Kan Atheïsme of een Atheïst eigenlijk wel een maatschappelijke structuur tot stand brengen?

Zo een als wij nu hier hebben gebaseerd op het Christelijk geloof.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik sluit de vraag omdat er wat discussie ontstaat.
Een echt antwoord is er niet gegeven, vind ik persoonlijk.
Misschien is het ook niet echt mogelijk, om een antwoord te geven omdat er geen voorbeelden uit de praktijk zijn.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het zou een grote bende zijn geworden:

waarom niet? een hoop gezeik en oorlogen op de wereld zouden juist vorkomen kunnen worden als iedereen atheist zal zijn. niks mis met het geloof maar geloof kan wel makkelijk misbruikt worden. als iedereen atheist zoi zijn zullen er vast well weer problemen onstaan die we nog niet kennen maar het zou zeker mogelijk zijn. de bijbel heeft onze wetten namelijk noet geschreven, als niemand meer zou geloven heb je no steeds de zelfde wetten (op enkele uitzonderingen na)

Het is een misvatting dat atheisten geen moraal zouden kunnen hebben. En ik denk ook dat je dat bedoelt met je vraag. gelovigen zijn vaak bang, dat ongelovigen niet weten wat "goed" is. En heb ook vaak de opmerking gehoord dat het niet kan omdat we geen reden hebben (god.) Maar ik ben van mening, dat iedereen zelf wel weet wanneer hij goed bezig is. en als je dat alleen doet omdat het in de bijbel staat.. snap je dan eigenlijk wel waarom je het doet? Want er staan veel goede dingen in de bijbel (heb je naaste lief,) maar vaak is dat niet waar de nadruk ligt en kan de buurman de pot op omdat hij niet hetzelfde geloofd. Ik denk dat wanneer de dag komt dat mensen, voor zichzelf gaan nadenken en stoppen met naar boven te wijzen, dat dat de dag is dat het "koninkrijk gods" op aarde zal neerdalen en we (eindelijk) de hemel op aarde kunnen creëren. Niet omdat "Hij" het wil, maar omdat "Wij" het willen Verder wil ik nog toevoegen, dat Het christendom veel van de bestaande maatschappelijke structuren van toen, gewoon heeft overgenomen van de oude religies(kerst is hier een mooi voorbeeld van) sterker nog. Het is net zo lang aangepast tot het samenging met de bestaande overtuigingen (lees:dat men het pikte..)en het de agenda van de elite bevorderde. en dit zou met atheisme net zo makkelijk kunnen gebeuren. Zowel het overnemen van de bestaande structuren als de corruptie.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100