worden al je zonden vergeven al zijn ze nog zo erg?

Toegevoegd na 1 uur:
Op christelijk gebied, je kan toch niet levenslang zondig zijn, en steeds datje zonden vergeven worden.
Welk gebed gebruik je voor vergeving.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Religie
10.7K
Ritsuka
6 jaar geleden
Gaat het om een persoon die je bijvoorbeeld bedrogen hebt?
Of bedoel je vanuit religie? en zo ja, vanuit welke religie?
ronron1212
6 jaar geleden
Kleine zonden kan bij grote spijt en verdriet vergeven worden maar ik heb wel gelezen dat god bij grote zonden je toch eerst even aan de duivel geeft om je enige eeuwen te branden in het vage vuur.
Cryofiel
6 jaar geleden
@ronron1212, welke god?
ronron1212
6 jaar geleden
@Cryofiel voor hen die geloven is er een god welke is de vraag als hij er mag zijn. Er worden vele goden genoemd in teksten en andere vormen van overlevering. Maar de meeste bekende in Nederland is de god die beschreven staat in de bijbel. Die heeft weer een relatie met de duivel/satan.
erotisi
6 jaar geleden
Er staat één zonde genoemd die niet vergeven kan worden en dat is die tegen de Heilige Geest.http://www.eo.nl/geloven/nieuws/item/zonde-tegen-de-heilige-geest-1/
Cryofiel
6 jaar geleden
Welke bijbel? Daarvan bestaan meerdere versies. Ook bijbels met andere namen kunnen als bijbel worden gezien.
MarBet
6 jaar geleden
Binnen het christelijk geloof zijn er weer heel veel stromingen die allemaal iets anders beweren. meestal is de kern dat al je zonden vergeven kunnen worden. Sommige stromingen hebben als uitzondering de zonde tegen de Heilige Geest, wat volgens mij (maar ook daar valt over te discussiëren) zoiets betekent als dat je eerst wel echt geloofd hebt en daarna zover bent afgedwaald dat je niet meer gelooft. Dus eigenlijk dat je God gekend hebt en vervolgens zijn bestaan ontkent, of zo (omdat ik het zelf nogal bizar vind, kan ik het moeilijk uitleggen).
Ook is er geen overeenstemming over wanneer je vergeving krijgt. Veel antwoorden hier geven aan dat je vergeven wordt zodra je echt spijt hebt van je zonde. In de kerk waarin ik opgroeide was dat wel een voorwaarde, maar was het alsnog afhankelijk van de genade van God of je vergeven werd of niet.
Dus: antwoord op je vraag is afhankelijk van welke stroming in het geloof je aanhangt. Wel zal iedereen het erover eens zijn dat d vorm van het gebed er niet toe doet, het gaat om jouw intentie.
ronron1212
6 jaar geleden
@Cryofiel alle bijbels beschrijven een god en een satan of duivel.
Cryofiel
6 jaar geleden
Ze beschrijven allemaal een god, ja. Weet je - op elke muziek-CD staat muziek. Betekent dat, dat al die muziek gelijk is? Nee toch? In elke bijbel wordt een god beschreven. Betekent dat, dat al die goden gelijk zijn? Nee toch?
ronron1212
6 jaar geleden
@Cryofiel een prettige dag nog hier gaat de vraag niet over en ik heb geen zin in dit soort discussies.
Cryofiel
6 jaar geleden
Jij ook een prettige dag toegewenst, met veel nieuwe inzichten!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik verbaas mij dat het zijn altijd die geloofsvragen die zoveel aandacht krijgen terwijl er veel meer belangrijkere vragen die aandacht juist verdienen... !!
Deze geloofskwesties is gewoon een bodemloze put...een storm aan opgelepelde teksten uit eender bijbel en wat geharrewar hier en daar, en het is weer voorbij...
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bij ''reacties'' bij deze vraag staat ook iets dat ik noemde:
Ik wil me op het laatste moment bekeren tot de kerk. Kom ik dan in de hemel? Maar het is iets dat onderzoek op eigen initiatief vraagt. Ik vind dit geen goede zaak. Want dit valt veel te zwaar gezien wat in het algemeen gezegd word en als waar word aangenomen. Het gaat ook ECHT te ver. En het is een gevolg van andere dingen die heel slecht in elkaar zitten en (ook) nooit iemand het over heeft. En nog veel minder een notie van bestaat. Als het over het geloof gaat is er nog wel een soort van idee dat er iets niet klopt. Om het in best officiële bewoording en hoe het ook meestal gezegd word te zeggen:
1 Christus kwam naar de aarde om de wet te vervullen
2 zie ''het grote gebod'' Mattheus 22:37
3 Dit betekent de mogelijkheid tot een vrij comfortabel en welvarend leven. Zonder allerlei moeilijkheden met andermans zaken die alles steeds met de grond gelijk maken. Wat het ook is: als dit er niet mee ontstaat dan zit er ergens een fout. Wat het ook is. Waar niet AL te moeilijk iets mee kan. Het is ook niet zinvol om te doen. Waarschijnlijk kost het ook veel moeite om het te gaan doen. Maar het is niet verstandig om op een lijn te gaan zitten van dat God met zich zou moeten laten spotten. Ook Mattheus 5:28. Het zijn dingen waar je echt moeite voor moet doen. Er is altijd voldoende controle en bewustheid. En voordat ze heel erg worden treed dat ook zeker in. Daarna dingen doen die het omgedraaide veroorzaken is misschien een optie. Met fouten, zonden is trouwens iets bedoeld dat dat duidelijk is. Zeker niet geflirt met anderen wat iedereen, inclusief partners allemaal wel lollig vindt. Wil het om een slecht iets gaan dan zou eerst een heel gezin van 8 kinderen aan de bedelstaf moeten raken met pest en andere ziekten en de overlevenden worden ernstige misdadigers. EN die daad veroorzaakte dat veel anderen dit na gaan doen. En dat was bekend. Toegevoegd na 7 minuten:
Wat slecht is zeg ik hierboven best ruim. (Verzoek om reactie) als je één iemand al zwaar dupeert. Is dat niet al voldoende reden om in de hel gegeooid te worden (ik bedoel geen moreel gemeenheidje maar) als jij de persoon bent die echt zwaar gedupeerd wordt?

