Is het effectiever in geval van publieksvoorlichting vooral ook uit te leggen WAAROM bepaalde maatregelen worden genomen?

Wij wonen aan de rand van het "Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug". Gisteren ontvingen ons hele dorp een folder waarin wordt uitgelegd welke (nieuwe) maatregelen van kracht zijn. De folder ziet er fraai uit en wat dat betreft is er niets mis mee. Wat mij echter opvalt is, dat uitgebreid wordt uitgelegd wat er niet (meer) mag en wat de borden betekenen die zijn geplaatst om dat in het gebied zelf aan te geven.

Wat naar mijn gevoel ontbreekt is een zorgvuldig en 'begripopwekkende' uitleg over het WAAROM van de genomen maatregelen.

Letterlijk zegt de folder (en ook de website) slechts dit:

"In het Nationaal Park staat behoud van de natuur voorop. Sommige delen van het Nationaal Park zijn niet toegankelijk om kwetsbare bedreigde dieren en planten te beschermen. Dit wordt aangegeven door middel van speciale pictogrammen op de borden met toegangsregels.

Rekening houden met de natuur, maar ook met de andere gebruikers is belangrijk. Daarom hanteert het Nationaal Park een aantal toegangsregels. We vragen u deze in acht te nemen."

Meer niet. Ik denk dat dit niet voldoende is, want te algemeen. In elk geval zal hierdoor geen begrip ontstaan waardoor men zich aan de regels gaat houden. Al was het maar dat in kleine kadertjes voorbeelden waren gegeven van - ik noem maar wat - wat de schadelijke effecten zijn van het laten loslopen van een hond.

Hebben jullie hier een mening over en klopt mijn veronderstelling?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik kan je goed volgen. Een sympathieke duidelijke uitleg is vereist. Mijn advies: contact opnemen met coördinator communicatie, mevrouw J.Kolkman, tel.030-2210599, nputrechtseheuvelrug@ivn.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Absoluut.

Heel veel dingen die niet acceptabel lijken, worden acceptabel als je de redenen kent (Zie bv bij een fusie van bedrijven: Directie kan kiezen: Geen fusie en waarschijnlijk faillissement, 250 ontslagen, of salaris bevroren voor 5 jaar: Als je medewerkers mededeelt dat de salarissen bevroren worden, wordt dat nooit geaccepteerd. Als ej de 2 andere opties erbij noemt, dan wordt een bevroren slaris opeens heel acceptable)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk, zoals ook al in die folder aangegeven staat, dat de maatregelen allen te maken hebben met het behoud van de natuur. Dat staat voorop.

Ze hadden er natuurlijk voor kunnen kiezen deze zin tot in de treuren te blijven herhalen of anders de omschrijven, maar dan hadden ze waarschijnlijk een groter formaat folder nodig.
En ja, dat is weer het milieu onnodig belasten..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die zin die je bedoelt is denk ik best wel ok. Alleen denk ik dat 'ie als zodanig niet voldoende is... te abstract... Ik vraag me af of concretere voorbeelden tot meer begrip en dus ook tot meer 'gehoorzaamheid' zullen leiden...
jazeker... als de folder gelezen wordt, wil dat zeggen... en daar schort het nog wel eens aan...

maar je hebt gelijk: als aan mensen de reden van een maatregel wordt uitgelegd, met daarbij eventueel de aanleiding/voorgeschiedenis en het beoogde doel, zijn mensen veel eerder geneigd zich aan de regels te houden...

dat geldt natuurlijk niet alleen voor folders, ook in de opvoeding leg je je kinderen toch ook uit waarom iets wel of niet mag... alleen bij pubers heb ik wel eens de neiging om te zeggen: 'omdat ík het zeg' om eindeloze discussie te vermijden, maar over het algemeen werkt begrip kweken door goede uitleg het beste...

in het voorbeeld dat je gebruikt zou ook ondersteunend kunnen werken als er wordt uitgelegd hoe Staatbosbeheer en soortgelijke organisaties de natuur willen behouden... vaak worden er bomen en struiken gerooid in gebieden die men zo veel mogelijk wil terug brengen naar begroeiing met inheemse planten... veel bospubliek begrijpt niet waarom er 'zomaar' stukken bos gerooid worden... als aan hun wordt uitgelegd hoe de kwetsbaar bossen zijn of hoe de herstructurering van de Nederlandse bossen is voorzien, bijvoorbeeld door herbeplanting met inheemse soorten, kweekt dit begrip en zie je dat het publiek omzichtiger met het bos omgaat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'In het Nationaal Park staat behoud van de natuur voorop. Sommige delen van het Nationaal Park zijn niet toegankelijk om kwetsbare bedreigde dieren en planten te beschermen. (...) Rekening houden met de natuur, maar ook met de andere gebruikers is belangrijk. Daarom hanteert het Nationaal Park een aantal toegangsregels. We vragen u deze in acht te nemen.'

Hoe duidelijk wil je het hebben? Je kunt natuurlijk uitleggen wat de effecten zijn van mensen die kwetsbare natuur vervuilen, vertrappen, et cetera. Dat plastic in de magen van dieren tot gezondheidsproblemen of erger leidt. Of dat bepaalde activiteiten leiden tot onherstelbare schade aan een bepaalde plantensoort. Maar het feit dat in de folder staat dat je rekening moet houden met kwetsbare flora, fauna en met elkaar, lijkt me echt duidelijk zat. Ik snapte het in elk geval meteen ...