Waarom hechten veel mensen tegenwoordig zoveel aan emotie?

Ik heb de indruk dat emotie tegenwoordig belangrijker wordt geacht dan verstand. Ik hoor heel vaak dat een beslissing is genomen omdat het goed voelt, niet omdat het de meest verstandige optie is. Wat kan de oorzaak daarvan zijn? Als dat (streven naar geluk/genot) een fase is in ons denken, wat zou de volgende fase kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (8)

Omdat de mensen meer gestresst zijn en meer ego hebben=ikgericht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger kon men slecht met emoties omgaan of er werd gezegd doe maar normaal, ook de zg. vuile was mocht niet naar buiten.
Tegenwoordig kan en mag dat wel en ik vind het prima als mensen hun emoties uiten.

Toegevoegd na 2 minuten:
En er is niks mis mee om op je gevoel af te gaan, vaak veel ontspannender.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onze emoties zijn belangrijker voor ons mentale welzijn dan ons verstand.
Onze emoties bepalen uiteindelijk hoe we in de wereld staan, en hoe we deze interpreteren. Veel meer dan je verstand, gewoon omdat je emoties krachtiger zijn...

Je zult zelf ongetwijfeld gemerkt hebben dat je emoties niet weg kunt redeneren met gezond verstand.

Wanneer we dit weten, is het dan niet juist heel gezond om meer aandacht te schenken aan onze emoties??

De volgende fase zou kunnen zijn dat we ons de tijdelijkheid, fragiliteit en herhaaldelijkheid van onze emoties in beginnen te zien.

En we vervolgens weigeren om ons nog langer met deze (soms destructieve) wirwar te identificeren.

De volgende fase zou dus een dieper bewustzijn, en een andere interpretatie van 'de zelf' in kunnen houden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Emotie en verstand zijn beide zeer belangrijk; als de emotie het kompas is waar je op vaart is het verstand de verrekijker waarmee je ijsbergen en rotsen kunt ontwijken.
Mijn beeldspraak onthult meteen al de volgorde van belangrijkheid: het is de emotie die je moet drijven en het verstand dat je er met zo min mogelijk ongelukken moet brengen.
Alleen verstand brengt je nergens, het gevoel is de gids.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is een misvatting dat het gevoel uitsluitend naar genot zou streven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na jaren in een keiharde maatschappij te hebben geleefd is men de waarde van "emotie" gaan beseffen.
Het is echter een grote farce want het wordt marketingtechnisch gebruikt om je er van te overtuigen dat het besluit genomen is en er menselijke reden boven financiële gesteld zijn.
Wat weer het gevolg heeft dat meer mensen zo'n product of dienst kopen dus...meer winst.

In de relationele sfeer komt het door de gelijkheid tussen man en vrouw. Voorheen lieten alleen vrouwen hun emoties zien en mannen....nou die waren mannen, die hadden geen emoties en als ze die al hadden moesten ze die maar uitschakelen.
Dus op zoek naar gelijkheid wilde de vrouwen ook de emoties van mannen zien.

En dus bleek dat de vrouwen het leuk vonden en daar spelen wij mannen natuurlijk handig op in en geven onze gevoelens een beetje bloot. Waardoor de vrouw zich ook weer een beetje bloot geeft waardoor wij mannen heel emotioneel worden en nog meer geven waardoor de vrouwen uiteindelijk de grote winnaars zijn terwijl wij het gevoel hebben toch iets gewonnen te hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het eerste deel van mijn antwoord gaf ik een andere reden.
Als je die twee oorzaken naast elkaar legt blijven er weinig andere beslissingen over.
Marketing kan ook zijn t.b.v. profilering van jezelf, je groep of status in de maatschappij
Door heel de geschiedenis heen zijn er tijdvakken geweest waarin dan weer op het gevoel en later weer op het verstand de nadruk werd gelegd.

De ene tijd is doorgaans een reactie op de andere tijd.

Soms zelfs zijn er overdreven waarden aan het ene, de emotie, toegekend, later weer aan het andere, het verstand.

Zo zijn er perioden waarin abnormaal veel werd emotioneel werd gereageerd en gehuild..ook door mannen.

Later werd er weer overdreven veel waarde aan het beredeneerbaarde..aan het verstand dus, gelegd.

Het beste is natuurlijk een mix van verstand en gevoel, want beide heeft de mens niet voor niets gekregen.

Het kan namelijk weleens voorkomen dat iets er beredeneerd perfect en uitstekend uitgewerkt uitziet...maar dat je op je klompen kunt aanvoelen dat je opgelicht wordt.

Andersom is het natuurlijk evenzeer mogelijk..dus dat alles even vertrouwd aanvoelt maar dat je verstand je aangeeft dat bepaalde feiten niet kloppen.

Waarom het juist tegenwoordig weer een beetje de emotionele kant op gaat moet je zien als een reactie op de komst van de computer..een apparaat dat in feite koud en kil is...één brok gevoelloos 'verstand' dus.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb de indruk dat geld en aanzien tegenwoordig belangrijker worden geacht dan emotie en verstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet echt een antwoord op de vraag maar wel een andere kant van 'de medaille'.
Omdat je je emoties fysiek voelt en je verstand zich alleen als gedachte manifesteert...