Dat is een cultuur waar men eventuele problemen niet wil/durft/kan bespreken. Daardoor kunnen de problemen door blijven gaan. Een goed voorbeeld daarvan is de Katholieke kerk t.a.v. kindermisbruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alleen bij kindermisbruik, maar vele zaken die eigenlijk niet door de beugel zouden kunnen. Verder een prima antwoord hoor. +
Een zwijgcultuur is een situatie waarin iedereen er het zwijgen toe doet. Vaak gaat het over issues die niet bespreekbaar zijn tussen een bepaalde groep mensen, een volk, een club, een bep. bevolkingsgroep enz.
Er heerst dan meestal een gevoel van wantrouwen, taboe of dreiging om over bepaalde onderwerpen te spreken.
Een voorbeeld; In Communistische landen mocht vaak niet over de westerse cultuur, de luxe enz. gesproken worden, ook mocht er geen kritiek geuit worden op de heersende macht/regime want je werd meteen een politiek gevangene als dit bekend werd.
Aangezien overal verraders waren, werd er dus het zwijgen toegedaan. Indien iedereen over bepaalde onderwerpen zwijgt omdat het beter is om er niet op in te gaan of niet aan de openbaarheid bekend te maken, dan heerst er onder die groep eensgezinden een zwijgcultuur.
amc
13 jaar geleden
Een zwijgcultuur ligt feitelijk op dezelfde lijn..wellicht in het verlengde..ervan als de doofpot cultuur.

Men wil dan bepaalde feiten/ misdrijven binnen een bepaalde groep houden..dus in de doofpot steken..door er simpel niet over te praten.

Zoals iemand hier al aangaf..is een goed voorbeeld van de zwijgcultuur het misbruik door geestelijken binnen de katholieke kerk..waarbij het onderzoek ook op een muur van zwijgzaamheid stuit..

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt veel voor in gevangenissen .
En het betekend dat je een mede gevangene niet verlinkt die iets doet wat niet volgens de regels is die in de gevangenis gelden .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat nu met de kernramp in Fukushima gebeurt: niemand die de bazen durft te vertellen hoe slecht het er voor staat; in Japan is het niet gebruikelijk om de baas slecht nieuws mede te delen of "nee" tegen te zeggen. Hoe slecht dat uitwerkt is bij de aanpak ervan te zien. De bazen kunnen sussende woorden uiten naar hun superieren, die vervolgens het publiek kunnen 'geruststellen'...en altijd kunnen zeggen als het verkeerd gaat dat ze verkeerd zijn voorgelicht.