De militaire Willemsorde wordt groots uitgereikt en de PC Hooftprijs in een achterafzaaltje van het Letterkundig Museum. Wat zegt dat?

Freek de Jonge werd in de NRC van jl. zaterdag geïnterviewd. Hij merkte op dat 'ie "... nu weer behoefte heeft een stuk te schrijven over het feit dat de militaire Willemsorde door de koningin wordt uitgereikt, terwijl de PC Hooftprijs in een achterafzaaltje van het Letterkundig Museum wordt overhandigd. Er komt niemand. Een treurige vertoning. Dus wij geven soldaten meer eer dan dichters, dat zegt iets over onze cultuur."

Dat vindt Freek en ik ben geneigd het met hem eens te zijn. Het zou ten minste even veel aandacht moeten zijn toch?

Ben benieuwd wat jouw mening is. En dan niet per se (of per se niet) over Freek. Ik weet dat er heel uiteenlopend op hem wordt gereageerd. Ik ben benieuwd naar jouw mening over zijn mening.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik geef Freek hierin gelijk. Militairen prijzen is zó 40-45... Maar ik denk dat het ook wel wat te maken heeft met de fascinatie van ons koningshuis voor het leger, niet zozeer met waar het publiek in is geinteresseerd. De daden van een of andere militair zeggen weinig Nederlanders iets, een boek des te meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Dat zegt dat de Militaire Willemsorde uniek is en zeker niet elk jaar wordt toegekend.

Je moet er echt iets voor doen en jezelf durven wegcijferen. Freek is daarin nog lerende!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat zegt dat er veel meer mensen rond lopen met een PC Hooftrpijs dan met een Willemsorde. simpel he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad.. simpel als je alleen op de getallen let. Maar de opmerking van Freek heeft betrekking op het feot dat we - blijkbaar - soldaten meer eren dan dichters (en schrijvers).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dan is dat een hele domme opmerking van een slimme meneer. Iemand die meer verdient dan een ander is toch ook niet meer waard.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit begrijp ik dan weer niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bedoeld wordt dat je de verschillende onderscheidingen niet met elkaar zou moeten vergelijken. Hans Verhagen is bovendien nu niet direct een aansprekende man, terwijl de militair dit in dit tijdsbestek wel is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ja...