Waarom is het kruis als symbool voor het Christendom gekozen?

Het kruis was juist het martel werktuig bij uitstek waarmee Jezus werd belast gedurende het laatste deel van zijn leven en gedurende zijn dood. Waarom wordt de kruis juist als symbool gebruikt door Christenen (vooral ook omdat het met de dood gekoppeld wordt)? Wie heeft dit bedacht en was er anders geen positiever symbool uit Jezus' leven te bedenken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Religie
8.2K

Het beste antwoord

-In de eerste drie eeuwen van het christendom was het kruis nog geen overheersend symbool voor die godsdienst.
-Vroeg in de derde eeuwse-Stromateis Clement van Alexandrie sprak deze over het kruis als symbool van de Heer.
-Het werd pas echt als symbool van het christendom ingevoerd toen de keizer Constantijn de Grote het kruis afschafte als executiewerktuig.
-Nadien symboliseert het kruis in het christendom de overwinning van Jezus over de dood.
-Verder worden er het lijden, verzoening en verlossing door het kruis gesymboliseerd.
-In de vierde eeuw ontstond ook het kruisteken die de katholieken en orthodoxe christenen maken.
-Oorspronkelijk was het kruis een oosters martelwerktuig. Een "crux simplex" of martelpaal waaraan een veroordeelde werd vastgebonden of zelfs gespijkerd om hem te laten hangen, terwijl het lichaam langzaam en pijnlijk uit elkaar getrokken werd.
-Om Het stervensproces te versnellen werden soms de botten van armen en benen gebroken.
-Of er bij Jezus ook een dwarsbalk aan de paal werd bevestigd staat niet met zekerheid vast.
-In geval het wel zo was, dan lijkt het om praktische redenen dit meer voor de hand te liggen; Een paal met dwarsbalk er bovenop als een T-vorm.
-Het kruis is nu bijna een exclusief christelijk teken geworden terwijl het duidelijk van voorchristelijke oorsprong is.
-Met hoge waarschijnlijkheid is er voor de kruisvorm gekozen, daar dit symbool in de voorhistorie al gold voor een zeer mystiek teken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Dat Jezus aan het kruis stierf, wordt als zijn grootste daad van liefde gezien. Hij nam door zijn dood onze zonden op zich. Dit is het allerbelangrijkste wat hij gedaan heeft, en daarom is dit het symbool geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@izmo: voor mij geldt hetzelfde als voor jou. ook is het een beter antwoord dan: 'als ze hem hadden verdronken dan had iedereen een aquarium om zijn nek moeten hangen'.
Het kruis symboliseert het snijpunt tussen hemel en aarde, en is in het christelijk geloof dus een symbool voor Jezus als zowel mens als god.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezus was niet God.
Hij was de Zoon van God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@sherpa, helemaal goed en je bent me voor. Het symbool kruis is al zo oud als de mensheid, meen ik. Oh, ik zie dat khepput ook zoiets schrijft...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@aimeeTJE wat mij betreft is hij geen van beiden, maar daar zijn hele concilies aan gewijd, aan de vraag of Jezus nu mens was of god of allebei, één wezen met de vader, of van hetzelfde wezen als de vader en meer van dat soort haarkloverij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Sherpa Toch raar dat je niet de kant van Gods Woord kiest.
Blijkbaar zit er toch nog een restje van een vroegere bepaalde indoctrinatie in je gedachten. (Mattheüs 16:15-17) . . .Hij zei tot hen: „Wie zegt GIJ echter dat ik ben?” 16 Si̱mon Pe̱trus gaf ten antwoord: „Gij zijt de Christus, de Zoon van de levende God.” 17 Hierop antwoordde Jezus hem: „Gelukkig zijt gij, Si̱mon, zoon van Jo̱na, want vlees en bloed hebben u [dit] niet geopenbaard, maar mijn Vader, die in de hemelen is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In het hebreeuws betekent "zoon van" niet meer dan "lid van de club van". Zoon der profeten = lid van het profeten gilde, zoon van God = lid van de club van God.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jezus is uniek in de zin dat hij de enige rechtstreekse schepping van zijn Vader is. Hij is de eerstgeboren Zoon. Hij is zelfs „de eerstgeborene van heel de schepping” (Kol. 1:15). Hij is „het begin van de schepping door God” (Openb. 3:14).
Waarschijnlijk zou Jezus zijn gestorven aan een paal; kruisigen kwamen pas later in zwang. De schrijvers van de bijbel hebben het verhaal gemodelleerd naar hun eigen tijd.
Ook was het kruis al bekend bij veel heidense volken (denk ook aan de swastika) en veel zaken in het christelijk geloof zijn aangepast aan heidense gebruiken en gewoonten (kerstmis, pasen).
Volgens het verhaal zou Jezus met zijn dood de zonden van de mensen op zich hebben genomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn verschillen:
Katholieken:
Hebben een Jezus aan het kruis hangen om zo het lijden van Jezus uit te beelden.
Protestanten:
Hebben expres géén Jezus aan het kruis, om te laten zien dat hij ook weer is opgestaan om onze zonden te vergeven.