Antwoorden (5)

Als je vraag de God van het christendom betreft:
ja, al je zonden worden vergeven.

Veel mensen denken dat God “kleine” zonden zoals liegen, boosheid en onreine gedachten vergeeft, maar geen “grote” zonden zoals moord en overspel. Dit is niet waar. Er is geen zonde zo groot dat God die niet kan vergeven.
Toen Jezus stierf op het kruis, stierf Hij om de boete te voldoen voor alle zonden van de hele wereld (1 Johannes 2:2). Wanneer iemand zijn (of haar) vertrouwen in Jezus Christus plaatst voor zijn verlossing, zijn al zijn zonden vergeven. Daar horen alle zonden uit het verleden, het heden en de toekomst bij, groot of klein. Jezus stierf om de prijs voor al onze zonden te betalen, en als ze eenmaal vergeven zijn, blijven ze allemaal vergeven (Kolossenzen 1:14; Handelingen 10:43).

Toegevoegd na 1 uur:
Als voorbeeld van een gebed voor vergeving vond ik:
“Vader, ik weet dat ik Uw wetten heb overtreden en dat mijn zonden mij van U hebben weggehouden. Het spijt me echt en ik wil nu van mijn vroegere zondige leven tegenover U weglopen. Vergeef mij alstublieft en help me om niet meer te zondigen. Ik geloof dat Uw zoon, Jezus Christus, voor mijn zonden stierf, dat Hij uit de dood is opgestaan, leeft en mijn gebeden hoort. Ik nodig Jezus uit om de Heer van mijn leven te worden, om vanaf vandaag in mijn hart te heersen. Stuur alstublieft Uw Heilige Geest om mij te helpen U te gehoorzamen en voor de rest van mijn leven Uw wil te volbrengen. Ik bid hiervoor in de naam van Jezus. Amen.”

