Stel, iemand steelt je fiets, heb je dan eigenlijk soort van het ''recht'' om er één terug te stelen?

Ik dacht hier opeens over na... en ben benieuwd naar jullie antwoorden!

Weet jij het antwoord?

/2500

Ja, we hebben een ruilsysteem in fietsen in Nederland. Althans dat denken veel mensen. Maar de officier van justitie en de rechter denken daar echter heel anders over! Nee dus, je hebt zelfs niet eens het recht om je eigen fiets terug te stelen in Nederland, je moet dan de politie laten bemiddelen.

In het nederlandse recht noemt men dit: ''Het verbod op eigenrichting'' Dat houdt in dat je zelf niet de wet mag bepalen, je mag dus zelfs niet je eigen fiets terug stelen! Want stelen is verboden. Je schakelt de politie in en die brengt je fiets terug. Een fiets van iemand anders stelen is dan al helemaal uit den boze. Stel dat iemand je slaat en je verwond, dan geeft je dit toch ook niet het recht om iemand anders te slaan? Stel dat iemand iets uit je winkel jat, dan mag je toch ook niet iets uit andermans winkel jatten. Gelukkig is er een verbod op eigenrichting, zo voorkom je chaos en zorg je ervoor dat alles netjes via de overheid verloopt en er geen onschuldige mensen ergens de dupe van worden. Stel dat het wel mag: Dan steel jij je fiets terug, die persoon steelt weer iemand anders zijn fiets enzovoort. Hierdoor maak je iedereen een dief en ontstaat er chaos.

heel simpel.... neen dat recht heb je niet. kom die van mij maar stelen , en laat het mij van tevoren even weten? gegarendeerd dat je dan een probleem hebt. snap de vraag overigens wel............. stront ziek wordt je ervan.

Nee dat heb je niet. Ze zouden het vergrijp wel veel zwaarder moeten straffen.

Je mag zelfs je eigen fiets niet terugstelen of meenemen of hoe je het ook wilt noemen. Het kan zijn dat de nieuwe eigenaar 'ter goede trouw' is en die fiets ergens voor een aannemelijk bedrag gekocht heeft. (hoeft niet eens via heling te zijn). Je zou dan je eigen fiets van hem stelen. De enige juiste manier is: als je je eigen fiets ziet, schakel de politie in. Heeft de nieuwe eigenaar de fiets 'ter goede trouw' dan heb je gewoon pech. Die eigenaar zal dat wel moeten aantonen middels een bonnetje of zoiets. Ga nooit eigen rechter spelen want dat gaat van kwaad tot erger en je bent gewoon zelf strafbaar. Regelmatig worden door gemeenten fietsen die nog in opslag zijn verkocht. Ga daar eens kijken.

Naar menselijke 'rationele' normen zou ik geneigd zijn om direct te antwoorden: Neen, dat 'recht' heb je niet dus doe het dan ook liever niet. In ruimer opzicht stel ik mij steeds vaker de vraag 'waarom' bepaalde dingen die wij aanvankelijk onrechtvaardig vinden toch gebeuren. Wel, volgens mij gebeurt niets 'zomaar' en heeft alles een specifieke reden en/of draagt alles wat zich afspeelt een specifieke 'constructieve' boodschap met zich mee. Men noemt hetgeen ik hierna probeer uit te leggen ook wel 'The Law of attraction'... ik ervaar het als... je trekt aan wat je NODIG hebt om er vroeg of laat een 'Positieve' en/of Constructieve, Bruikbare boodschap in te herkennen. Indien jij nu het 'oog om oog, tand om tand' principe gaat hanteren dan mag je er zeker van zijn dat je in het circuit van stelen en bestolen worden blijft circuleren. Indien jij jezelf de vraag gaat stellen: 'Wat kan/moet/wil IK hieruit leren?' dan ga je heel anders om met fenomenen als stelen, liegen, bedriegen, moorden enz. Degene die bestolen wordt heeft met grote zekerheid zelf ooit iets gestolen en vermits 'The Law of attraction' en/of de wet van de aantrekkingskracht er nu eenmaal voor zorgt dat alles wat we 'OOIT' zelf hebben Gedacht, Gezegd of Gedaan zich als een boemerang terug naar ons keert dan begrijp jij nu wellicht dat jij gerust het 'recht' in eigen handen mag nemen maar dat hetzelfde soort recht zich ALTIJD terug tot jouw wendt opdat jij erover zou nadenken of dit nou wel een Win-Win-keuze was waar iedereen wat aan heeft. Het Universum heeft een perfect geheugen en Faalt NOOIT als het op het zich herinneren van Jouw/Onze Gedachten, woorden of daden aankomt. Je kan dus maar beter een Bewust gesprek met jouw ego aangaan wat het uitzenden van eender welk signaal betreft, tenminste... als je leuke ervaringen en een Goed Gevoel retour wil krijgen, toch? Lachen is de beste remedie om met het 'Onbegrepenen' om te gaan want... het lijkt er steeds meer op dat men elders in de Kosmos een heel vernuftig spelletje met ons speelt. Een Gedachte-Kracht-Spelletje wellicht? Succes en bedankt voor deze goeie vraag.

