Hoe lang gaat het duren voordat de maatschappij weer wat vriendelijker wordt?

En wat moet daarvoor gebeuren?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (12)

De maatschappij, dat ben jij. Dus niet gaan wachten, maar gewoon zelf wat vriendelijker worden als die maatschappij je niet vriendelijk genoeg is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals dutchbright al zegt, de maatschapij dat ben jij. Dus begin bij jezelf en spreek mensen erop aan!!!
Of de maatschapij echt vriendelijker zal worden binnen een korte tijd... ik denk het niet....
Het wordt alleen maar steeds erger... Als je op straat loopt wordt je niet meer vriendelijk begroet, maar meteen kwaad aangekeken, of kwaad aangesproken!!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Begin zelf eens met begroeten, dat doe ik altijd en het werkt. Het ligt misschien ook aan de buurt waar je woont, maar in mijn buurt is elkaar begroeten toch vrij normaal. En even een praatje maken is er vaak ook bij.
Eigenlijk is het antwoord hier al gezegd. We vinden allemaal dat de maatschappij verhard maar zoeken de oplossing altijd bij een ander (niet persoonlijk bedoeld). Als je zelf open stelt voor de maatschappij, zal de maatschappij ook open zijn naar jouw toe en zal je zien dat het best wel mee valt met onze maatschappij. Daarnaast is het voor jezelf ook heel fijn dat bepaalde deuren voor je open gaan en je draagt daarnaast je steentje bij aan een prettigere samenleving.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk niet dat het de komende tijd goed gaat komen.
Verschillende oorzaken.
Alles draait om geld en dingen. Je MOET mee anders ben je een loser.
Er is een te grote mix van vreemde culturen nederland binnengekomen en daar is door de politiek totaal niet op gereageerd, met als gevolg dat er nu heftige botsingen gaan ontstaan. Voor zover dat al niet gebeurd.

Ik denk zelf dat het nog veel erger gaat worden, en ik ben blij dat ik op het platteland woon en niet in de stad.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel simpel: wat je uitstraalt trek je aan dus als we dat nu in ons achterhoofd houden komt het best allemaal voor elkaar.. vrees alleen dat het een niet realistische wens is..
:-(
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
This net een druppel in een glas water .
Als je een vriendelijk gebaar maakt zal degene zich iets lekkerder voelen en ook weer een vriendelijke gebaar doorgeven.
Als ik lekker in mijn vel zit(wat vaak het geval is)is het gratis en fijn om eens iemand gedag te zeggen of op te bellen (zonder iets terug te verwachten)het geeft een lekker gevoel en anderen merken dat heel onbewust.I
k denk ,de wereld dat ben ik ,dus , de rimpels van de druppel geef je dan door en maar door.Ik heb de keuze, dit ook met negatieve dingen te doen maar kies hier niet voor.Mijn ervaring is dat ik aantrek wat ik uitstraal.
En die dingen doe die mij goed doen voelen.
Kijk naar het licht dan verdwijnt het donkere.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De maatschappij hoeft van mij niet zozeer vriendelijker te worden. De maatschappij zou wel effectiever en gerichter (lees: assertiever) met haar emoties mogen leren omgaan.

Wat ik daarmee bedoel is dat ik denk dat de 'onvriendelijkheid' waar je op doelt ook mede veroorzaakt wordt doordat wij als mens met regelmaat nauwelijks leren hoe je emoties assertief kunt kanaliseren. Ik denk dat een hoop onvriendelijkheid en agressiviteit het gevolg is van frustratie. Frustratie is in mijn ogen vaak het gevolg van emoties die niet goed gekanaliseerd zijn.

Als wij als mensheid beter leren onze emoties assertief te uiten (dat begint al tijdens de opvoeding) dan zou er minder aanleiding zijn voor frustratie, omdat je dan geen geschiedenig opbouwt van opgekropte emotie, maar ze leert uiten op de momenten dat ze opdoemen.

Ik besef mij terdege dat door de complexiteit van de zee aan factoren die hier een rol in spelen, dat dit (in ieder geval voorlopig nog) gerust een utopie genoemd mag worden.

Ik ben echter wel een groot voorstander van de invoering van een vak Emotieleer in het onderwijs (wat mij betreft al vanaf het basisonderwijs) met als doel om ons een breed maatschappelijke bewustwording van de werking van, het herkennen van en effectieve omgang met emoties aan te leren. Hopelijk leidt dit dan tot het doorsijpelen van deze kennis in de opvoeding van hun toekomstige kinderen.

Het probleem is echter veel complexer dan dat ik hier nu in een paar zinnen probeer te beschrijven. Ik zou er eigenlijk een heel essay over kunnen schrijven, die (denk ik) ook veel betere samenhang zou kunnen vertonen dan wat ik hier nu even zo snel opschrijf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou zeggen, begin maar vast met schrijven.
hier komt een lang verhaal be prepared:

Ik vind persoonlijk dat ouders het goede voorbeeld moeten meegeven.. vooral ook in de opvoeding..

