Onze buren gooien al hun afval in één container. Gewoon afval + glas, papier, plastic en zelfs blikjes verf en gebruikte kwasten. Is dit strafbaar is?

Ik stoor me hier vreselijk aan omdat wij juist heel bewust met ons afval omgaan. Echt álles scheiden wij tbv ons milieu. Ik kan niet begrijpen dat mensen te lui zijn om naar een papierbak te lopen of glas in de glasbak te doen! Terwijl die op nog geen 400 meter van ons huis staan.

13 jaar geleden
8.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er speelt meer dan het milleu argument om afval gescheiden in tezamelen voor gemeenten
een andere hele belangrijke is dat het goedkoper(effcienter)is het groen eruit te halen
glas blik en textiel zelfde verhaal dat zijn goede &goedkope grondstoffen en worden vaak door bedrijven ingezameld die er geld mee verdienen al dan niet gesubsidieerd
en het is lang niet meer waar dat alle gft afval bij de bruine bakken komt(hardnekkige fabel) er word een heleboel wel gecomposteerd een ex collega van mij heeft op zo'n instalatie gewerkt wel is het zo dat veel groen dat gemeentes bij het onderhoud aan plantsoenen verkrijgt in elektricteit centrales word verbrand onder het motto groene stroom
afval scheiden is een goede zaak wat de argumenten ook zijn
zoals gansewinkel zelf zegt
''afval bestaat niet''
zelf zou ik me niet druk maken om een stel dat het niet doet
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zulke buren had ik ook ; handig, die drie verschillende vuilnisbakken - als er een vol is ga je verder met de volgende.
En als wij ook maar één fout dingetje in de kliko gooien zijn we gelijk het bokkie, maar dergelijke mensen komen op een of andere manier overal mee weg.

Het beste antwoord

Het is niet strafbaar, maar wel asociaal. En voor alle GV-ers die afval scheiden maar onzin vinden omdat "alles toch weer op 1 hoop gegooid wordt" hier wat fabels over afvalscheiding:

Fabels over afvalscheiding

"Na gescheiden inzameling, gaat al het afval weer op een hoop."
Nee, Het is namelijk veel goedkoper om gescheiden afval te verwerken, dan een hoop gemengd afval. Heel soms worden partijen apart ingezameld afval wel afgekeurd, omdat ze teveel vervuild zijn. Dan kunnen ze niet meer gescheiden worden verwerkt.

"Gft scheiden is flauwekul."
Niet juist. Soms is het groente- fruit- en tuinafval (gft) te vervuild, of is er bijna geen gft-afval omdat mensen geen tuin hebben. Maar dat betekent niet dat de inzameling op ander plaatsen zinloos is. Zeker in dorpen en wijken met laagbouw is gft-inzameling een groot succes. Composteerbedrijven maken er schone compost van, die onder meer gebruikt wordt voor het verbeteren van de grond in plantsoenen.

"Gft scheiden is helemaal niet beter voor het milieu."
Wel, en niet waar. Het is niet mogelijk om vast te stellen wat precies beter is voor het klimaat: verbranden of composteren van gft-afval. Toch zijn er goede redenen om gft gescheiden in te zamelen:

•Als het gft-afval bij het gewone afval zou komen, komt Nederland afvalverbrandingsinstallaties (AVI's) te kort. Er zijn dan minimaal drie nieuwe AVI’s nodig. Of er moet voor dit afval een andere, minder milieuvriendelijke, oplossing komen.
•Gft gescheiden inzamelen en composteren is goedkoper, dan het samen met het restafval te verwerken. Dit scheelt weer in de gemeentebelasting die u als consument betaalt voor afvalverwijdering.
•En tot slot levert composteren ook nog een nuttig product op (bodemverbeteraar).
"Gft-bakken zijn schadelijk voor de gezondheid."
Uit onderzoek blijkt dat de schimmels in een gft-bak geen risico vormen, mits de gft-emmer in huis minimaal één keer per week wordt geleegd en schoongemaakt. Het risico is natuurlijk nog kleiner als de gft-bak buiten staat.