Maar... het is veel belangrijker dat je in je eigen woorden persoonlijk aangeeft dat je echt spijt hebt van hetgeen je hebt gedaan en dat je geprobeerd hebt het goed te maken. Hoe je het zegt maakt niet uit, het gaat erom dat je oprecht berouw toont.
SimonV
6 jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
vergeven... mits men oprecht (!) spijt heeft en (indien mogelijk) gepoogd heeft het goed te maken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Mooi antwoord echter van dezelfde bron: https://www.gotquestions.org/Nederlands/onvergeeflijke-zonde.html Dit houdt dus in: Moord=vergeefbaar
Heilige geest lasteren= onvergeefbaar
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Heilige geest lasteren= onvergeefbaar"
Oh komt daar het tumult op het journaal dagelijks vandaan?
SimonV
6 jaar geleden
@MrTomaat
De verschillende auteurs in de Bijbel spreken elkaar vaker tegen.
De standpunt dat het vaakst beschreven wordt zal "juist" zijn.... ;-) https://www.startpagina.nl/v/maatschappij/religie/vraag/115862/spreekt-bijbel
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik vind dit antwoord zwaar neigen naar valse profetie. Zoals: ,,Ja hoor alles komt goed, ga maar lekker door''. Terwijl nergens te zien is hoe op de eerste plaats met een beetje een zuiver geweten te leven dat voor de juiste visie en scherpheid zorgt om rustig te kunnen leven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.jw.org/nl/wat-de-bijbel-leert/vragen/onvergeeflijke-zonde/#?insight[search_id]=2e8383b1-bba1-41c3-bdb9-89d33bce8eac&insight[search_result_index]=0 kijk hier eens naar.
Cryofiel
6 jaar geleden
Waarom weer die beperking tot één van de vele geloven? Waarom weer al die andere geloven zomaar terzijde schuiven, zonder ze zelfs maar te noemen?
SimonV
6 jaar geleden
Dan zou je toch geen antwoord meer geven op de vraag?
Het ligt eraan vanuit welk perspectief je de vraag stelt.

Als je de vraag vanuit geloofsoogpunt stelt, dan is het antwoord van geloofsoogpunt: dat ligt eraan waar je in gelooft. Als jij gelooft dat al je zonden vergeven worden, dan wel. Als jij gelooft dat niet al je zonden vergeven worden, dan niet.

Als je de vraag vanuit maatschappelijk en strafrechtelijk oogpunt stelt: nee, niet al je zonden worden vergeven. Voor sommige zonden zul je worden gestraft. Je kunt dus niet doen waar je zin in hebt zonder dat dat gevolgen heeft.

Als je de vraag vanuit medisch oogpunt als patient stelt: door de eed van Hippocratus zullen artsen je helpen als elke andere patient. Een arts zal niet oordelen over je daden, vergeeft niet en straft ook niet. Een arts helpt een gewonde dader dus net zo goed als een gewond slachtoffer.

Zo zijn er nog veel meer perspectieven te bedenken.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@NickBoven,
Je antwoord is duidelijk en correct, maar m.i. is alleen de eerste alinea relevant voor vragensteller.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@henkaren vraagsteller heeft pas na mijn antwoord de vraag aangevuld om te verduidelijken dat het om een geloofskwestie gaat.
Ja! Als jij spijt hebt van je zonden en deze belijdt, zullen ze vergeven worden. Dan doe je nog steeds zonden maar als je God met je hart dient, zal Hij je zonden steeds opnieuw vergeven. Als je gewassen bent in Jezus' bloed, ziet Hij je als Zijn kind.
1 Johannes 1:9 - "Belijden we onze zonden, dan zal Hij, Die trouw en rechtvaardig is, ons onze zonden vergeven en ons reinigen van alle kwaad".

