Onder welke kabinetten van de afgelopen 60 jaar zijn de inkomensverschillen tussen beneden-modaal en boven-modaal het hardst gegroeid?

Met andere woorden, welke kabinetten hebben de kloof tussen 'arm' en 'rijk' in Nederland het meest verbreed?

rose
13 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (2)

Die partijen die het meest hebben uitgegeven, oorzaak: uitromen van rijken- gevolg: onrust bij rijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Dit moet je even uitleggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En expliciet maken. Dit is namelijk geen antwoord op de vraag. Wélke partijen hebben dat gedaan in wélke kabinetten?
Je periode is iets te kort ; eigenlijk zou je naar de afgelopen pakweg 100 jaar moeten kijken. In die tijd hebben zo ongeveer alle kabinetten die aan de macht zijn geweest (maar vooral die op de linkerflank, voorlopers van de PVDA enzo met name) de inkomensverschillen ONGELOFELIJK gigantisch verkleind. Er zit nog altijd wel een beetje verschil tussen de laagste- en de topinkomens, maar op zowel historische als op wereldschaal is het verschil eigenlijk minimaal.

Een volgende stap is iedereen hetzélfde inkomen, maar dat is door verschillende communistische regimes geprobeerd (niet in Nederland trouwens) en dat werkt niet.

Daarmee zitten we nu ook eigenlijk aan de grens : je kunt niet onbeperkt blijven plukken van de mensen die in dit land het geld verdienen om te verdelen onder de 'armen' (waarbij moet worden aangetekend dat echte armoe, in de zin van geen op onderdak, geen verwarming, geen eten en geen medische verzorging eigenlijk niet meer voorkomt in Nederland, of je moet HEEL erg je best doen).

Op een gegeven moment gaan die weigeren nog meer van hun inkomen af te staan (op dit moment voor al ruim de helft tot driekwart, alles bij elkaar gerekend) en pakken ze de kuierlatten. Dan worden je rekeningen als land natuurlijk onbetaalbaar. De 'ruk naar rechts' die Nederland al een tijdje lijkt te maken heeft dan ook niet alleen met de vaak genoemde 'buitenlanderproblematiek' te maken, maar vooral met het feit dat iedere werkende Nederlander minimaal 4 niet-werkende Nederlanders op zijn bagagedrager heeft zitten, en daar een beetje tabak van begint te krijgen.

De ondertoon van je vraag lijkt te suggereren dat je verondersteld dat de rijken nog steeds alsmaar rijker worden (valt vies tegen) en de armen alsmaar armer (valt nog veel viezer tegen). Zeker, er is een waarneembaar verschil, maar een kloof zou ik het niet wille noemen. Eerder een stapje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
De periode is nou eenmaal de periode waar ik naar vraag, na de oorlog en dan vanaf 1950, zodat de eerste opbouwjaren niet meetellen. Wat ik inmiddels heb gevonden is dat de koopkracht van de minima tussen 1977 en 1997 met 23 procent daalde. Het is niet veel, maar ik ben wel nieuwsgierig naar meer cijfers. Maar ik had ook omgekeerd kunnen vragen welke kabinetten de kloof het meest verkleind hebben. Ook een interessant gegeven. Maar of het vies tegenvalt, zoals jij zegt, dat weet ik niet. Heb jij cijfers bij de hand?
rose
13 jaar geleden
In 2008 en 2009, bij voorbeeld, zijn de werknemers er in koopkracht een kwart procent op vooruit gegaan, uitkeringsgerechtigden gingen er drie kwart % op achteruit. Waarmee het verschil toch met een procent groeide...
rose
13 jaar geleden
Van 1993 tot 1998 daarentegen steeg voor iedereen de koopkracht, maar voor uitkeringsgerechtigden (uitgezonderd de aow'ers) harder (10%) dan voor werknemers (7%)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1% van een uitkering is minder dan 1% van het minimumloon. Alleen is die ene procent voor de uitkeringstrekker misschien net de druppel om rond te kunnen blijven komen.