Ik heb dit zelf meegemaakt.Op een dag was mijn fiets gestolen en na een paar maanden zag ik mijn fiets staan.Met slot en al heb ik hem zo in mijn auto meegenomen terwijl de politie kwam aanrijden. Als het om je eigen fiets gaat wel maar ik vindt niet dat je er dan zelf maar 1 mag terug stelen.

Aangezien je "recht" tussen aanhalingstekens hebt staan, ga ik er vanuit dat je bedoelt: "ergens ongestraft mee wegkomen". Dit kan namelijk wél in de volgende (extreme) gevallen. Bedenk wel dat het in eerste instantie verboden is, maar een rechter kan oordelen dat het in dit specifieke geval is toegestaan of geen straf oplevert. 1) Direct gevaar: Je bent op de vlucht voor iets of iemand en je wilt je fiets pakken, maar je ziet dat 'ie gejat is en je jat snel een andere. (Ook als je geen fiets had, is dit soms toegestaan.) 2) Geen opzet: Indien je kunt aantonen dat je niet wist en niet kon weten dat de fiets die je stal van een ander was. (Dit is zeer onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk. Bijvoorbeeld: je leent je fiets uit aan een ander, de fiets wordt gejat, die ander steelt een die er sprekend op lijkt en geeft die aan jou. Dan is het mogelijk dat jij denkt dat het jouw fiets is. Dan steel je de fiets zelf niet, maar je rijdt wel op een gestolen fiets rond, terwijl jij denkt dat 'ie van jou is.) 3) Dader niet strafbaar: Je bent psychisch zo in de war dat je als dader niet aansprakelijk bent voor je handelen. (Dit kan ook tijdelijk zijn, bijvoorbeeld: iemand doet drugs in je drinken, afhankelijk van de soort drugs, kun je tijdelijk ontoerekeningsvatbaar zijn. Hier kun je dus helemaal niets aan doen. Neem je vrijwillig drugs, dan kun je hier geen beroep op doen.) In situatie 1) kan de rechter oordelen dat er sprake was van overmacht (noodsituatie). In situatie 2) kan de rechter oordelen dat je vrij van schuld bent. Immers: je kon niet weten dat je een strafbaar feit pleegde. In situatie 3) mag de rechter geen straf opleggen. NB: Wordt je fiets gejat en zie je hem ergens staan, niet op slot, dan mag je hem zo meenemen. Zie je je gejatte fiets ergens staan, wél op slot, dan dien je de de huidige houder/eigenaar daarop aan te spreken. Jij moet dan aantonen, via politie en justitie, dat 'ie van jou is. Pas als dat slaagt, heb je je fiets terug. Bedenk wel dat degene die nu op je fiets rondrijdt misschien wel helemaal niet kan weten dat 'ie gejat was. Dus voor deze persoon is het minstens zo vervelend, tenzij deze persoon een dure fiets voor een prikkie heeft gekocht, want dan had deze persoon kunnen weten dat die fiets gejat was. Sterker nog, dan is deze persoon ook strafbaar (aan heling). Het kan best zijn dat er nog meer gevallen zijn waarin je "geen straf" krijgt. Dit was mijn bijdrage :)

