gaande is.
Het is alleen zo jammer dat die gene die de touwtjes in handen hebben nog niet het inzicht hebben gekregen dat materialisme de wereld dood.
Rest aan diegene die wel tot het inzicht zijn gekomen dit wereldkundig te maken.
Ik kan niet gelukkig zijn als jij het niet bent, want wij ZIJN
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja wij zijn inderdaad wel vrijer in ons doen en laten, wij bepalen zelf wat voor auto we rijden en hoe beter we ons best doen op school des te meer geld we verdienen en hoe mooier die auto! En voor die elite is dat alleen maar fantastisch want we klagen niet, we zijn tevreden, we werken harder, en we voelen ons 1 met hen. Dat alles zorgt ervoor dat zij ons beter onder controle hebben en dat ze makkelijk hun gang kunnen gaan.
Omdat het heel moeilijk is om mensen duidelijk te maken, dat we allemaal gelijk hebben.
Dat we er allemaal zijn en geen eisen hoeven te stellen aan elkaar.
Niemand hoeft zich beter te voelen dan en ander, want als je je beter voelt dan wie dan ook, doe je jezelf tekort.
Je kunt niet oordelen over wie dan ook, want niemand van ons heeft erom gevraagd geboren te worden. We zijn.
Alleen de omstandigheden hebben bepaald wie we denken te zijn.