Wie kent nog het begrip "bermtoerisme" en waardoor/wanneer is dat opgehouden?

"Vroegâh" zag je op de meest onmogelijke plekken langs de weg, hele familie's op een kleedje of op stoeltjes bivakeren. Gezellig met koffie uit de thermoskan uitlaatgassen inademen. Plotseling was dat afgelopen...
Waardoor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Euhm...was dat misschien "Zwartboek"? :))

Het beste antwoord

Vroeger gingen mensen gewoon voor de lol een stukje autorijden, ze waren ook erg trots op het feit dat zij een auto hadden, dus bleven ze gezellig bij de auto zitten.

Wij hebben nu, als alternatief, grote parkeer/picknick-plaatsen langs de snelweg, waar je even een pauze kunt nemen en wat kunt eten en/of drinken (zelf meegebracht).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het komt nog wel voor, alleen veel minder en vooral omdat het nergens meer kan/mag.
Langs autowegen en snelwegen mag je niet zomaar stoppen tenzij je pech hebt, maar langs een B-weg kan het in principe altijd nog.

Echter rijden auto's inmiddels wel 2 keer zo snel als vroeger, rijden er 100 keer zoveel auto's dus is het gevaarlijker en lawaaieriger en uiteraard ongezonder (iets waar ze vroeger iets minder rekening mee hielden)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Denk ook dat het komt omdat we sneller rijden en dus sneller ergens zijn , wij reden bijv vroeger 3 uur over een tochtje naar mijn oma deed ik toch echt in anderhalf uur.
De functie van langs de weg gaan zitten was behalve uitrusten toch ook nog mensen kijken
daar zie je niets meer van omdat ze voorbij stuiven
en geef toe in de dampen zitten is niet bevorderlijk voor het genot van een krentebolletje
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet meer zo leuk om langs de weg te gaan zitten met de drukte van het verkeer en uitlaatgassen. Er zijn voldoende alternatieven in parken en bossen. Bovendien is het kamperen sindsdien ook enorm toegenomen, dus veel mensen hebben hun tafeltje en stoeltje voor hun tent of caravan staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast bovengenoemde redenen (picknicken in de berm van de snelweg is weinig aantrekkelijk meer en mag ook vrijwel nergens meer) zijn we in Nederland langzaamaan meer de horeca onderweg gaan bezoeken om daar onze centjes achter te laten voor een bekertje cola en een broodje. We kiezen toch tegenwoordig voor het comfort van een stoel met een tafel en het gemak van bestellen boven het ongelukkige kleedje in het gras en het inpakken van de picknickmand en consumeren van de lauwe, klef geworden inhoud. Jammer eigenlijk, want het had ook wel iets...avontuurlijks.

Als oorzaak of gevolg daarvan IS er ook beduidend meer horeca langs de snelweg, en we kunnen het vermoedelijk ook een stuk beter betalen dan in de jaren 50, 60, en 70, toen bermtoerisme an sich al een familieuitje was, zelfs als je verder eigenlijk nergens heen ging.

Oftewel : als mijn ouders vroeger met drie kinderen van de kop van noord-holland naar twente reden, deden ze daar bijna vier uur over en aten we onderweg een broodje in de berm van de snelweg. Eenzelfde gezinnetje doet er nu - in een stuk comfortabeler auto met veel meer vermaak op de achterbank - minder dan drie uur over en eet onderweg eventueel bij McDonalds.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In aanvulling op wat hier reeds is geschreven:

Het verdwijnen van het bermtoerisme is ook iets van hier (West-Europa, USA). In de herfst was ik op vakantie op Java, en daar is nog volop bermtoerisme. Het zal ook met de levensstandaard te maken hebben.

Een typisch Javaans familiefeestje gaat zo:
Eén van de familieleden regelt een vrachtwagen met een open laadbak. De hele familie (25 man) gaat in die laadbak. Heb je een grotere familie, dan heb je meer vrachtwagens nodig.

Met die vrachtwagens ga je de stad uit, de bergen in. Dan stop je ergens langs de weg en gaat daar wat zitten, en je verorbert je meegebrachte eten en drinken. In de berm van de hoofdverkeersweg - die stoffig is en waar de auto's ofwel met 80 km/u voorbjirazen, ofwel in file staan, met motoren die meer uitlaatgassen produceren dan onze westerse motoren, en verkeer dat "wat minder gedisciplineerd" rijdt.

Na een paar uur gaat iedereen weer in de vrachtwagen(s), terug naar huis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het zal, naast dat het grotendeels verboden/ongezond is, ook een kwestie zijn van het verlopen van een trend.
Mijn vader leefde vroeger in een gezin dat als eerste van de hele wijk een auto had. Zij beschouwden het ook als een voorrecht om een stuk te gaan rijden en dan iets gezelligs te gaan doen (wat in die tijd nog altijd aangepast was op de fiets en de benenwagen; het is eigenlijk een aparte combi, picknick en auto)

Toegevoegd na 1 minuut:
Dus toen later meer mensen een auto kregen werden er ook ontstonden er ook horecagelegenheden voor, regels en andere ideeën.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is al veel over gezegd, maar toch zie ik het nog wel met bepaalde regelmaat als ik in het Oosten van het land ben. Regelmatig zie je daar dat mensen hun auto ergens neerzetten en iets verderop neerploffen. Ik moet daar wel bij zeggen dat de bosrijke omgeving ook een stuk uitnodigender is dan in één van de vier grote steden waar ik zelf woon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bermtoerisme is er nog wel, als de TT in Assen is afgelopen moet je voor de gein eens over de A28 rijden, dan zie je heel wat mensen niet alleen op viaducten staan, maar ook in de bermen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik rijd regelmatig 'binnendoor' over de Veluwe, en ik verbaas me nog steeds over - veelal oudere - mensen die naast hun auto op de parkeerplaats zitten in ongemakkelijke vouwstoeltjes... te picknicken of wat daarvoor doorgaat.

Met andere woorden: misschien is de grote hausse over, maar het komt nog steeds voor en dan zijn het vooral oudere mensen... die het nog van "vroegah" kennen en daar blijkbaar goede herinneringen aan hebben overgehouden.