Waar staat S.O.S. voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
46.9K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
HAHA, die site is geweldig, die ga ik ook gebruiken ;-)

Antwoorden (7)

Save Our Souls

Red onze zielen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bamibal
13 jaar geleden
Klopt niet helemaal. De afkorting SOS bestond al, voordat de betekenis Save Our Souls eraan gegeven werd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, Bamihap, wat is het dan wel ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus eigenlijk wordt de hulp van een priester geroepen om nog een laatste gebed te doen. >.>
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Onderhoudsplichtig
Save Our Souls

Toegevoegd na 2 minuten:
en ook:

In de dikke Van Dale staat achter S.O.S. de volgende verklaring:
(Eng.) save our souls, redt onze zielen, redt ons; een eigenlijk onjuiste weergave van het radiotelegrafisch sein voor in gevaar verkerende schepen, in het alg. voor noodgevallen (in morsetekens ...---...); ook in samenst.: S.O.S.-bericht, S.O.S.-telefoon(dienst), enz.

Dus zoals ook in Van Dale staat, wil S.O.S. niet Save Our Souls zeggen.
De lettercombinatie SOS of ...---... in morse, heeft geen betekenis!
In het begin van vorige eeuw werd internationaal afgesproken deze letters als noodsignaal te gebruiken, gewoon omdat ze zo gemakkelijk door te geven waren in morse: driemaal kort, driemaal lang, driemaal kort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je was sneller dan ik. Dacht ook altijd dat het Save Our Souls was, maar door die reactie van roebaaan weet ik het niet meer. Als ik een plusje kon geven had je die nu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
komt vaker voor bij GV... geeft niks hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben blij met je antwoord. Heb altijd gedacht dat die uitleg 'save our souls' een onzin-verhaaltje was, dus ik vind het fijn om eindelijk een uitleg te krijgen over waar dit vandaan komt. Dikke plus voor jou.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eleo: ik heb de dikke Van Dale niet bij de hand, maar naar alle waarschijnlijkheid staat er niet "Redt onze zielen" en "Redt ons", want een imperatief schrijf je niet met dt. ;-) "Red onze zielen"
"Red ons"
Save our souls
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
SOS is de naam die gegeven wordt aan het internationale noodsignaal voor draadloze communicatie. In morsecode wordt het zo weergegeven: ···---··· Aan elkaar, dus zonder pauze, net zoals er geen pauzes in één letter zijn. Het is dan ook geen echte morsecode, als het aparte letters waren, zouden ze door pauzes gescheiden worden.

De interpretatie 'SOS' is dan ook tamelijk willekeurig.
De naam "SOS" en de betekenissen "Save Our Ship" (red ons schip) en "Save Our Souls" (red onze zielen) zijn er later bij bedacht. Die betekenissen zijn dus backroniemen.

De voorloper van SOS was de engelse code CQD. Oorspronkelijk was ···---· ("SOE") gekozen, maar dit is veranderd omdat de laatste punt te gemakkelijk kon wegvallen. Bovendien is ···---··· gemakkelijker te herkennen door minder getrainde telegrafisten.

In de radiotelefonie (niet met Morse maar met gesproken woord) wordt SOS niet gebruikt, hier gebruikt men als noodsignaal "Mayday" (van het Franse m'aidez, wat "help mij" betekent)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tegenstelling tot wat velen denken, staat s.o.s. niet voor "Save Our Souls", maar de drie punten, drie strepen en drie punten reeks werd gekozen vanwege de makkelijke herkenbaarheid, en de eenvoudige manier van uitzenden middels telegrafie (seinsleutel).
Tegenwoordig wordt telegrafie in de professionele sector niet meer toegepast. Radiozendamateurs (waaronder ik zelf) gebruiken deze mode nog regelmatig, omdat morse onder moeilijke omstandigheden (condities) vaak beter te horen is dan bv. spraak. Sinds een aantal jaar is ook het telegrafie examen voor de zendamateurs om op de kortegolf banden te mogen uitzenden komen te vervallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar dat betekende wel vanaf het begin Bewust Onbeschonken Bestuurder.
Save Our Soals of Save Our Ship zijn alleen maar ezelsbruggetjes om de lettercombinatie te onthouden. SOS betekent niets, die letters zijn alleen maar gekozen omdat het voor telegrafisten snel en makkelijk te seinen en te herkennen is in Morse schrift, nl ... --- ... 3x kort, 3x lang, 3x kort. Het werd uitgezonden op 500 kHz. Die frequentie werd aangewezen als noodfrequentie bij de Radioconferentie van 1912 te Londen, dit n.a.v. de ramp met de Titanic op 14-04-1912. De voorloper van SOS was CQD maar dat was moeilijker te seinen en te ontcijferen. Bij radiotelefonie wordt gebruik gemaakt van het woord MAYDAY om alarm te slaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik zie dat de 3 streepjes hier niet duidelijk zichtbaar zijn. Zo dus: - - -
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
save our souls. In het Nederlands betekent dit: red onze zielen.