Als ik soms op straat loop en kijk om me heen.. en zie hoe gestressed mensen zijn.. (ik betrap mezelf er ook regelmatig op)nog te beroerd om voor elkaar de deur even open te houden! gestress in 't verkeer..

gasten die elkaar de huid vol schelden, jongeren met een te grote bek, niet sociaal zijn.. opstaan in de bus.. etc etc..
zo kan ik nog dagen doorgaan.. kan je zeggen ja je bent een ouwe lul! maar ben nog *tiener* en zeer goed opgevoed met de normen en waarden van vroeger.. waar ik eerlijk gezegd, trots op ben dat ik op die manier ben opgevoed! en niet aan me lot ben overgelaten.. ik durf met 100% te zeggen dat ik niet asociaal ben, soms schiet ik uit me slof maarja :)! dat vroege opstaan doet ook niet veel goeds met je :P

Toegevoegd na 2 minuten:
laten we 't op 90 procent houden =)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is de ontwikkeling van het diepere zelf die de goedheid vormen in mensen. Dat is de wijze waaop de wereld verbeterd, en dat is altijd jij jijzelf draagt bij aan die verbetering. In daden en vergeven. Ik vind vergeven heel belangrijk, want dan is de mens gegroeid om het anders te doen. In princiepe wordt iedereen in liefde geboren dus wordt je bent nooit een slecht mens. Ik wil er mee zeggen dat er eigenlijk geen slechte mensen zijn. Diegene die slecht doet (nooit is) handelt slechts door invloeden van buitenaf. Hij doet slecht omdat deze is beïnvloed door bijvoorbeeld verkeerde mensen, de cultuur de opvoeding etc. Er zijn mensen die slechte daden hebben door dat ze ziek zijn, ziek in de geest, of ziek gemaakt zijn door verkeerde personen. Invloeden van drugs en alcohol zijn de bekende voorbeelden. Er zijn heel veel gevangenen die spijt betuigen, en hun machteloosheid tonen. In kerken vragen mensen om vergiffenis. In tempels dromen mensen weg om uit het zwarte gat te komen. Alles draait om wie je bent en wat je doet. Mensen met slechte daden moeten hun daden verantwoorden, zitten hun straf uit. Met andere woorden we zullen door vergeven open staan, om de ander de kans te geven te groeien. In deze opstelling zou de wereld er wat kleurrijker uit zien. We dragen onze eigen verantwoordelijkheid., ook de mens met slechte daden, en vanuit de verantwoordelijkheid moet deze geholpen worden inzicht te krijgen in wat het heeft aangericht. Met liefde en vrede komen we hiermee heel ver. Kwaad met kwaad vergelden wil niemand, maar wat geef je dan? Liefde en barmhartigheid en dit uittillen hoog boven het slechte. Deze mens een eerlijke kans geven. Als dat is gebeurd is haar of zijn levenswerk net zo waardevol als dat van de ander. Hoe je het went of keert, we dragen allen dezelfde verantwoording voor de wereld, en jouw bijdrage is uniek want jouw stukje is zo`n bijdrage. Ontwikkel in liefde en goedheid in het diepere zelf, want iedereen mag er zijn. Zo zijn we niet misdadig maar menswaardig. Addy
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wees zelf de verandering die je wil zien, al is het een druppel op een gloeiende plaat.

Al lijkt de maatschappij soms totaal onvriendelijk, met jou en mij zijn er nog steeds een heleboel mensen die wel groeten, die wel een deur voor je openhouden of de 'moeite nemen' om te glimlachen. Het wordt alleen vaak overschaduwd en dat is erg jammer.

Omgevingsgevoel is wat veel mensen missen. Wat mij betreft wordt dit een onderdeel van het vak Maatschappijleer en beginnen we met de jeugd om dit gevoel opnieuw bij te brengen, dan wel bij te spijkeren.

De maatschappij zal nooit helemaal vriendelijk worden, onvriendelijke en ongeduldige mensen zijn overal. Wees zelf vriendelijk want je weet maar nooit welk impact dit heeft op een ander, niet direct maar misschien wel later.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ga niet wachten op de ander maar begin er zelf mee
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog een crisis of twee en de nederigheid zal dan mss wel neerdalen op dit individualistisch en materialistisch ingesteld wereldtje. Niet alleen vriendelijk is belangrijk, hoffelijkheid staat op dezelfde plaats. Nu, het begint toch op school en in de huiskring : vriendelijk zijn, respect hebben voor elkaar.Dus als we het met zijn allen willen, een generatie of twee . Of is dit ijdele hoop?