Zijn er nu echt zoveel verschillen tussen de mensen uit de verschillende delen van ons land?

Het valt mij op dat er zo vaak gezegd wordt dat b.v. de Noorderlingen nuchter zijn, de Brabanders gemoedelijk enz., maar zijn de verschillen per streek nu echt zo groot?
Als ik (Amsterdamse) in de stad Groningen ben heb ik het gevoel dat er geen verschil is wat mentaliteit betreft.
Ieder jaar gaan we twee weken op vakantie in Drenthe en daar raak ik net zo makkelijk aan de praat met de bewoners als hier in Amsterdam en omstreken.
Ik kan mij voorstellen dat er verschil is in mentaliteit tussen stedelingen en dorpelingen maar tussen delen van het land?

Ik heb dus eigenlijk het gevoel dat het gewoon vooroordelen zijn, maar hoe is jullie ervaring?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.4K

Het beste antwoord

Goeie vraag!
Voorop staat dat de 6,5 miljard mensen op de wereld genetisch minder van elkaar verschillen dan de chimps in een willekeurige groep in Afrika. We zijn dus akelig gelijk aan elkaar. Ik ben getrouwd met iemand uit centraal Azie. We gaan heel goed samen en de meeste dingen beleven we op dezelfde manier. En, natuurlijk er zijn verschillen in cultuur waarden en gedrag - soms wel eens vreemd. Eerst was ik getrouwd met iemand uit een andere kerk, ook wel eens vreemd.

Verschillen binnen Nederland zijn heel herkenbaar. Ik kom uit Amsterdam en ervaar andere Nederlanders vaak als terughoudend en soms stug. Anderen ervaren mij vaak als een makkelijke prater, typisch Amsterdams. Maar binnen Amsterdam zie je dezelfde verschillen.

Ik werk als trainer met groepen mensen uit het hele land. In het zuiden praten ze veel en duurt het langer tot het tot zaken komt. In het westen moet iedereen altijd zijn mening meedelen en zich gehoord voelen, in het noorden zeggen ze veel gemakkelijker waar het op staat positief of negatief. Ik heb collega's die liever niet in Amsterdam werken - te veel verbaal geweld. Ik zelf houd wel van Zuid Hollanders: altijd praktisch en op tijd met feedback.

Maar algemeenheden (altijd, iedereen) zijn natuurlijk nooit waar. Het zijn indrukken waar wel iets in zit.

Het is wel fijn dat ik die verschillen ken en een beetje weet hoe ik er op kan reageren. Maar als je het te belangrijk maakt worden het vooroordelen en doe je mensen tekort.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik denk dat er wel verschil is tussen gewoontes, tradities en 'cultuur' in de verschillende delen van Nederland.
Door die verschillen zijn mensen ook anders.

Ik ben 11 jaar geleden vanuit de Achterhoek naar Twente verhuisd en merk toch best verschillen. Zelfs in Twente zelf zijn er onderling verschillen tussen mensen. Onze dochter woont in het westen en als we daar zijn, zien we toch ook weer verschil.

Dus er zit zeker een kern van waarheid in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat er wel degelijk hele duidelijke verschillen zijn tussen verschillende delen in Nederland. Ik heb zelf in Noord, Midden-oost, Westen, Midden en het Zuiden gewoond. Het zal allicht met je eigen afkomst te maken hebben en wat je gewoon bent, maar ik heb ervaren dat bepaalde delen van Nederland echt heel anders zijn. Ik ervaar altijd een mentaliteitsverschil.
13 jaar geleden
Ik ervaar ook die verschillen. Voorbeeld: als wij aan het fietsen zijn in Twente of Brabant, worden wij altijd door passerende jongelui gegroet, terwijl dat in onze provincie (Zld) niet gebeurt. Bij ons zou het kunnen zijn omdat er zo ontzettend veel toeristen fietsen dat je aan de gang kan blijven, maar ik vind het een geweldig iets als jongelui je zomaar groeten in het voorbijgaan. Verder lijken de mensen in de bovengenoemde provincies meer tijd te hebben voor een praatje op een terras, maar ook dat zou kunnen komen door de zomerse drukte hier. Al met al, ik merk duidelijk verschil.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allereerst ergens op vakantie gaan is toch net iets anders , als er definitief wonen. Want als je van het Noorden naar het Zuiden gaat verhuizen dan merk je op de duur toch wel de trekjes die Zuiderlingen hebben/of Noorderlingen

Dus ik denk dat het verschil er wel degelijk is, je hebt tradities van bijvoorbeeld Brabant/Limburg zoals carnaval, minder populair in het Noorden.

Dat de Zuiderlingen wat gemoedelijker zijn, niet zo stug dan de Noorderlingen...zit erin gebakken denk ik....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ook ik ervaar verschillen. In twente groet men elkaar op straat. Dat maak ik in Zuid Holland niet gauw mee. Ook kent men in Twente nog meer het noabergevoel. Maar dat is mijn beleving.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Absoluut, ik heb een tijdlang als adviseur gewerkt en moest acquisitie gesprekken voeren door heel Nederland.
Dat ging in Noord-Nederland prima, omdat ik daar lang heb gewoond en die mentaliteit ken. Maar in het zuiden een stuk minder. Voor veel van mijn collega's lag dat precies andersom. En inderdaad betreft het de cliché's. Mensen in het noorden zijn vaak bescheidener en komen eerder ter zake. Mensen in het zuiden praten eerst om de zaak heen. In het westen is vaak het meer pochen en bluffen.
Stereotypen, ik weet het.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als vrachtwagenchauffeur heb ik de ervaring opgedaan dat nederland een klein landje is met heel veel verschillen per streek qua mentaliteit.

Uiteraard wonen in elk deel van het land mensen waar je makkelijk contact mee maakt, en mensen waar je moeilijk contact mee maakt!

Ook maakt het erg veel verschil of je voor je werk door het land reist of recreatief!

Veel vooroordelen zijn onterecht!
Het ligt vaak ook aan de persoon zelf die het land intrekt!

Dat ze in rotterdam niet kunnen voetballen is een feit, maar dat wil nog niet zeggen dat ze niet aardig zijn!

Gelukkig is het nederlandse volk grotendeels vrij sociaal, maar maak je net kennis met de andere categorie en geeft dat een slechte ervaring, dan zal jouw reclame voor die streek vrij negatief zijn.

ALs je jezelf als reiziger goed kunt aanpassen en respect kunt opbrengen voor bewoners van andere delen van het land dan kun je overal vrij goed terecht!