Na aanleiding van deze vraag, http://www.goeievraag.nl/vraag/corrigerende-tik-gezien-huiselijk-geweld.122430?p=2, rees bij mij de vraag op.

welke vormen van geweld zijn er eigenlijk allemaal ?
De ergste die ik me kan bedenken is het zinloze geweld.

Toegevoegd na 39 minuten:
na aanleiding van enkele reacties, ik vind elke vorm van geweld zinloos, maar de nuchterheid gebied me te zeggen, dat we leven in een wereld vol met geweld, bijvoorbeeld oorlogsgeweld.
Want dan had ik de vraag moeten stellen nl, wanneer word het gerechtvaardigd om geweld toe te passen, vandaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Verbaal geweld: pijn doen met woorden. Een voorbeeld hiervan is schelden

Lichamelijk geweld: geweld waar je pijn van aan je lichaam krijgt. Een voorbeeld hiervan is slaan.

Psychisch geweld: geweld dat pijn doet aan je hoofd of je hart. Hier kun je verdrietig of boos van worden. Een voorbeeld hiervan is pesten

Seksueel geweld: iets doen wat met seks te maken heeft, als iemand dat niet wil. Een voorbeeld hiervan is iemand zoenen die dat niet wil.

Daarbij vind ik ALLE geweld zinloos...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als je stelt dat er zinloos geweld bestaat, suggereer je dat er ook zinvól geweld bestaat. Ben benieuwd wat dat dan is...
Er is lichamelijk en geestelijk geweld. Lichamelijk geweld zoals duwen, slaan, schoppen, knijpen, verstikken etc. Pesten, kleineren, langdurig afzonderen etc kun je zien als geestelijk geweld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaat gerechtvaardigd geweld. Een politieagent mag geweld gebruiken om een weerspannige arrestant tegen de grond te werken. Een leger mag terugschieten als er wordt aangevallen. Iemand die hysterisch is, mag je een klap in het gezicht geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer een agent een weerspannige arrestant tegen de grond werkt, kan dit nog steeds beheerst en met respect. Wanneer die agent harder dan nodig zijn knie in de rug van de arrestant duwt valt dat naar mijn idee onder geweld en is niet nodig.
Iemand die hysterisch een klap in zijn gezicht geven, zal waarschijnlijk averechts werken.