Mag je het katholicisme als een kind en mens onvriendelijke wereldbeeld/ideologie betitelen?

Is het eigenlijk nog een religie als er zoveel kinderen zijn misbruikt en dat mensen verboden wordt een condoom te gebruiken om aids te voorkomen. Als christen moet je je naaste lief hebben, dat is bij het katholicisme ver te zoeken blijkt.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K

Het beste antwoord

Het katholicisme is in mijn ogen een verschrikkelijk ouderwetse vorm van machtsvertoon, waarin mensen vooral moeten toegeven dat ze niet deugen.
Voor mij is het een waardeloze bende, die de medemens de stuipen op het lijf jaagt, met God achter zich als een soort wapen. Zij hebben de arrogantie dat zij tussen jou en God in staan.
Hoe komen ze bij die onzin.
Mensen hebben helaas de neiging om zich over te geven aan de macht van een paar duizend nep sinterklazen.
Kijk eens goed naar de beelden van de laatste paar pauzen. Zijn dat mensen die macht verdienen ?
Het zijn mensen die condooms verbieden, die aids een rechtvaardiging vinden, die vinden dat je geen sex voor het huwelijk mag hebben.
Bah !
Heel erg mensonvriendelijk dus.
Misselijkmakend machtsvertoon en uitbuiterij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Je beoordeelt het katholicisme dan louter op de negatieve praktijk die niet te rijmen is met het wereldbeeld van het katholicisme.

In de Bijbel staat nergens dat je kinderen mag misbruiken. Dat priesters het toch hebben gedaan, getuigt niet van hun katholieke wereldbeeld maar van hun zondige natuur. Ook dat een ziekte rechtvaardig zou zijn, kom ik niet in de Bijbel tegen.

En het verbieden van condooms is gewoon ongelukkig uitgedrukt en dat weet ook iedereen. Iedereen weet toch dat de Bijbel monogamie voorstaat? Nou, dan heb je ook geen condoom nodig om aids te voorkomen. Dat een paus het toch verbiedt, vind ik ook niet getuigen van een realistisch wereldbeeld. Je kunt als poop best weten dat het seksuele moraal de afgelopen 40 jaar drastisch gedaald is. Zelfs onder katholieke christenen.

Het katholicisme is niet kind- en mensonvriendelijk, maar de leiders die het niet juist en liefdevol interpreteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het katholicisme is niet kind- en mensonvriendelijk. Het probleem zit eerder in het feit dat de moraal van het katholicisme erg hoog is. Priesters mogen niet trouwen omdat ze voor anderen klaar moeten staan. Je mag geen condoom gebruiken omdat sex geen consumptieartikel is, etc. Dat zijn wel erg hoge eisen, niet erg realistisch en daarom gaat er veel mis in die kerk. Schijnheiligheid, in de doofpot stoppen, stiekem gedrag, etc.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind zeker dat je het katholicisme nog als een religie kunt betitelen.
Het zijn echter een aantal leiders binnen deze kerk die hun positie misbruiken (of misbruikt hebben) om dingen te doen die niet door de beugel kunnen. Hiermee bezoedelen ze dus de naam van de katholieke kerk.
Dit gebeurt echter binnen ieder geloof. Zodra je een aantal regels hebt, wat binnen een geloof gebruikelijk is, zijn er mensen die zullen proberen de regels te omzeilen.

Wat het verbieden van het condoom betreft; daar zegt de bijbel niets over. In het katholicisme is het echter de bedoeling dat de mensen zoveel mogelijk nazaten krijgen. Dat kan niet met een condoom. Ambtelijke molens malen langzaam, en kerkelijke molens nog langzamer. Dit zijn tradities van jaren, en er zal heel wat moeten gebeuren om dat soort regels uit te bannen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar het Katholicisme is geen religie, dat is een misvatting die in de vraag besloten ligt, het is een onderdeel van het Christendom, dat is de religie waar de vraagsteller misschien op doelt. Dit is een verwarring die vaak gemaakt wordt.
Dat mag je best doen, maar dan zeg ik dat je je beeldvorming door incidenten laat vormen. Die incidenten worden dan weer opgeblazen de wereld in gepompt op 100 dB door de aandachtsgeile mondiale, winstgerichte media.

Ik ben dan katholiek, maar ik vind wel dat ik een vriendelijke houding jegens de wereld heb. Ook niet representatief, natuurlijk. Maar het geeft al aan dat je maar beter niet over groepen kan spreken in brede generalisaties.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geldt niet alleen voor het "katholicisme", de Katholieke Kerk, maar ook voor andere kerkgenootschappen.

Die drang tot invloed en uitstralingseffect zie je ook bij andere kerkgenootschappen. Ze beperken hun geloof en leefwijze niet tot hun eigen kringen. Zo dringen ze niet-gelovigen door middel van de politiek hun manier van leven op. Voorbeelden zijn de gemeenten op de Bible Belt.Van die kerkelijke gezindten kun je terecht zeggen dat ze ook ideologieën zijn.

De katholieke kerk ziet sexualiteit als een sterke menselijke drijfveer en daarom als gevaar voor het geloof. Daarom preekt de Kerk dat sexualiteit ingeperkt moet worden en als het plaats vindt moet kunnen leiden tot bevruchting en voortplanting. Daarom zijn condooms verboden.
De Belgische aartsbisschop Léonard heeft een liefdeloze mening over aids die neerkomt op : "eigen schuld, dikke bult".
God zal best goed zijn maar de mensen, zijn "grondpersoneel" maken van het geloof een op macht beluste organisatie, die zich conformeert aan degenen met macht en daardoor armoede in stand houdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi zo, bedankt
Je mag dat zeker, maar of je daar gelijk in hebt, hangt af van jezelf, je opvoeding en sociaal milieu waar je in leeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het goed heb begrepen zit het zo:

Volgens de godsdienstige lessen die ik op mijn katholieke middelbare school heb mogen ontvangen, heeft het katholicisme een positief mensbeeld en het protestantisme een negatief mensbeeld.

Katholieken gaan dus juist uit van het goede in mensen, vandaar dat je kan worden vergeven als je berouw toont en een bedevaartstocht maakt en vervolgens een paar centjes aan de paus doneert. ;)

Protestanten zouden dan dus uit gaan van het beeld dat wij Jesus hebben gestraft en dat we alleen naar de hemel mogen als we een heel braaf leven leiden. Een heel leven lang boete doen dus.