Als je geen vrijwillige ziektekostenverzekering hebt en je bent zwanger, krijg je dan wel betaald zwangerschapsverlof? (als je alphahulp bent)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
ronron1212
13 jaar geleden
Iedereen heeft een ziektekostenverzekering Heeft niets met zwanger te maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet iedereen heeft een ziektekostenverzekering (helaas). degenen die de verplichte verzekering wel netjes hebben afgesloten betalen nu voor de mensen die dat niet doen. @koolwitje: bedoel je met vrijwillige ziektekostenverzekering een aanvullende verzekering?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@alknobe ik heb wel de verplichte verzekering, maar als alphahulp heb je geen vakantie geld en reiskostenverzekering en ziekte verzekering. Dat soort dingen kun je dan vrijwillig af laten sluiten enzo, en die heb ik dus niet, vandaar mijn vraag.

Het beste antwoord

Zwangerschapsverlof is niet gekoppeld aan je ziektenkostenverzekering maar aan de sociale verzekeringsbank: het SVB. Daar vraag je de uitkering aan. Het SVB neemt de loonkosten van je werkgever over.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje.

Andere antwoorden (2)

Als je in loondienst bent dan kun je het zwangerschapsverlof via je werkgever regelen. Je hebt dan een verklaring van een verloskundige nodig met de uitgerekende datum zodat bekeken kan worden wanneer het verlof ingaat.

Je krijgt dan vanzelf informatie van het SZW thuisgestuurd wat je moet invullen en terugsturen. Dat is alles wat nodig is om het te regelen. Het heeft niets te maken met of je al dan niet verzekerd bent. De vergoeding van de verloskundige en eventueel het ziekenhuis is natuurlijk wel gekoppeld aan het feit of je een ziektekostenverzekering hebt, al zullen ze je in het ziekenhuis niet snel weigeren.

Als je als zelfstandige (ZZP) alfahulp werkt dan is het iets omslachtiger. Ook ZZP'ers die zwanger zijn hebben recht op zwangerschapsverlof, maar moeten dit zelf regelen. Ook heb je niet in alle gevallen recht op verlof (zie link).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk bedoel je een arbeidsongeschiktheidsverzekering, dan ben je verzekerd voor je inkomen in geval van ziekte. Een ziektekostenverzekering dekt de kosten van medicatie en behandeling (bijvoorbeeld het ziekenhuis en de dokter).

Voor zwangere zelfstandigen heb je een ZEZ uitkering, deze kun je aanvragen bij het UWV, zie link.