Toegevoegd na 5 minuten:
Dus: als je geen afval scheidt voor het milieu, doe het dan wel (lekker egocentrisch) voor je eigen portemonnee. Want nieuwe afvalverbrandingsinstallaties en de extra kosten voor vuilverwerking (als afval niet gescheiden wordt aangeboden) zullen door de belastingbetaler opgehoest moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Bij mijn weten is het deponeren van verfblikjes (in ieder geval van verf op terpentinebasis) en dito kwasten strafbaar, omdat het klein chemisch afval is. Voor de rest niet, hoewel het natuurlijk wel beter is voor recycling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klein chemisch afval, en glas wat geschikt is voor de glasbak, moeten gescheiden afgevoerd worden.
het is strafbaar dit niet te doen.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en doen we dan aangifte bij politie of gemeente bij overtreding?
Rieneke1
13 jaar geleden
persoonlijk zou ik geen aangifte doen krak, want een goede verhouding met de buren is me liever.
maar het lijkt me dat je bij de milieupolitie moet zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me ook. Afval dumpen waar het niet hoort is een taak voor de milieupolitie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Taak moet zijn: zaak.
milieupolitie anoniem inschakelen .
als ze jou door hebben heb je geen leven meer .
dus niks aan niemand zeggen en bellen.
dat doe ik ook als ik last heb van honden ,katten, geluid.
dat was heel vroeger, nu is het en paradijs hier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bah.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad, Frans! (- niet van mij trouwens)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik moet lachen ,hahaha
je buurman heeft groot gelijk
ik heb een collega die bij de sita heeft gwerkt en die vertelde dat alle afval {zowel groene als grijze container} op dezelfde hoop gelost wordt.
Dus waarom moeten wij scheiden als de afvalverwerker dat niet doet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het niet scheiden van afval is door/voor particulieren (nog) niet strafbaar. De gemeenten kunnen allerlei gerelateerde containers beschikbaar stellen maar, de burger beslist uiteindelijk of hij/zij daarin wil 'meegaan'. Voor bedrijven ligt dit héél anders......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dit is strafbaar!
Iedereen moet mee helpen aan de milieu te verbeteren ,
anders gaat het ons nooit lukken !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het lijkt me niet strafbaar omdat er nog steeds plekken zijn waar de afval niet gescheiden opgehaald word wat betreft de gft papier glas restafval stoffen en er dus geen landelijke wet voor kan zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe normaal zeg!
Het is gewoon gigantisch overdreven om alles te scheiden.

Doen ze dat op festivals en andere grote evenementen ook allemaal?
Doen ze dit ook allemaal in de openbare prullenbakken dat je alles moet scheiden?????

Nee dit is de grootste onzin die de overheid heeft ingevoerd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van zeer groot belang is om verder te gaan met uw eigen leven dan het toezicht houden op het doen en laten van uw buren.
Wie in een glazen huisje woont, moet niet met stenen gooien.
Er is ook een bijbels gezegde in de trant van indien u iets niet wilt zien, ruk uw oog uit.
Maar zo ernstig zal het niet zijn dat u daar toe over gaat.

Afval scheiden kan nuttig zijn als men er ook gebruik van maakt. Vaak is dat niet het geval en verdwijnt het op stortplaatsen of in verbrandingsovens, alle goede
bedoelingen en inspanningen ten spijt voor de mensen
die wel milieubewust zijn.

Er zijn mensen die het met bepaalde dingen in het leven
niet eens zijn en die gaan bv anders stemmen, zich anders gedragen in het verkeer, of dingen juist niet doen die van iedereen verwacht worden. Zij zullen niet de eersten zijn
maar ook niet de laatsten.

Het siert u dat u in alles het goede voorbeeld geeft,
maar leg de lat niet te hoog, want u staat op eenzame hoogte.
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk niet dat het strafbaar is, maar zolang de gemeente mij elk jaar een vette aanslag voor de verontreinigingsheffing stuurt bekijken ze het maar. Dan mogen ze het voor dat geld lekker zelf scheiden. Ik heb trouwens ook vaak genoeg gehoord dat het afval na het ophalen gewoon allemaal op één hoop gesmeten wordt. Ik zal mijn tijd er niet mee verknoeien, ik heb wel wat beters te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij verschilt dit per gemeente.

Ook denk ik dat als iemand glas/oid in zijn container gooit dat dit heel moeilijk te achterhalen is. Tenzij dit natuurlijk bovenin ligt of de hele container er vol mee zit.

Chemisch afval moet altijd apart weg gebracht worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet strafbaar om al je afval in een afvalcontainer te dumpen. Wel is het strafbaar om het in de vrije natuur te gooien en dit gebeurt dagelijks enorm veel.
Het enige wat je kunt doen om deze mensen, al of niet anoniem, te wijzen op hun stommiteit, en zeker als ze kinderen hebben, want hun toekomst zijn ze aan het verpesten!