Rond wanneer is het normaal geworden om met kleren te lopen???

Kijk ik vraag mij dus af wanneer mensen zijn gaan zeggen gadver jij hebt geen kleren aan. (maar waarschijnlijk konden ze in die tijd nog niet praten dus anders iets wat daarop neerkwam). Dus wanneer is het nou normaler geworden met kleren te lopen dan zonder???

P.S. Kom alsjeblieft niet aan met Adam en Eva want daar geloof ik niet in.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Allereerst bestaat er de versie uit het Oude Testament.

Toen Adam en Eva werden weggezonden uit het paradijs, voelden zij zich naakt en beschaamd. Vanaf dat moment gingen ze kleding dragen.

De minder romantische versie vind je in de evolutie. De oermens was behaard en had minder behoefte aan kleding voor bescherming tegen kou of verwonding. Maar hoe kaler de mens werd, hoe meer hij beschutting ging zoeken en zich kleden met onder andere dierenvellen.

In veel inheemse culturen lopen mensen nog steeds een stuk minder gekleed dan wij gewend zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens +1

Andere antwoorden (6)

Zolang er mensen zijn, hebben ze kleren gedragen. Ter bescherming , tegen de kou, ter versiering, voor herkenning (ceremonies, functies). Het dragen van kleding is nu eenmaal erg praktsch ; het beschermd je blote huid tegen (weers)invloeden, en je kunt er van alles in stoppen en aanhangen om mee te nemen. En het dragen van kleding, of het nu een lendendoek, een ceremonieel gewaad of een crinoline is, hebben we altijd 'normaal' gevonden

Natuurlijk dient kleding ook tot het bedekken van de naaktheid wanneer daarvoor schaamte bestaat. En wat jij wilt weten is wanneer die schaamte is ontstaan. Dat dat niet was toen Eva van die appel at en een vijgeblaadje ging dragen weten we allemaal wel, maar het precieze moment hangt af van de plaats op aarde en de daar heersende cultuur. En op veel plaatsen - zoals bijvoorbeeld Europa - speelt godsdienst/religie daarin wel weer een grote rol.

Het zou een veel te lang verhaal worden om alle facetten daarvan weer te geven (en dan ken ik de geschiedenis voor bijv. China of Afrika nog niet eens) , maar het is een feit dat we ons van nature niet schamen, dat leren we in onze opvoeding, en geen natuurlijke afkeer hebben van lichamelijke functies. 'Vroeger' was het dan ook heel normaal om je in gezelschap op alle gebieden volledig vrij te gedragen. Er werd gezamenlijk gewassen, gegeten, gevreeën, geslapen, ontlast en gewaterd.

Op een gegeven moment hebben met name religieuze invloeden, en dan met kop en schotel bovenaan de Puriteinse invloed. Eigenlijk ontstaat overal waar grote machtsverschillen zijn tussen mannen en vrouwen, een bijbehorende cultuur van schaamte Hoe groter de verschillen, hoe groter de schaamte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
kop en schotel (ipv schouder) vind ik wel leuk....
Dat is al heel lang geleden met dierenhuiden en dat was beschutting tegen de koude.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er was nooit een verschil tussen wel kleren aan of geen kleren aan in gevoel... Er was geen schaamte... Men deed kleuren aan wanneer men iets te vieren had of iets van plan was, of iets uit te vechten had... Kleuren maakte een status...

Het was gewoon instrumenteel kleren aan of niet, als het koud was dan was het om te overleven en als het niet nodig was dan liet je ze uit... Nu is het zo dat het gedemoniseerd wordt, het wordt verwerpelijk gemaakt, het wordt geëxploiteerd en je wordt gestraft, overal ter wereld...
Maar het heeft niet met kleren te maken, maar ook met kleuren...

Ik heb een foto met een vrouw die verschillende kledingstukken aan heeft met een opdruk, een print van een blote vrouw, ik weet niet wat kan en wat niet kan hier op GV, daarom dat ik de links post en niet de plaatjes... Daarmee wil ik laten zien dat het niet om de kleren gaat maar ook om de kleuren...

In het verleden is het alleen huishoudelijk geweest of je kleren=kleuren aan deed of niet... totdat je het zelf niet meer mocht bepalen, maar een ander dat deed...

En sindsdien is het verboden...

hieronder twee links dus...

Toegevoegd op 10-06-2009 09:11:25
http://www.durbano.de/couture/index.html
http://www.durbano.de/sarto/index.html
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door genetisch onderzoek is vast komen te staan dat de lichaamsluis 107.000 jaar geleden ontstaan is. Dit suggereert dat het dragen van kleding veel minder lang geleden gebruikelijk is geworden dan men tot op dat moment dacht.
De lichaamsluis houdt zich schuil in kleding. Er wordt vanuit gegaan dat de lichaamsluis ongeveer tegelijk ontstond met het moment dat mensen kleding gingen dragen.

Verder bestaater weinig kennis over kleding in de prehistorie, omdat kleding, gemaakt van organische materialen, snel vergaat in de bodem. Er zijn echter in 1988 naalden gevonden gemaakt uit been en ivoor die uit ongeveer 30.000 voor Christus dateren(Rusland).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gebeurde toen er op een gegeven moment een lillekerd in z'n blootje rondliep en iedereen in vertwijfeling riep: "My eyes, my eyes!", of het equivalent in neanderthals.
Toen deze aanvoerde dat hij niet gediscrimineerd wilde worden omdat hij lelijk was, is overeengekomen dat dan maar iedereen kleren moest gaan dragen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij de eerste koude zal wel iemand zich geprobeerd hebben zicht te beschutten en het meest waarschijnlik lijt me met gedroogde huiden.