Waarom kan niemand tegen iemand die recht voor zijn raap is.?

al gauw word je brutaal gevonden of arrogant. terwijl je juist eerlijk en oprecht bent door eerlijk te zeggen wat je denkt.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

"Weet wat je zegt. Maar zeg nooit wat je weet!" is één van de vele spreuken die mijn opa vroeger gebruikte. Wanneer iemand 'recht voor z'n raap' is: "Ik denk wat ik zeg. En zeg wat ik denk!" van 'Pim Fortuyn' is typisch een uitspraak van iemand die recht voor z'n raap is. En ook Geert Wilders is zo'n politicus waar er maar weinig zijn die er echt goed tegen kunnen dat hij recht voor zijn raap is... We leven tegenwoordig alleen in een politiek betutteld land. Waarin de één nog eerder beledigd, of bedreigd is dan de ander. Het direct letterlijk opvatten wat een ander zegt. Want woorden kunnen soms harder aankomen dan dat ze wellicht bedoeld waren. En daar kan ik (visa versa) op GV inmiddels over meepraten... Laten ze mij dan maar arrogant noemen. Maar met dank aan Pim Fortuyn denk ik wat ik zeg en zeg ik wat ik denk...

Is dat zo? Kan niemand er tegen? Ik vind dat in Nederland wel meevallen. Buitenlanders (vooral belgen) waarderen onze direktheid juist omdat 'om de brij heen draaien' niet tot het gewenste resultaat leidt! Tja, en dan wordt iemand maar eens boos, dat hoort bij een gezonde (bedrijfs)cultuur.

dat ligt er ook een beetje aan hoe je het brengt denk ik... tis ook weer heel persoonsafhankelijk. De 1 kan beter tegen kritiek dan de ander. Dus dat niemand is wel een tikje overdreven.

Wat is je vraag dan precies? Wat wij er van vinden? Voor mij persoonlijk hou ik er wel van dat mensen eerlijk zijn, dan weet je ook waar je aan toe bent. Maar je moet weten waar de grenzen liggen, je kunt het immers niet maken om tegen een bruidje te zeggen: Goh wat een mooie jurk, maar zonde dat je er zo`n goedkope schoentjes onder gezocht hebt. Dat heeft weer met fatsoen te maken, dat zeg je gewoon niet. Alhoewel, ik zou me doodlachen heel de dag.

Welnee, meid, hier op Goeievraag is dat niet zo. Gooi het er allemaal maar uit, wij kunnen er tegen en zullen je naar eer en geweten antwoorden!

je stelt in je vraag al vast dat NIEMAND er tegen kan (dus inclusief jij ) weet je zelf het antwoord dan niet? ikzelf denk mensen best wel tegen eerlijkheid kunnen. Maar sommige mensen kunnen mensen kunnen de eerlijkheid niet doseren, en weten niet wanneer ze beter hun mond kunnen houden.

Ik zou het woord niemand uit je vraag halen, want dat is natuurlijk niet zo. Waarschijnlijk ben jij persoonlijk iemand tegen gekomen, die niet er niet van houdt. Dat jij recht voor z'n raap was en dat mag natuurlijk. Want vergeet niet: Het is de toon die de muziek maakt..

Eerlijkheid- en oprechtheid wordt in mijn ogen juist wel gewaardeerd. Alleen maakt het wel een groot verschil hoe het gebracht wordt. Je kunt iemand recht voor zijn raap zeggen dat zijn kop jou niet aanstaat. Dan ben je heel eerlijk en zeg je wat je denkt. Maar deze manier wordt doorgaans niet echt gewaardeerd. Je kunt ook eerlijk zijn maar je woorden iets zorgvuldiger uitkiezen, wat nuance aanbrengen. Recht voor zijn raap heeft vaak een negatieve bijklank omdat we het interpreteren als ongezouten, ongenuanceerd en onzorgvuldig zeggen waar je vindt dat het op staat.

Je hebt gelijk. Je ziet dat zelfs hier op GV. Geef je mening en je krijgt een tsunami van minnetjes. Wel leuk op zich, maar het toont wel aan dat directheid vaak niet op prijs wordt gesteld.

Het is de toon die de muziek maakt!

Recht voor zijn raap wordt vaak confronterend en als aanvallend beschouwd. Dat je eerlijk bent is heel mooi en je weet precies wat je aan jou hebt, maar in het algemeen willen mensen dat je je eerlijke (maar soms confronterende) mening verpakt in verzachtende woorden

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100