Uhmm... Stel dat ze jouw fiets hebben gestolen omdat ze dachten dat ze dat recht hadden waar jij het nu over hebt? Nu, als je de fiets van de DIEF die jouw fiets zou gestolen hebben steelt, dan moet hij het zelf maar weten, dan zou ik dat persoonlijk ok vinden

alleen je eigen fiets mag je terug pikken

Nee, natuurlijk niet! Dat jou een misdaad is aangedaan, wil niet zeggen dat je een adner ook een missdaad mag aandoen. Dat jij boos/verdrietig bent om je fiets, wil niet zeggen dat je het recht hebt om iemand anders ook boos/verdrietig te maken... Zoek maar gewoon een goedkope 2ehandsfiets en koop er een oersterk slot bij en zet je fiets voortaan goed vast, dus aan een lantaarnpaal of zo. Oja, en het kettingslot niet alleen door je wiel doen, maar ook door je frame heen en dan om de lantaarpaal heen.

Soms zijn er gevallen dat je geen aankoopbewijs heb van je fiets. En als de dief een ander slot heeft gezet op de fiets en jij word op heterdaad betrapt met het meenemen van je eigen fiets...Ik ben bang dat je dan wettelijk gezien de pineut ben.. Dus ik zou het niet doen.

Ten eerste is het wettelijk verboden om een fiets te stelen ook al is je eigen fiets daarvoor ook gestolen. Ten tweede, waar is je fatsoen als je een fiets steelt?! Ik snap het dat het kut is als je fiets gestolen wordt maar dat betekent niet dat je iemand anders daarmee moet duperen die daar niets mee te maken heeft. Toegevoegd na 2 minuten: Als iemand mij in elkaar slaat dan ga ik daarna toch ook niet random iemand anders in elkaar slaan. Dat is hetzelfde principe en slaat dus nergens op.

Niet zo simpel om hier een objectief een "correct" antwoord op te geven... Ik kan me heel goed voorstellen dat je, als je op een onmogelijk uur geconfronteerd wordt met het feit dat je fiets gestolen is, de neiging krijgt om zelf één te stelen. Van een "recht" kan hier echter niet echt sprake zijn, alleszins niet in onze samenleving. "Recht" is immers een soort gemeenschappelijk afsprakenkader om een bepaalde samenleving goed te laten functioneren. vanuit het perspectief "recht" zou je het nog best kunnen motiveren onder het archaïsch principe "oog om oog, tand om tand" dat in sommige landen telt. Tenminste als je een fiets kon stelen van degene die de jouwe stal. Maar weinig kans natuurlijk dat dit het geval is, meestal is het de fiets van een ander en dus onschuldig slachtoffer. Vanuit meer anarchistische hoek kan je een diefstal motiveren als verzet tegen de niet functionerende maatschappij, een niet-functioneren waardoor fietsdiefstal mogelijk wordt. En dan steel je eigenlijk vanuit een protestgedachte, waardoor je het als een "recht" aanvoelt om je te wreken. Daar raakt het recht veeleer jouw overtuigingen en dus jouw geweten. Op zich vind ik dat laatste nog wel te motiveren. als er massaal fietsen worden gestolen en als die diefstallen worden aangegeven, zal de samenleving zich wellicht vroeg of laten moéten buigen over dit probleem en preventieve maatregelen stimuleren (bv. belastingaftrek voor een goed fietsslot). Temeer daar een fiets milieuvriendelijk is en veel minder maatschappelijke kosten teweeg brengt dan een wagen...

nee, je vindt het zelf heel vervelend als je fiets gestolen wordt, wil je dat dan iemand anders aandoen? misschien was van degene die de fiets stal zelf ook wel de fiets gestolen, en dan zou jij nix te zeggen hebben omdat dat rechtvaardig is?? wat ik wel vind dat je mag doen is je eigen fiets terug stelen, ook al mag dat net officieel, ik denk dat dat wel je recht is.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100