Hoe kom ik in contact met mensen met weinig geld?

Ik wil iemand (liefst bijvoorbeeld een alleenstaande moeder) helpen met bijvoorbeeld voedsel of spullen, maar wil wel zeker weten dat ze echt behoeftig zijn. Zoals mensen die afhankelijk zijn van een voedselbank.
Die mogen geen gegevens doorgeven natuurlijk.

Ik wil namelijk niet mijn goede spullen aan kringloopwinkels geven omdat die dan gekocht kunnen door mensen die het niet echt nodig hebben. Maar wil wel echt iemand helpen. Alleen geld geven aan een organisatie vind ik te anoniem.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Misschien dat je aan een medewerker van een voedselbank kunt vragen hoe je dit het beste kunt aanpakken, uiteindelijk krijgen zij de schrijnende verhalen te horen. Of, ik weet niet of je kinderen hebt, deze een beetje uit te horen of er op school kinderen zijn die niet naar clubs kunnen, er armoedig bijlopen etc, en aan de hand van deze info een leuk pakket samen te stellen voor de op handen zijnde feestdagen (anoniem).

jij bent echt een nobel mens.. je zou in je omgeving eens rond kunnen vragen bv aan je buren of zij iemand kennen.. een briefje ophangen zou je kunnen doen bij een supermarkt.. je zou ook je spullen af kunnen geven bij het leger des heils die helpen ook arme mensen..

Je hebt de zogenaamde weggeefwinkels die alleen spullen weggeven aan mensen in de bijstand. Ik geef daaraan omdat ik exact dezelfde overwegingen heb als jij plus dat de eigenaars van Kringloopwinkels er ook dik aan verdienen.

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Weggeefwinkel

Door direct te doneren aan de voedselbank help je EN die organisatie EN alle mensen die er van afhankelijk zijn. Je zegt dat dat te anoniem is. Maar uiteindelijk is dat wel de organisatie waarvan je weet dat het geld naar de juiste mensen gaat. Een andere optie is om daar te overleggen en te vragen of je daar advertentie op kan hangen aarin je spullen aanbiedt, en die personen zich bij jou te laten melden.

Loop een willekeurige supermarkt in en je komt wel iemand tegen die je een daklozenkrant wil verkopen.

Je kunt eens vragen bij de Stichting Vluchtelingenwerk. Die helpen ook vluchtelingengezinnen die met niks, behalve de kleren die ze aan hun lijf hebben, gehuisvest worden nadat ze hun verblijfsstatus gekregen hebben. In deze gezinnen is een extra'tje altijd welkom. Bij vluchtelingenwerk kun je ook vrijwilligerswerk doen door deze gezinnen te helpen met de eerste rompslomp en alles wat komt kijken bij hun inburgering. Verder kun je je spullen aanbieden via gratisoptehalen.nl en er dan bij zetten dat het alleen bedoeld is voor mensen die het echt nodig hebben.

Geef je op voor een maatjesproject. Die zijn tegenwoordig in alle regio's en voor allerlei doelgroepen. Op die manier leer je mensen echt kennen en kun je meer doen dan alleen financieel ondersteunen. Jij kunt als je wilt verder gaan als andere maatjes door iemand financieel te helpen. http://www.ikwordmaatje.nl/gezochtmaatjes2/home.asp?pagnaam=homepage

Ga vrijwilligerswerk doen. Er is vast wel een project een buurt verderop, waar de mensen niet zo welgesteld zijn als in jouw buurt. Dan doe je sowieso persoonlijk iets goeds, en bij het werk kun je ook iemand tegenkomen die je persoonlijk zou kunnen ondersteunen. Overigens, ik zit me de hele ochtend al iets af te vragen. Je zegt dat je geld geven te anoniem vindt. Waarom is dat? Omdat je er geen vertrouwen in hebt waar het geld terechtkomt? Of misschien omdat persoonlijk iemand ondersteunen beter is voor jouw eigen goede gevoel erbij, omdat je dan de dankbaarheid van die persoon ziet?

Bij de voedselbank in je buurt even posten en een dame met kindertjes aanspreken? Toegevoegd na 5 minuten: Een pluim voor je inzet natuurlijk ! Er zijn zat mensen die het hard kunnen gebruiken. Misschien even rondkijken bij de dak en thuisloze opvang of een instantie voor tienermoeders. Zelfs bejaarden zijn er die amper rondkomen van hun aowtje. Veel succes !

Je geeft in een reactie aan in een redelijk welgestelde wijk te wonen. Daar hebben vaak veel mensen hulp in de huishouding, een schoonmaakster. Mijn ervaring is dat deze mensen vaak behoeftig zijn. Niet allemaal natuurlijk.. Dus misschien kun je eens rondvragen bij de buren?

Als je in een stad woont dan is daar vrijwel altijd een Diaconaal bureau aanwezig. Een diaconie richt zich vanuit de kerk op mensen die buiten hun schuld in financiële problemen zijn gekomen. De medewerkers van zo'n bureau kennen vaak mensen die heel blij zijn met wat spullen. Als je het bij een diaconie afgeeft komt het ongetwijfeld op plek terecht waar men ze heel goed kan gebruiken. De diaconie in mijn woonplaats is nauw verbonden met de voedselbank. Of dat in andere plaatsen ook zo is weet ik niet. Maar dan zijn er vast wel adressen bekend van mensen die leven onder de armoedegrens en die met voedsel geholpen kunnen worden.

als je soms in een winkel staat bv seeman dan zie je vanzelf wie weinig te makken heeft ik zie het aan hun uiterlijk echt waar hun gedrag (wikken en wegen) echt waar meestal trakteer ik met moeders toestemming de kinderen moeder zegt vaak dan ""zet terug"' en vaak kopen ze met een reclamekrantje in de hand de allergoedkoopste producten ik sta vaak te kijken dan denk ik goh,misschien staat dit mij ook te wachten later als ik vrij ben dat was mijn reactie

een goede actie! je kan natuurlijk gewoon naar de voedselbank gaan en het daar afgeven of je kan daar mensen gaan zoeken de jij kan helpen! succes ik steun deze actie 100% !

Niet alle kringloopwinkels zijn commercieel; in mijn omgeving zit een kringloopwinkel die gerund wordt door de St.Vincentiusvereniging. Het personeel van die winkel bestaat louter uit vrijwillgers. Alle opbrengsten uit de winkel gaan naar armlastige Mede-Nederlanders. Misschien is er een kringloopwinkel in jouw buurt die ook niet commercieel is??

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100