Hoe zou je reageren op een lid van een vijandige bende?

Stel je voor, je bent geboren in Miami FL en je bent in je jeugd gebrainwashed. Je komt op je 8e naar nederland omdat je vader daar woont maar je hebt wel alles meegekregen van 18TH. Nu ben je 22 jaar oud en ga je fitnessen, kom je iemand tegen met allemaal tatoeages van de Latin Kings.
Waarom komt er bij mij zo een woede naar boven bij het zien van de desbetreffende persoon? Wat kan je hier tegen doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Je geeft het zelf al aan: je bent gebrainwashed. Gehersenspoeld, noemen we dat hier.
Het is begrijpelijk dat het zien van een 'tegenstander' die gevoelens in je triggert.
Ik wil geen Doctor Phil uithangen, maar zo een brainwash blijft je je leven lang bij.
Wat zou kunnen helpen, is met de Latin King-member een biertje te gaan drinken, hier in Nederland, ver weg van het gang-leven, om te bespreken hoe jullie allebei gehersenspoeld zijn in je jeugd.
Maar dat vereist nogal wat moed, en ik kan me voorstellen dat je daar niet voor in bent, want daar zit nogal een risico aan vast van mislukking.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
tja ik noem het brainwash, eigenlijk bedoel ik daarmee meer de aanname van wat normaal is. het is meer een vooroordeel waaruit de woede voorkomt, wat ik zelf verafschuw maar moeite mee heb om onder controle te houden.
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij was je zelf verrast door de heftigheid van je eigen reactie.
Je kunt het laten passeren, de kans dat je opnieuw in die situatie komt is klein.
Als het je dwars zit (en dat denk ik, anders had je de vraag niet gesteld) kun je proberen te doen wat ik boven omschreef. Op zijn best kun je er dan achter komen dat de ander precies zo opgegroeid is als jij, maar dan met een vooroordeel tegen the 18th.
Er is alleen een kans, dat de ander niet zover is als jij, en dat je een vijandige reactie krijgt. En dat betekent dan weer een kras op je ziel.

Andere antwoorden (3)

Hoe moeilijk het misschien ook is, je zult toch moeten proberen de situatie te relativeren aan het huidige, aan wat er nu speelt. Ik vermoed inderdaad dat die andere persoon net zo min de keuze zal hebben om zo te denken over een rivaliserende groepering in de zin dat hij waarschijnlijk ook gehersenspoeld is zo je wilt.

Ik denk dat dit de uitgesproken kans zou moeten zijn om over het verleden heen te stappen.

Gemakkelijk gezegd natuurlijk, dat weet ik, misschien heb je er toch iets aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
misschien hypnose?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is een situatie die ik me maar heel erg moeilijk kan voorstellen, maar als ik zo de kernwoorden bij je vraag lees, zit de haat heel, heel diep.
Ik ken de situatie op de straat daar en de relatie tussen bendes en bendeleden niet, maar wat ik wel weet is dat in dit geval jij en die jongen min of meer 'slachtoffer' zijn van hetzelfde systeem.

Daar behoorde je kennelijk tot verschillende, tegen elkaar strijdende bendes, hier ben je allebei ex-bendelid in een land waar dat hele onderwerp - gelukkig - niet zo speelt.

Heb je enig idee hoe hij op jou reageert ? Zit het bij hem net zo diep als hij jou ? Mocht je op de één of andere manier contact willen of iets uit willen praten, dan lijkt het me overigens wel verstandig om daar een paar mensen bij te hebben, want zoals ik de situatie vanaf hier inschat, is de kans op een echt goed gesprek niet heel erg veel groter dan de kan op een echt goeie knokpartij - en daar schiet natuurlijk niemand iets mee op.

Wil je geen contact maar gewoon van dat vervelende gevoel af (het lijkt mij althans geen prettig gevoel) dan kun je natuurlijk proberen jezelf terug te 'hersenspoelen'. Zoek de overeenkomsten tussen jou en hem ; beide niet gekozen voor je kom-af, niet gekozen vermoedelijk bij welke gang je 'hoorde' toen je opgroeide (en vermoedelijk nog heel jong was), en beide opgegroeid met een met de paplepel ingegoten haat voor de andere partij. Proberen begrip te krijgen voor zijn situatie EN de jouwe kan uiteindelijk een soort verstandhouding creeeren waarbij je in elk geval niet meer elke keer op tilt schiet bij het zien van dat plaatje. Maar het kan lang duren.

Natuurlijk is er ook een mogelijkheid dat hij helemaal geen bendelid is of was, maar gewoon tattoos heeft laten zetten van iets waar hij nooit mee te maken heeft gehad maar dat hij blijkbaar cool vond ofzo. Dat is natuurlijk wel heel zielig, maar het is wel een makkelijker opening om een gesprek aan te gaan ; vraag hem eens of hij uberhaupt weet waar die tekens voor staan en welk effect ze kunnen hebben ?

Ik wens je heel veel wijsheid, want nogmaals, je haat zit kennelijk heel erg diep. En dat is JOUW emotie, dus uiteindelijk JOUW probleem om op te lossen. Of uit de weg te gaan.