Kun je een vader die NOOIT allimentatie heeft betaald voor zijn kinderen, alsnog aanpakken?

Stel: Een vader laat zich ontslaan om onder zijn alimentatieplicht uit te komen, en hij houd dit vol totdat de kinderen volwassen zijn! En gaat vervolgens weer aan het werk, kun je dan alsnog een rekening presenteren?

Toegevoegd na 1 dag:
De moeder heeft uit angst, er nooit werk van durven maken! Beide kinderen zijn inmiddels volwassen!
Heeft iemand ervaring met het achteraf verhaal halen, en loont dit dan ook de moeite?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (4)

Achter af halen zal niet zo lukken
Heb je in de periode dat hij niet betaalde getracht om via de rechter betaling af te dwingen. Al werkt hij niet dan nog moet hij betalen al is het minder
13 jaar geleden
Ook als een vader een uitkering heeft moet hij volgens mij betalen voor de kinderen,het beste zou je kunnen informeren bij het juridisch loket van de gemeente waar je woont.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer de betalende partner ontslagen wordt en het allimentatiebedrag niet meer betaald kan worden, moet deze een verzoek tot wijziging indienen via een juridisch adviseur. Een rechter kan vervolgens opnieuw het allimentatiebedrag vaststellen.
Daarbij kijkt de rechter kritisch of de betalende partner
niets te verwijten valt. Met andere woorden; een baan accepteren omdat die minder betaald, om zo een gunstigere allimentatieregeling te krijgen, zal niet succesvol zijn. Ook als bewezen kan worden dat je je express laat ontslaan, leidt dit tot een nieuwe vaststelling van het bedrag.
Kortom, gebeurtenissen die van invloed zijn op het inkomen of de draagkracht, kunnen aanleiding zijn tot een herziening.

Hij zal dus dat moeten betalen wat hij missen kan en de rechter bepaalt dit. Alles wordt berekend en daarop wordt de draagkracht bepaald. Indien hij lange tijd niet betaalt, kan de ontvangende partner een incassobureau inschakelen en zelfs de deurwaarder kan hier aan te pas komen.
amc
13 jaar geleden
Als een ouder alimentatieplichtig is, hoeft dat maar bij de uitkeringsinstantie gemeld te worden. Er zal dan inhouding plaatsvinden tot 90% van het bijstandsinkomen.

Als hij/zij een onduidelijk inkomen heeft doordat hij/zij een goede boekhouder heeft en een buitenlandse bankrekening, kan je via de rechter proberen toch de alimentatie binnen te halen. Er kan dan iets worden afgelezen aan het niveau waarop iemand leeft.

Een andere methode is om de man of vrouw omgang met het kind toe te staan.

Meestal wordt er niet betaald als de ouder waar de kinderen verblijven niet erg stimulerend is om de omgangsregeling in stand te houden.