Waarom zeggen mensen soms dag terwijl ze hoi bedoelen, en waarom soms hoi als ze dag bedoelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe weet je wat ze dan bedoelen?

Antwoorden (6)

Uit gewoonte.
Jongeren zeggen meestal hoi en ouderen vaker dag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of hoihoi.
Of doedoei.
Of houdoe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja of dagdag
"Dag" is een afkorting van "goedendag" en dat kan zowel als begroeting, als afscheid worden gezegd.
"Hoi" is op dezelfde manier zowel begroeting als afscheid.

Dat gebeurt dus met taal: iets wat oorspronkelijk de ene betekenis heeft, kan later een andere betekenis krijgen.
itsme
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je
Het hangt af van dialect en gewoonten. In sommige plaatsen in Limburg zeggen ze hoi als ze dag bedoelen. Net omgedraaid dus
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan ook heel verwarrend zijn; soms ga ik naar mijn werk terwijl een collega juist naar huis gaat of andersom.
Ik zeg dan wel dag of hoi maar ook vaak het omgekeerde en soms vergis ik me gewoon in een situatie die op zich niet verwarrend zou moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat als iemand voor het eerste gezicht,begroeten ze tegen elkaar( Dag )als beleefdheid,en( Hoi) als in engels( Hi) ze gebruiken voor tegen elkaar te begroeten,zoals hoe is met u?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dag zeg je vaak tegen een leraar/lerares of tegen iemand die groter is dan jou. Dan zeg je bijvoorbeeld: Dag mevrouw, hoe gaat het?....

En hoi zeg je bijvoorbeeld naar een vriend of vriendin.