Het kruis is dus gekozen omdat het de belangrijkste gebeurtenis is in de bijbel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn geen aanwijzingen dat het kruis in de eerste driehonderd jaar na Christus’ dood door belijdende christenen bij hun aanbidding gebruikt werd.

Maar in de vierde eeuw bekeerde de heidense keizer Constantijn zich tot het afvallige christendom en hij begon het kruis te promoten als symbool van het christendom.

Wat Constantijns motieven ook zijn geweest, het kruis had niets te maken met Jezus Christus. Het kruis is zelfs van heidense oorsprong. Een katholieke encyclopedie erkent: „Het kruis komt zowel in voorchristelijke als in niet-christelijke culturen voor” (New Catholic Encyclopedia).

Kennelijk om het voor heidenen makkelijker te maken het ’christendom’ te aanvaarden,heeft hij het kruis gepromoot. (Constantijn was een geslepen politicus die er een walgelijk leventje op nahield, zeker geen christen!)
Toch wordt in de bijbel de verering van heidense symbolen duidelijk veroordeeld .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verbaast mij altijd dat de Jehova getuigen afhaken wanneer het tot de kern van het geloof komt.
Men weet veel van bijzaken maar dat de Heer voor u en voor mijn onze zonden aan het kruis heeft gedragen, dat is de kern.
,
Wij hoeven alleen ja tegen Hem te zeggen en Hem te danken voor wat Hij voor ons heeft gedaan door onze straf te dragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
levendesteen, waarom deze reactie naar JG ? ;-) Geloven wij niet in Jezus ?
Hebben wij JG geen liefde voor Gods Zoon ?
Beseffen JG niet waarom Jezus is gestorven ?
Het kruis is het teken van verzoening tussen God en mensen. Hier heeft de Heer onze zondelast en straf gedragen en wordt Gods Liefde voor mens zichtbaar.
Het is dus juist een heel mooi teken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kruis zegt helemaal niks.
Duizenden soldaten langs beide zijden van het front droegen het,terwijl zij gestimuleerd door hun respectieve geestelijken hun geloofsbroeders afslachten. Niet een 'zogezegd ' christelijk teken is belangrijk ,maar christelijke daden. (Jakobus 1:22)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al hadden de Amerikanen de Duisters niet verdreven waren we alle Nazi´s geweest, dat terzijde.
Kor 1 vs 23 staat wij prediken een gekruisigde Christus.
Het verticale gedeelte van het kruis is een beeld van de liefde die wij van boven van God ontvangen. Daarna kunnen wij, net als de armen van Jezus in horizontale positie, ons in Zijn liefde naar anderen uitstrekken, de christelijke daden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Christus is de verzoening tss God en de mensen, christenen hebben daar geen kruisteken voor nodig. ;-) Wat is de betekenis van de gekruisigde christus ?
Christenen prediken de betekenis ervan, niet het kruisteken.;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De betekenis van de gekruisigde Christus is het Lam Gods wat de zonde der wereld wegnam. Joh. 1:29 en 36
Opb 12 vs 11 Wij overwinnen door het bloed van het Lam.
Prijs de Heer !
Omdat Jezus niet opgehangen werd anders had men voor een galg gekozen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Keizer constantijn wilde graag zijn rijk vergroten. Daarvoor moest hij zijn regering aantrekkelijk maken voor zowel christenen als heidenen.
De heidenen vereerden veel verschillende goden. Een daarvan was de godin van de vruchtbaarheid. Het vruchtbaarheidssymbool was het kruis.
Door het kruis te koppelen aan Jezus dood (jezus is eigenlijk aan een 'stauros' = paal gestorven) werd het wat meer een mix en werd het gemakkelijker voor zowel de heidenen als de christenen zijn rijk uit te breiden, zonder al te veel strubbelingen.