Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom zeggen mensen soms dag terwijl ze hoi bedoelen, en waarom soms hoi als ze dag bedoelen?

None

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je wat ze dan bedoelen?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

Uit gewoonte.
Jongeren zeggen meestal hoi en ouderen vaker dag.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of hoihoi.
Of doedoei.
Of houdoe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja of dagdag
"Dag" is een afkorting van "goedendag" en dat kan zowel als begroeting, als afscheid worden gezegd.
"Hoi" is op dezelfde manier zowel begroeting als afscheid.

Dat gebeurt dus met taal: iets wat oorspronkelijk de ene betekenis heeft, kan later een andere betekenis krijgen.
(Lees meer...)
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je
Het hangt af van dialect en gewoonten. In sommige plaatsen in Limburg zeggen ze hoi als ze dag bedoelen. Net omgedraaid dus
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook heel verwarrend zijn; soms ga ik naar mijn werk terwijl een collega juist naar huis gaat of andersom.
Ik zeg dan wel dag of hoi maar ook vaak het omgekeerde en soms vergis ik me gewoon in een situatie die op zich niet verwarrend zou moeten zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat als iemand voor het eerste gezicht,begroeten ze tegen elkaar( Dag )als beleefdheid,en( Hoi) als in engels( Hi) ze gebruiken voor tegen elkaar te begroeten,zoals hoe is met u?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag zeg je vaak tegen een leraar/lerares of tegen iemand die groter is dan jou. Dan zeg je bijvoorbeeld: Dag mevrouw, hoe gaat het?....

En hoi zeg je bijvoorbeeld naar een vriend of vriendin.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding