Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe legt een niet gelovige of niet christen in de usa een eed af in de rechtbank?

op de televisie zie je iedereen met zn hand hand op de bijbel,met het ''do you sware to tell the truth the whole truth and nothing butt the truth so help you god''maar dat lijkt mij voor een niet gelovige of een hindoestaan of moslim nogal offensief.hebben ze dan een andere eed of moet het zoals op de tv gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja vond ik ook, was ook erg benieuwd naar het antwoord dus ik was zelf maar even gaan spitten ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bedoelt "but" the truth. Een butt is een kont :)
Dat zou nog eens een mooie eed zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat een lettertje dan zo'n verschil kan maken:-)

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Deze beetje "ouderwetse" eed wordt steeds minder toegepast in de USA.

Ik heb even door de site's gespit (en meteen mijn engels even op kunnen halen pffff;-) maar tegenwoordig wordt er over het algemeen gebruik gemaakt van een eed in de vorm van een bevestiging (affirmation). Ze vragen dan of je zult beloven of bevestigen dat je de waarheid zal spreken en niets dan....bla bla en dan zeg jij; Ja dat beloof ik, of ja dat bevestig ik. Het "so help me God" gedeelte wordt dan weggelaten.

Indien het de oude eed nog gebruikt wordt, kan je vóór het afleggen van je getuigenis melden dat je een andere eed wilt afleggen.

Als je de uitleg zelf nog wilt zien vind je het hier.

http://www.findlegaladvice.org/forum/Law-Ethics/quot-so-help-me-God-quot-Can-leave-it-out-358747.htm

http://www.physicsforums.com/showthread.php?t=407428
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
beetje laat m(aar toch 10 punten er bij

Andere antwoorden (1)

Ook in Amerika wordt er wel onderscheid gemaakt tussen een confessionele vorm en een seculiere vorm van eed of belofte afleggen.

Formeel is Amerika namelijk geen religieuze staatsvorm.
Maar de scheidslijn is wel dun daar.
Dus zie je meestal de vorm met god.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding