Leuke activiteiten om met ouderen te doen?

Sorry als de categorie fout is..
Voor school moeten we een dagdeel voor ouderen gaan vullen, heeft iemand leuke suggesties over wat we kunnen doen? We willen ze zich wel niet als een kind laten voelen, dus een kleurplaat kleuren ofzo.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
61K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ze niet ALS EEN KIND wilt laten voelen
vraag dan wat ze willen.
Wat hier langs komt is : hoe houden wij zielige arme eenzame oudjes bezig met knutselen of een ijsje eten.....jeetje, dat moet je niet willen. Hoop ik.

Het beste antwoord

Ik heb verscheidene jaren achtereen zomeractiviteiten voor senioren georganiseerd. Daarbij kwamen inderdaad ook al veel dingen in voor die mijn voorgangers noemden.

*Een wandeling met rollators en rolstoelers is vaak erg leuk. Wij gingen dan (mits dat in de buurt is) naar de kinderboerderij. Daar even op het terras een kop koffie en ijsje en dan gewoon even bij de dieren kijken. Dat is al 3 jaar een succes.
*Ook hebben we een keer iemand uitgenodigd ei met bonbons en snoep van die snoepboeketten met de mensen ging maken. Dat viel ook erg in de smaak... vooral het proeven tijdens het maken!
*Ook deden we standaard dingen als een keer een bingo organiseren. Bij mooi weer ook buiten. Films laten zien van Johnnie Jordaan en Snip en Snap. Ik leende ze bij een bejaardenhuis omdat die vaak een collectie hebben met goeie ondertiteling.
*Creatief valt altijd in de smaak. Theekistjes beschilderen en nog wel meer.
*Oud hollandse spelen doen. Die kan je vaak huren en dan zelf uitstallen in een ruimt. Ook erg leuk. Amuse in Medemblik verhuurt dat bijvoorbeeld.
*En het top succes van afgelopen jaar was een middag koude hapjes maken. Ze kregen dan duidelijke recepten en zaten aan een tafel met alle ingredienten en dat was genieten en heel gezellig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je. Helaas kon ik er maar 2 toevoegen. Ik heb er nog een paar die om echt verschrikkelijk leuk zijn. Mensen die hun lippen aflikkend zitten te genieten van de hapjes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh god, als ik dit lees, en zie, denk ik:
Laat mij NOOOOOIT in zo'n tehuis! :-))

Andere antwoorden (7)

Wandelen, spelletjes
maar misschien vinden ze het al leuk als jullie gewoon een gezellig koffie/theeuurtje maken, met iets lekkers te snoepen, en veel aandacht voor de mensen. Praten over vroeger.
Of een uurtje uitleg over gebruik van mobieltje/sms.(Was erg druk toen dat hier in de omgeving werd gedaan) Veel ouderen hebben moeite met alle knopjes
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel ouderen willen helemaal niet praten over vroeger.
Veel ouderen vinden iets knutselen leuk. Laat ze een kaart maken, Paaskaarten? Het loopt tegen pasen, dus is er wel wat te verzinnen, maar pas op dat je niet verzeild raakt op kleuterniveau.
Ook bingo of rummikub valt vaak in de smaak.
Gymnastiek? Vanaf een stoel kun je veel oefeningen doen!
Zingen vinden velen erg leuk, vooral als het liedjes zijn uit hun jeugd. Maar ik ben bang dat jullie die niet kennen.....
Succes met je ouderendag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen min van mij, maar ik vind dit echt vreselijk.
Gaat het echt zo, in een bejaardenhuis?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel ouderen hebben een hekel aan knutselen.
En ouwe liedjes zingen, daar houden veel ouderen niet van..............
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, absoluut! Daar was mijn antwoord ook op gebaseerd! Daar vind je de meeste ouderen bij elkaar, en ik ging er van uit dat daar de opdracht moet plaatsvinden.
Ik weet ook dat veel bejaarden daar niets van moeten hebben. Mijn moeder niet, mijn schoonmoeder niet. Die gaan nooit naar dit soort activiteiten. Maar er zijn er ook vele die dat wel leuk vinden. Een vriendin van mij zingt 1x per week met ouderen, en die vinden dat prachtig!!
Er zijn ook ouderen die samen gaan rummikuppen, of met de aktiviteitenjuf wat doen.
Dat hangt van de ouderen af.
Hoe oud zijn ze?
Wat kunnen ze? Hoe gezond zijn ze?
Wat zijn de interesses?
Gaat het om een bejaardenhuis, een verzorgingshuis
of om zelfstandig wonende mensen?
Moet je rekening houden met rolstoelen en rollators?
Als ze in een tehuis wonen, kunnen ze dan naar buiten of moet het binnen in een zaal?

De een vindt een ijsje eten op het terras al een enorme uitdaging, terwijl de ander 50 km. wil gaan fietsen.

Je moet je dus richten op de groep waar het om gaat
en minstens iemand daarvan vragen wat de mogelijkheden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het "echte" ouderen zijn (80+) dan komen ze niet zoveel meer buiten, en dat missen ze. Als je geld hebt voor de activiteit en als het aardig weer is, zou je een busreisje naar bijvoorbeeld een vlindertuin kunnen organiseren. Daarna met z'n allen op een terrasje koffie/wijntje drinken met iets lekkers erbij en genieten van het uitzicht over een plas, mooi landschap, zee, rivier. Dus, als het even kan, neem ze mee naar buiten. Binnen zitten doen ze al genoeg.
O ja, als je niet naar buiten kan, vinden ze liedjes zingen uit de oude doos ook erg leuk (verdiep je in wat in hun jonge jaren de populaire liedjes waren). Of - als ze geestelijk nog redelijk zijn - een DVD met Toon Hermans, Wim Kan oid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Ga inderdaad lekker naar buiten met dit weer!
Hou het simpel en laagdrempelig. Even naar het park en ijsje eten kan al super gezellig zijn.
Veel plezier!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, laat die arme oudjes maar een ijsje eten.........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dan wel weer een plus voor de wijn: +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet uit ervaring (demente moeder), dat ze heel erg genieten van lekker eten en een wijntje (of twee, of drie). Was in het tehuis waar mijn moeder zat gelukkig standaard bij het diner en 's avonds. Al die koffie is niet goed voor een mens :-)
Misschien kun je een rollatorrace organiseren. Bij lekker weer een parcourtje afzetten. Niet helemaal zoals in onderstaande video want dat was op het strand, maar met hun eigen rollators en natuurlijk wel wat bochten en drempeltjes toevoegen.

Wel zorgen dat er een EHBO-er of iemand van het Rode Kruis aanwezig is!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik naar de markt ga, zie ik regelmatig bejaarden in rolstoel. Iedere bejaarde heeft zijn eigen begeleidster. Misschien is dat een leuke suggestie?
Als ik het hier zo zie, schijnen de ouderen (vooral de dames) zich heel goed te amuseren.
Ze vinden het contact met de marktkramers, marktbezoekers en kleine kindjes gezellig.
Maar ook voelen ze zich weer een beetje zoals vroeger, toen ze nog zelfstandig naar de markt konden gaan.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hetzelfde heb ik trouwens ook al in de supermarkt gezien, waar de ouderen dan een beetje boodschappen konden doen voor op hun kamer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afgelopen zomer was hier op straat een scootmobielrace waar veel ouderen aan meededen. Ook een optie?