Geloof jij dat iemand die homo of lesbisch is, genezen kan worden?

De aanleiding van de vraag is vreemd, heb de film Brüno gezien en daar probeerden een aantal mensen hem te genezen. Hij is uiteraard geen homo maar die mensen denken echt dat het een ziekte is.

Toegevoegd na 20 minuten:
Naar mijn mening is het geen ziekte dus kan je het ook niet genezen. Er zijn een hoop religieuze vragen op GV en ik vraag mij af hoe de religieuze leden van GV hier over denken...

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Nee, het is immers geen ziekte. Wel denk ik dat, anders dan algemeen wordt aangenomen, keuze een rol speelt bij seksuele voorkeur. Niet de enige of de grootste rol (iemand die alléén op vrouwen valt, houdt daar niet ineens mee op om alleen op mannen te vallen), maar wel *een* rol. Ik denk namelijk dat de meeste mensen in de grond niet 100% hetero of homo zijn, dat er veel meer gradaties zijn, en dat zowel bewustwording daarvan als een keuze van wat je jezelf toestaat te voelen een rol spelen. Voor mensen die eerdere posts van mij op die gebied niet gelezen hebben: nee, hiermee bedoel ik *niet* dat mensen ervoor zouden moeten kiezen hetero te zijn/leven. Dat doe ik zelf ook niet. Mijn idee hierover is juist dat we hopelijk in de huidige maatschappij niet terug hoeven te schrikken om te erkennen dat keuze een rol speelt in geaardheid, omdat verschillende geaardheden (zolang er alleen consenting adults bij betrokken zijn) even oké zijn. We hoeven dus niet meer te zeggen: "we nemen het je niet kwalijk dat je homo bent, want je kunt er niets aan doen" (dat suggereert dat het wél kwalijk zou zijn als je er iets aan zou kunnen doen) maar simpelweg "jij bent homo, en daar is niets mis mee".

Nee, daar geloof ik niet in. Het is geen ziekte, dus kun je er ook niet van genezen.

Nee. De basis van die gedachte is dat het een ziekte is. Als je dat uitgangspunt laat varen en accepteerd dat het gewoon een persoonlijkheids kenmerk is, namelijk de sexuele geaardheid dan is er ook geen sprake meer van genezen. Rare vraag.

Als jij gek bent op patat, dan is er toch ook niet een middel dat je daar van kan "genezen". Ook al beweren sommigen anders, homosexualiteit is geen ziekte en kan derhalve ook niet genezen worden. Wel kunnen voorkeuren misschien in de loop der tijd wijzigen. Zie artikel op link hieronder: http://www.spitsnieuws.nl/archives/raar/2009/07/homopinguin_bekeerd.html

Nee, ongeneeslijk, net zoals hetero ongeneeslijk is :) Het is een natuurlijke geaardheid, en naar mijn mening zit er ook een groot grijs gebied tussen homo en hetero. Wat betreft geloof: ik ben van huis uit katholiek, en hoewel mijn ouders wel duidelijk vooroordelen hierover hebben, heb ik dat totaal niet.

Als je niets mankeer, kan je er ook niet van genezen. Ljkt mij logisch.

Hoe kan je nou genezen van een geaardheid. Dat zijn twee begrippen die geen verband met elkaar houden.

het is geen ziekte maar een voorkeur ik val op blond en hoef daar ook niet van 'genezen' te worden....

Natuurlijk niet! Zou net best zijn voor de kosten van de gezondheidszorg als men dat ging proberen! Leven en laten leven....

sommige priesters denken van wel. maar ik denk altijd vooral dat die zelf genezen moeten worden.

Het is volstrekt onmogelijk om iemand van zijn/haar sexuele geaardheid te genezen... Los hiervan vind ik het overigens van de gekke dat er mensen zijn die vinden dat de sexuele geaardheid een ziekte is als je niet in het heteroplaatje past... Laat mij maar gewoon lekker lesbisch blijven. Dat bevalt me al jaren meer dan prima...

De vraag impliceert dat homoseksualiteit een ziekte is en dus ook dat heteroseksualiteit gezond is. Hoe is er dan bepaald dat heteroseksualiteit gezond is? Meeste stemmen gelden? dan is het alleen een teken dat het de norm is, maar normaal is niet per definitie gezond. Ik vermoed dat het voortkomt uit de angst dat homoseksualiteit besmettelijk zou kunnen zijn. Dat onzekere mannen opgewonden raakten bij het idee en het dus een teken moest zijn dat het mogelijk besmettelijk was. Vergeet ook niet dat de bijbel en andere heilige geschriften, door de eeuwen heen zijn aangepast aan de heersende moraal. Voor de boekdrukkunst werden de teksten met de hand over geschreven en het is niet ondenkbaar dat daarbij stukken gecensureerd werden of juist geaccentueerd werden. Er is ook een tijd geweest dat alle kunst aangepast werd, piemeltjes werden van beelden afgehakt, of er werd een vijgenblad bij geboetseert. Schilderijen zijn "verbeterd" door blote delen te bedekken.. Dus de ideeën en denkbeelden van de huidige fanatiekere gelovigen zijn waarschijnlijk heel anders dan in de originele bijbelteksten bedoeld werden. Sowiezo hebben mensen er een handje van om zaken uit te leggen zoals het ze het beste uitkomt :)

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100