Ik weet niet of je al christelijk bent, maar ik raad je hoe dan ook aan de Bijbel te bestuderen en eens met een dominee of christen te praten als je met deze vragen loopt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Vanwaar die beperking tot het christendom? Er zijn velen die verlossing hebben gevonden in een ander geloof. Er zijn zelfs velen die verlossing hebben gevonden door het christemdom te verlaten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"Vanwaar die beperking tot het christendom? " Omdat dat in de vraag staat, uren voor dit antwoord.
Cryofiel
6 jaar geleden
O ja, klopt, het is de vraagsteller die zich wil beperken. Ik had de vraag gelezen voordat die uitleg er stond, en daarna de vraag niet meer opnieuw gelezen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
"en eens met een dominee of christen te praten als je met deze vragen loopt" Maar een psychiater of psycholoog mag ook, en misschien ook beter, het geloof is een beetje eng aan het worden.
Cryofiel
6 jaar geleden
Of met een Moslim. Of met een Boeddhist. Of met een Zoroastrist. Of met een Wicca. Of met een ... enzovoort, enzovoort, enzovoort.
Niet volgens christelijk dogma:

Matteüs 12:31-32 zegt: "Daarom zeg ik u: elke zonde en elke godslastering kan de mensen worden vergeven, maar wie de Geest lastert kan niet worden vergeven. En iedereen die iets ten nadele van de Mensenzoon zegt, zal worden vergeven. Maar wie kwaadspreekt van de Heilige Geest zal niet worden vergeven, noch in deze wereld, noch in de komende."
http://www.allaboutgod.com/dutch/onvergeeflijke-zonde.htm
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Maar de "mensenzoon" en de "heilige geest" zijn dezelfde, toch?
erotisi
6 jaar geleden
In hun substantie/wezen zijn zij inderdaad hetzelfde maar zij zijn wel onderscheiden in de Heilige drieeenheid.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dogma: dit vond ik erg interessant om te zien ivm. https://www.youtube.com/watch?v=OKY492ytLFA Hoe en of de aanwezigheid van dit soort types waar is laat ik aan wat te bewijzen valt.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik volg trouwens wat echt bewijsbaar is wat het geloof betreft en heb doorgaans geen ''last'' van dit soort video's. Ik kan dit zo echt aanbevelen voor mensen die zich hiermee bezig houden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
@ptl1010 "en heb doorgaans geen ‘‘last’’ van dit soort video’s."
:D Ik mag het hopen, dacht je ook maar even dat dat echt was dan? Overigens is het dat ik de video opnieuw bekeek om de relevantie van je reactie te begrijpen, hij geeft idd dogma aan als de oorzaak van alle problemen.
https://youtu.be/G2xXu8_2Exo?t=3m38s "die zich hiermee bezig houden."
Met wat? Conspiracy theories? Aliens? Special effects videos? Of de vraag hoe het heelal is ontstaan inclusief leven? Is die niet universeel onder de mensheid? Mocht je nog enige twijfel hebben:
http://alien-ufo-sightings.com/2016/08/alien-interview-video-officially-debunked/
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik neem aan dat je niet wist dat het Dogma van de Drie-eenheid nergens in de bijbel wordt geleerd. Dit heeft een heidense achtergrond wat vervolgens door Alexander op het concilie van Nicea als kerkleer is erkend.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Tegen wie richt je je reactie? Ken.
Cryofiel
6 jaar geleden
De drie-eenheid wordt door de Kerk verkondigd.
Nee niet alle zonden worden vergeven.

Zonde tegen de heilige geest is een onvergeeflijke zonde.(Mattheus 12:31,32)

Moedwillige kwaaddoeners die blijven zondigen zonder berouw te hebben worden niet vergeven door God. (Hebreeën 10:26,27)
(Wanneer ze wel berouw krijgen kunnen ze wel vergeven worden, maar er komt meer bij kijken wil je God zijn vergiffenis krijgen)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Cryofiel
6 jaar geleden
Fijn dat er weer een geloofsrichting bij is in het rijtje antwoorden. Nu de volgende honderden nog. Dan hebben we in ieder geval een redelijk complete opsomming. Niet dat dat ons helpt om tot de waarheid te komen, maar een complete opsomming is altijd beter dan een selectieve opsomming.