240.000. Zo veel woorden staan er bij benadering in de laatste editie van de Grote ('Dikke') Van Dale.

Maar dan moet ik je ook meteen weer teleurstellen: het feit dat Van Dale ongeveer 240.000 verschillende woorden bevat, betekent eigenlijk niets. Het aantal woorden in het Nederlands is immers oneindig: elke dag komen er woorden bij en verdwijnen er weer, er bestaan onnoemelijk veel vaktaalwoorden (bv. computerjargon, bouwterminologie enz.) die je niet kan vatten in een 'algemeen' Nederlands woordenboek, en je kan eindeloos nieuwe woorden maken op basis van bestaande woorden. Niet uit het financiële nieuws weg te branden momenteel: het woordje "rommelkrediet". En toch staat het (nog) niet in Van Dale. Of woorden die qua betekenis volkomen logisch in elkaar zitten: "autoverkoper", "schoolparking", "tv-figuur" of "ufoachtig". Ze staan geen van alle in Van Dale, niet omdat ze niet bestaan of geen goed Nederlands zouden zijn, wel omdat het aantal woorden in het Nederlands oneindig is, en de dikte of lengte van een woordenboek niet...
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Hoeveel woorden heeft de Nederlandse taal? Die vraag is moeilijk te beantwoorden, bijvoorbeeld omdat je er elke dag woorden bij kunt maken.

Stel bijvoorbeeld dat een biologe morgen ergens een nieuwe salamander ontdekt met een grauw koppie. Omdat er ook “geelkopsalamanders” bestaan, kan zij die salamander dan bijvoorbeeld zo noemen:

“grauwkopsalamander”

Dat is dan een heel nieuw woord, dat nog nooit iemand eerder gezegd of gehoord heeft, en dat toch bij het Nederlands hoort. Als nu iemand ontdekt dat deze grauwkopsalamanders heel raar springen, kunnen we het voortaan hebben over:

“grauwkopsalamandersprong”

Iemand die zich daarin uitgebreid verdiept, is dan een

“grauwkopsalamandersprongspecialist”

En als de mensen die zich hierin verdiepen zich verenigen krijg je een:

“grauwkopsalamandersprongspecialistenvereniging”

Het is niet heel erg waarschijnlijk dat dit laatste woord heel erg vaak gebruikt wordt, maar het kán wel. Omdat deze pagina op internet staat, wordt het woord bovendien nu ook op een Nederlandse internetpagina gebruikt. Is het nu een Nederlands woord?

Toegevoegd na 58 seconden:
poeh hee.nu ik hem teruglees snap ik hem zelf niet meer
;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oneindig veel. Omdat Nederlands een hele rijke taal is met heel veel verschillende woorden om hele kleine nuances in tekst te kunnen uitdrukken. Omdat het een heel levende en creatieve taal is waarbij we zelf naar believen woorden kunnen samenstellen en loskoppelen, uit andere talen kunnen lenen en hele nieuwe woorden voor nieuwe verschijnselen kunnen bedenken.
De paar honderdduizend woorden die het Groot Woordenboek der Nederlandse Taal halen, zijn altijd alweer ontoereikend op het moment dat ze allemaal zijn gedrukt. Een woord komt pas in het woordenboek als het na lange tijd helemaal is ingebugerd, en sommige woorden redden het nooit omdat ze voor die tijd weer verdwijnen. Maar dan vinden we ze op den duur wel weer opnieuw uit. En woorden veranderen van betekenis, waardoor er weer extra woorden bijkomen.

De woordenschat die een volwassen Nederlander gebruikt, bestaat gemiddeld uit 10.000 woorden. Hoeveel woorden iemand kent varieert sterk: van 45.000 tot 250.000 woorden. Meer woorden leren kennen, gaat makkelijk door te lezen. Een tienjarig kind dat ongeveer een uur per dag leest, ziet 150 woorden per minuut. Dat zijn meer dan twee miljoen woorden per jaar. Circa twee procent van de woorden zal onbekend zijn, zo leert onderzoek. Daar onthoudt hij er vijf tot tien procent van; door zomaar te lezen komen er alleen al twee- tot vierduizend woorden per jaar bij. En vrijwel niemand kent echt ALLE woorden die er zijn of zijn geweest. Lezen helpt.