"Als er meer dan één manier is om een taak te doen en één van die manieren zal in een ramp resulteren, dan zal iemand het zo doen". Wat denk je...?

Dit is de beroemde "wet van Murphy" die ook wel populistisch wordt samengevat in de zin: "als er iets fout kan gaat, gaat het ook fout".

Er is ook een statische formule die de wet ondersteunt. Je ziet hem hierna.

Wat ik mij afvraag is, of de economische 'ramp' (crisis) van dit moment een gevolg is van het feit dat het financieel- economische systeem zodanig in Complexiteit (C), Belangrijkheid (I) en Urgentie (U) is toegenomen gedurende de laatste jaren, dat de kans op de 'ramp' (crisis) als het ware alleen maar móest toenemen. En... als dát het geval is... welke systemen zijn dan hierna 'aan de beurt': ons wereldwijde communicatiesysteem met het internet als de backbone? Ons wereldwijde voedselsysteem? Of welk ander systeem dan ook?

((U + C + I)x(10 − S)) / 20xAx1 / (1 − sin(F / 10))

De formule bestaat uit zes elementen, elk met een weging van 0 tot 9

U = Urgentie
C = Complexiteit
I = Belangrijkheid [Importance]
S = Vakkundigheid [Skill]
A = Verslechtering [Aggravation]
F = Frequentie

Voor meer achtergrondinformatie:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wet_van_Murphy

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Verstandige vraag (eigenlijk vragen)die doen nadenken(+1): de formule is wat ze is , te sipmistisch om alles hier aan op te hangen. Ik sluit de mogelijkheid niet uit dat er ooit hackers of cyber terrorsiten het systeem (oa internet, gps) wel eens kunnen technisch zodanig saboteren dat er wereldwijd geen transacties, deals, overschrijvingen kunnen gebeuren. Wat voedsel betreft : sinds de dioxinecrisis is de overheidcontrle in europa opgevoerd. Wat de financiele wereld betreft: er is weing veranderd : je short en turboot er op los en er zijn nog steeds hefboomfondsen en de fiscale paradijzen bestaan nog steeds. Dus Murphy kan zeker de kop opsteken één van de volgende jaren. Je zult het maar voorspeld hebben hier op gv.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tja, volgens Murphy wel.
Wat jij stelt over de crisis is wel iets anders dan een taak uitvoeren. Dit is vele malen complexere en dan is de kans dat het fout gaat natuurlijk een stuk groter.
Maar het hoeft niet perse fout te gaan.
Met de toename van allerlei factoren die weer afhankelijk zijn van anders factoren die weer... enz. Word de kans alleen maar groter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelfs als het niet fout kan gaan, dan gaat het nog mis...

De formule, daar geloof ik niet in, maar er zijn wel degelijk verbanden...

Maar het klopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is ons geliefde Internet wel de moderne variant van de Toren van Babel; het blijft mensenwerk en dientengevolge gevoelig voor (enorme) crashes.
'Dat we dáár niet aan gedacht hebben?', ik hoor het de technici nu al roepen.