Onder welke kabinetten van de afgelopen 60 jaar is de staatsschuld het meest/hardst opgelopen?

rose
13 jaar geleden
2.3K
Cryofiel
13 jaar geleden
Interessante vraag - met een interessante valkuil. Veel kabinetsbeleid heeft pas na vijf tot tien jaar invloed. Je moet dus niet zozeer kijken welk kabinet aan de macht was op een moment dat de staatsschuld steeg, of juist daalde - je moet eerst uitzoeken hoeveel tijd er verstrijkt tussen het maken van beleid en het zien van de gevolgen voor de staatsschuld, en dan zoveel jaren terugkijken. Alleen op die manier kun je mogelijk uitvinden welke kabinetten *verantwoordelijk* waren voor een stijgende of dalende staatsschuld.
rose
13 jaar geleden
Ik laat de eer aan jou dat uit te zoeken. Ik vraag daar ook niet naar en verbind in mijn vraag ook geen conclusies aan de uitkomst. Punt is dat, bij het ontbreken van dat soort analyses, je aangewezen bent op de kabinetsperiodes. Overigens grijpen veel maatregelen ook direct (in een kabinetsperiode) in. Maar alleen al het bekend zijn van de gegevens waar ik naar vraag zou voor veel mensen een eyeopener zijn, denk ik.
rose
13 jaar geleden
Maar ik geef toe dat ik hier probeer bij de mythe van het linkse potverteren kanttekeningen probeer te zetten.
rose
13 jaar geleden
Het CBS heeft overigens berekend dat de programma’s van de PvdA en de SP op de langere termijn het beste effect op de staatsschuld hebben.
Cryofiel
13 jaar geleden
Precies dat laatste is waar het om draait: welk *beleid* is het beste? Wat mij zo zou interesseren is, of de berekeningen van het CBS kunnen worden gestaafd met praktijkwaarnemingen. Stel dat de gemiddelde effectueertijd zes jaar is - is het dan inderdaad zo, dat de staatsschuld flink daalt zes jaar *nadat* de PvdA en de SP het beleid hebben mogen bepalen? Of volgt dat alleen maar uit de theorie die het CBS hanteert, en is er in de praktijk niets van te merken?
rose
13 jaar geleden
Ja, dat zou mooi zijn. Maar voorlopig hebben we alleen theoretische voorspellingen. Bezuinigen doen ze ook op basis van berekeningen, dan mogen ze effectberekeningen ook wel meenemen. Maar, zijn er aanwijzingen dat linkse partijen met geld smijten, dat is eigenlijk de vraag. Dat wordt immers voortdurend geroepen.
rose
13 jaar geleden
Het is blijkbaar een moeilijke vraag...
Cryofiel
13 jaar geleden
Als dat de vraag is, waarom stel je die vraag dan niet? ;-) Waarbij overigens ook weer zou moeten worden meegenomen in hoeverre linkse beleidsmakers verrechtsen zodra ze verantwoordelijkheid dragen voor de financiën. Ik kan me vaag herinneren dat meerdere (ex-)linkse politici, zodra ze financiële verantwoordelijkheid moesten dragen, in conflict kwamen met de vakbeweging omdat ze zo'n financieel gezond rechts beleid gingen voeren.
rose
13 jaar geleden
Ik stel de vraag zoals ik dat gedaan heb omdat ik wil toespitsen op specifiek dit punt. Jij weet ook wel wat er gebeurt als ik vraag of linkse partijen met geld smijten ;-) Waarom beantwoord je de vraag trouwens niet? Ik kan me niet voorstellen dat jij het antwoord niet kan vinden.

Het beste antwoord

Staatsschuld, Begrotingstekort en de Linkse Kabinetten
23-08-2005 om 14:03 door Degtyarev Pekhotny

Sinterklaas
In bepaalde kringen is het populair om links te verwijten dat ze geld uitgeven wat er niet is en dus “Sinterklaas spelen”. Hoe speel je Sinterklaas ? Door net te doen alsof alles gratis is en dus geld dat er niet is over de balk te smijten. In het grafiekje aan uw linkerhand kunt u de “linkse regeringen” opzoeken.

Eigenlijk staat er maar één linkse regering bij; de regering van Joop den Uyl (“de meest linkse regering die Nederland ooit gehad heeft”). Hier ziet u het begrotingstekort als percentage van het Bruto Binnenlands Product (BBP), zoals het er bij stond in het laatste regeringsjaar van het betreffende kabinet. Dit is het jaar dat achter het kabinet staat vermeld. Als je geld uitgeeft dat er niet is heb je een begrotingstekort. Verrassend genoeg hebben de Sinterklazen van de PvdA in dit grafiekje lage begrotingstekorten, en de “verstandige” partijen VVD en CDA, hoge begrotingstekorten.

De ontwikkeling van de staatsschuld in de afgelopen 30 jaar.
Het verhaal dat linkse kabinetten slecht voor de economie zijn, en geld over de balk smijten, houdt echter krampachtig stand. Het is CDA/VVD propaganda, wellicht nodig om te verhullen dat het overgrote gedeelte van de staatsschuld onder het bewind van CDA/VVD tot stand is gekomen. Want wat zijn de cijfers ? Begin jaren 70 verdubbelde de absolute staatsschuld onder de christelijk-liberale kabinetten de Jong en Biesheuvel. Vervolgens een stijging van circa 30% onder Joop den Uyl (PvdA). Hierna een verdubbeling onder van Agt (CDA-VVD), gevolgd door nog een verdubbeling onder CDA-VVD bewind, waarna met de paarse kabinetten Kok (PvdA-VVD-D66) eindelijk een einde komt aan het verdubbelen van de staatsschuld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
rose
13 jaar geleden
Dank je wel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wel erg simplisties om een verklaring te geven op basis van een grafiek !! Er zijn zoveel meer factoren welke direct of indirect hun invloed hebben, zoals rente, economie, crisis. Een land besturen is gelijk aan het besturen van een tanker (schip). Bij het afremmen van een tanker moet men dit vaak 24 uur van te voren inzetten. De gevolgen van een slecht beleid, ijlt nog jaren door, even zo het weer recht trekken van zo'n slecht beleid, hier is vaak nog een langere periode voor nodig. Zo simpel is het allemaal niet.
rose
13 jaar geleden
Als jij betere cijfers hebt, Paul, dan zie ik ze graag.