Wat is het ergste dat er ooit op de wereld is gebeurt?

Deze vraag kreeg ik vandaag van mijn neefje van 8 jaar n.a.v. een gesprek over de titanic.

Weet jij het antwoord?

/2500

Vernietiging Joden Uitvinding kernbom, mogelijk allerergst

Ontploffing van de Atoombom in de tweede Wereld Oorlog. Dan de ramp met de kerncentrale in Tsjernobyl.

Ik denk dat de holocaust het hoogste op mijn lijstje staat. 6 miljoen onschuldige joden vermoord om hun "ras". Het systematisch uitmoorden van rassen is in mijn ogen het ergste wat er bestaat. Het meest erge er aan is dat de mensen die er aan mee hebben geholpen (de bewakers et cetera) hele normale mensen schijnen te zijn. Mensen zoals jij en ik die massaal hebben toegelaten dat er miljoenen mensen op brute wijze worden vermoord. Het enge daar aan is dat in theorie jij en ik ook verantwoordelijk kunnen zijn voor zo'n tragedie in de toekomst. Interessant boek om te lezen is misschien De banaliteit van het kwaad van Hanah Arendt. Hierin laat ze zien dat Albert Eichman verantwoordelijk voor de deportatie van miljoenen joden eigenlijk een dood normale man bleek te zijn. Geen monster gevoed door een diepe haat. Het was gewoon iemand die zijn werk deed. Een hele enge gedachte. Dat de normale man zoiets heeft gedaan en nog een keer in staat is het te doen. Iets waar ik niet aan moet denken.

Voor beste antwoord zie hierboven, maar de Zwarte Dood was ook niet mis, doodde één derde van de Europeanen. (1347-1351)

Het verlies van het vertrouwen in de mensen,achterblijven in eenzaamheid,martelingen van mensen en dieren,pesten op school of werk,oorlog,de twintowers die instorten,zwerfkinderen,zwerfdieren,Marianne Vaatstra,Koninginnedag 2009,Pim Fortuin.IK kan geen keuze maken.

Wat dacht je van de vijf grote uitstervingsgolven? Die tussen Perm en Trias was de grootste: 70% van alle soorten die op het land leefden, en maar liefst 96% van alle soorten die in het water leefden, stierf uit.

Bronnen:
http://en.wikipedia.org/wiki/Extinction_event

Ik denk dat de kolonisatie ook een behoorlijke invloed heeft gehad waarvan de gevolgen indirect tot op de dag van vandaag merkbaar zijn. Maar ik kan niet een algemeen antwoord bedenken. De holocaust is natuurlijk ook verschrikkelijk evenals WO I. Daarvoor zijn er ook behoorlijke heftige dingen gebeurd. Maar ook de recentelijk de genocide in Rwanda waar in enkele maanden meer dan een half miljoen Tutsi's werden afgeslacht.

Naast de Holocaust en de eerste wereldoorlog wil ik de genocide van de Turken op de Armeniërs noemen, en van de Serviërs op de islamitische Bosniërs. En denk er ook eens aan wat de Nederlanders in Indonesie hebben uitgevreten.

Dat mijn bier niet zo snel koud wordt en blijft als normaal. "Tja, noem het maar egoistisch jullie hebben het ook alleen maar over mensen zijn er geen grotere rampen gebeurt voor de mens bestond? Zoals toen onze aarde door een meteoriet is geraakt en nog veel meer beesten dood gegaan zijn door verstikking?"

Ik vind de uitvinding van langeafstandwapens/schietwapens/bommen & mijnen. Die hebben oorlogen veel 'oneerlijker' gemaakt. Tegen een mannetje die met een zwaard op je af kwam rennen kon je je teminste nog verdedigen.

menselijke inteligentie, maar ik denk niet dat je neefje van acht dit zal begrijpen.

Het ergste vind ik toch echt dat zo'n idioot als Bill Gates met een softwarebedrijfje een dusdanig monopolie heeft kunnen reëeren dat het enige alternatief het veel duurdere Apple is. Tot niet zo heel lang terug tenminste...

voor mij het moedwillig vrijlaten van ziekmakende micro organismen

2WO en 9/11

Al het grote leed is min of meer al genoemd. Laat ik hier al het 'kleine' leed in de wereld aan toevoegen, wat bij elkaar een zeer groot leed is.

Men zegt dat er vroeg in de geologische geschiedenis een planetoide ter grootte van Mars op de aarde insloeg. Een van de gevolgen van deze botsing was de vorming van de maan. Een tweede gevolg was dat de gehele aardkorst in lava is veranderd. Alle leven tot op het laatste bacterie moet toen zijn vernietigd. Alle andere gebeurtenissen hiernaast zijn triviaal.

Het moment dat de gingen praten is het ergste dat ooit gebeurd is. Toegevoegd na 11 uur: Edit. Na "de" moet "mensen" komen. Sorry.

Helemaal eens met de meeste antwoorden, en ik denk dat inderdaad dat het ergste wat er gebeurd is dat we hebberig, negatief, gevoelloos en egoistisch zijn geworden, want daaruit komen alle in de antwoorden genoemde gebeurtenissen uit voort! Maar leg dat maar eens uit aan een jongetje van acht, die eigenlijk nog gewoon moet kunnen geloven dat we met z'n allen oprecht ons best doen om er een betere wereld van te maken.

Het ergste in mijn optiek is het moment geweest dat de mens plots voor zichzelf bedacht dat het bijzonderder was dan al het leven om zich heen (inclusief de andere groepen mensen). Dat het een speciale, bevoorrechte positie in beslag nam op de wereld, en ja, zelfs in het universum. Dit oergevoel van "het is mijn recht om dit te doen" staat volgens mij aan de basis van alle interhumane frictie - het is een prima motivator voor het aanhouden van veschillen tussen arm en rijk, slavernij, oorlog, rassenhaat, mysogynie, e.d. Tevens wordt dit vaak gebruikt/gezien als legitimatie van de menselijke plundering van grondstoffen, en is het in het verleden verantwoordelijk geweest voor uitstervingen van diersoorten ("toch niet belangrijk, alleen wij zijn dat"). Dan vergeet ik waarschijnlijk nog een aantal dingen. Let wel dat ik het hier specifiek niet heb over religie, omdat niet iedereen deze lessen uit hun geloof haalt, en niet elk geloof deze lessen overbrengt (er zijn zelfs geloven die hier recht tegenin gaan). Deze gevoelens kunnen net zo goed komen uit een politieke overtuiging, of simpelweg een persoonlijk gevoel.

Dat er pedofielen bestaan. Dan mag je nog zo ziek zijn in je hoofd, van kinderen blijf je af.

Het ontstaan van de mens.

De "uitvinding" van het vuur. Sinds de mens vuur is gaan beheersen (?) is het nooit meer goed gekomen. Vuur kan ontzettend veel vernietigen. Het verschijnsel "oorlog" is een gevolg van die uitvinding.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100