Het ligt er natuurlijk aan wat je met sex bedoelt.
Gemiddeld starten jongeren hun seksuele carrière rond de leeftijd van 12 jaar. De seksuele carrière verloopt stapsgewijs en is leeftijdsgebonden.
Met seksuele carrière worde de opeenvolging van seksuele ervaringen en relaties aangeduid. Deze gaat van seksuele fantasieën, verliefdheid, vasthouden van elkaars hand en oppervlakkig zoenen, tongzoenen, aanraken bedekte borsten, aanraken blote borsten, betasten van elkaars geslachtsdelen naar uiteindelijk de eerste geslachtsgemeenschap. Van het begin tot de echte geslachtsgemeenschap gaat ongeveer 3 tot 4 jaar overheen.
De gemiddelde leeftijd van de eerste gemeenschap is 15,5 jaar. Op 18 jarige leeftijd heeft de helft van de jongeren nog geen ervaring met coïtus.
Er zijn wel verschillen tussen jongens en meisjes. Meisjes beginnen later aan hun seksuele carrière dan jongens, maar hebben minder lang nodig en halen als het ware de jongens in...

Wanneer jij aan seks begint is voornamelijk van jezelf afhankelijk. Bedenk dat de cijfers die ik noem gemiddelden zijn en er dus een heel deel jongeren is die eerder begint en ook een heel deel die later beginnen. Luister dus vooral naar je gevoel.

Wettelijk geldt trouwens een minimum leeftijd van 16 jaar. Maar volgens mij geldt er ook nog zoiets als dat seks met een leeftijdsgenoot onder de 16 weer wel mag.
Het betekent dus wel dat je, wanneer je als 16 jarige seks hebt met een meisje van 15 jaar, je kan worden vervolgt voor aanranding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is er mis met de leeftijdsgrens?

Andere antwoorden (12)

Er is geen standaardleeftijd voor; als je er dus aan toe bent. Dit kan voor de ene puber beduidend later zijn dan voor de ander.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je doelt op de wettelijke leeftijd vanaf wanneer je sex zou mogen hebben, dat is per land anders, zie link. Dit heet ook wel 'age of consent'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
officieel is dat in Nederland 16 jaar oud.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
na je huwelijk, dus na je 18e verjaardag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
neenee in nederland hoe je niet getrouwd te zijn hoor... en het mag met 16 al...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
We hebben hier geen sharia en ook geen christelijk recht. Je mag gewoon sex hebben zonder getrouwd te zijn. Jammer van dit antwoord.
Zodra je er geestelijk en lichamelijk klaar voor bent, kun je seks 'hebben'. Daar kun je geen leeftijd aanprikken.
Het is bekend dat er heel wat tienermoeders rondlopen en ook wel abortus wordt gepleegd bij 'kinderen'. In sommige culturen is het normaal om heel jong te trouwen en kinderen te krijgen.

Vraag me trouwens af waarom iedereen het altijd over 'sex' heeft en niet gewoon 'seks'. De 'x' heeft toch iets magisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moeilijke vraag. Ligt er ook aan of je bedoeld tussen pubers onderling of puber (kind dus) met volwassen persoon. Dat laatste valt onder de noemer pedosexueel en is verboden en dat is maar goed ook, want pedofielen zijn roofdieren en richten onherstelbare schade aan bij kinderen.

Toen ik 13 was wist ik van een meisje uit de klas dat ze het al gedaan had. Wij vonden dat maar niets. Zij was er zelf nogal trots op, vond zichzelf heel volwassen. Wij zagen dat anders, ze probeerde erbij te horen, bij de oudere jongens / meisjes door sex te hebben. Dom en naief, tenminste zo zagen we haar toen.

In onze maatschappij zien we liever dat pubers er wat later pas aan beginnen (en kinderen dus al helemaal niet natuurlijk), vanaf 16 / 18. Als ze emotioneel wat steviger in het zadel zitten.
Mij lijkt dat ook het beste maar er zijn altijd uitzonderingen. Ik denk niet dat ik echt veel invloed op mijn kinderen zal hebben, maar ik zeg ze wel wat ik er van denk en hoop dat ze wat van me willen aannemen. Meer kun je niet doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wettelijk gezien is dit in Nederland 16 jaar. Je zult echter niet vervolgd worden als je eerder aan sex doet. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je bedpartner als die volwassen is wel vervolgd zou kunnen worden aangezien sex met een minderjarige (jonger dan 16 dus) strafbaar is ook al wil die minderjarige dat zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
niks moet maar gewoon wanneer jij en je parner dat wil. sommige kunnen dat al op hun 12e sommige pas op hun 19e.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je denkt dat je er klaar voor bent. Maar zeker niet onder je 14e want ik denk dat je dan nog niet goed kunt bedenken of dat wel het moment is dat je het wilt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is geen moet hierbij, het is voor ieder apart. Er zijn in landen en culturen wel leeftijden aangegeven, maar die leeftijden zeggen eigenlijk maar weinig. Ze kunnen pedagogisch correct zijn, maar 16 jaar vind ik vreemd. Meisjes zijn vaak eerder in de puberteit en eerder volwassen dan jongens.

De ene is er aan toe als hij/zij 14 is en een ongeveer evenoud vriendje/vriendinnetje heeft. De ander wacht tot de huwelijksnacht, de andere heeft zijn eerste seksuele ervaring pas op zijn 35e. Allemaal normaal in mijn ogen.

Je bent er oud genoeg voor als:
Jij het wilt
Je bedgenoot het wilt
Je het doet vanwege liefde of lust (en niet om stoer te zijn of weet ik wat)
Beseft dat er gevolgen aan seks kunnen zitten; zwangerschap, soa's e.d. waar je aan moet denken.

Om antwoord te geven op je vraag:
Je moet in Nederland minimaal 16 jaar oud zijn.
Maar er zijn er genoeg die het onder die leeftijd doen, wie controleerd dat? Zolang je bovenstaande dingen aanhoudt, ben je er wat mij betreft ook op je 14e oud genoeg voor (daaronder vind ik het toch anders, dan ben je echt nog een kind... maar dat is ook weer voor ieder persoon anders, de ene is nog echt een kind en de ander is dan al jaren aan het puberen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je 13 jaar en 364 dagen bent, ben je dan kind - en dan opeens met 14 jaar niet meer?
Trouwens, de ene persoon kan met 13 dagen en 364 dagen 1 dag OUDER oud zijn dan een ander die (_op een ander moment_ uiteraard) 14 jaar is (i.v.m. schrikkeldagen).
De wettelijke minimumleeftijd voor seksueel contact is zestien jaar. Of je er op dat moment al klaar voor bent, is een ander verhaal. Als je seks hebt met iemand die nog geen zestien is, dan is dit wettelijk gezien strafbaar.

De ene zestienjarige is de andere niet. Uiteindelijk zullen de meeste jongeren zelf bepalen wanneer ze eraan toe zijn en zich weinig tot niets aantrekken van de wet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat leeftijd en liefde/sex weinig met elkaar gemeen hebben. Sommige hebben al op hun 14de al sterk verlangens nar seks, de ander pas als de 20 reeds gepaseerd zijn. Ik denk dat het vooral te maken heeft met hoe ver iemand ontwikkeld is. Zoals gezegd gaat het vooral om dat de twee of meerdere deelnemers vrijwillig de keuze hebben kunnen maken om seks te hebben en dat de deelnemers ook de consequenties kunnen begrijpen. Daarnaast kan iemand al op 12-jarige leeftijd hebben gezoend en toch pas bij het huwelijk gaan vrijen. Dus het ligt er ook aan wat je onder seks verstaat.