Met welke coalitie is Nederland het best gebaat?

Hangt natuurlijk af naar welke criteria kijkt, zoals economie, integratie, veiligheid, staatsschuld.
Bedoel voor het geheel dat Nederland heet, dus ook de som der inwoners.

Toegevoegd na 25 minuten:
Er is natuurlijk geen 'beste antwoord' op mijn vraag. Ben gewoon benieuwd hoe jullie erover denken en welke mogelijkheden er zijn. Ik blijf hoop houden op een socialer en mooier Nederland.

Toegevoegd na 3 dagen:
Bedankt voor de interessante en zeer diverse antwoorden! Prachtig om te lezen dat iedereen zijn eigen kijk erop heeft. Schouderklopje voor jullie GV-ers ;).

Toegevoegd na 4 dagen:
Nogmaals, bedankt voor alle antwoorden. Zeer interessant om ieders eigen mening te lezen. Geen beste antwoord gekozen, lijkt me niet gepast.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (16)

Momenteel eentje waarvan je stabiliteit kunt verwachten. VVD-PVV-CDA zie ik niet erg stabiel zijn, dus die vallen af.

Toegevoegd na 42 minuten:
Ik zou zelfs 't liefst een coalitie zien van linkse partijen. Laten we de SP nou alsjeblieft eens niet negeren (ja, ik stem SP). Dus SP, Pvda, Groen Links. Aangevuld met CDA helaas. Niet omdat ik het CDA nou zo'n goeie partij vindt, maar andere opties zijn er momenteel gewoon niet.

Een andere optie waar ik niemand over heb gehoord, is de SP met de PVV, aangevuld met iets anders. De PVV heeft best veel zaken waarin ze overeenkomen met de SP. Ik heb een paar keer zo'n kieswijzerding ingevuld en daar kwam uiteraard uit dat ik SP zou moeten stemmen. Maarrrr.... als 2e partij rolde steevast PVV uit de bus. Maar ja, zoals ik zelf al zei, een coalitie met de PVV zie ik nog niet stabiel zijn, dus geef ik mijn voorkeur aan de bovenstaande.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Normaal vraag ik niet waarom ik gemind ben, maar in dit geval geef ik slechts een mening. Waarom is dat niet goed? Ben je slechts van een andere partij?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb niet gemind hoor, ik kom slechts even langs... Denk je dat de SP met de PVV samen wil regeren? Ongeacht die zaken die overeenkomen, zijn er hoofdzaken van de PVV die toch omstreden zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, ik denk niet dat de SP ooit met de PVV zou willen regeren. Daarin is de SP ook blind, net als vele andere partijen. Er zijn wel hoofdzaken inderdaad waar de andere partijen het totaal niet mee eens zijn. Maar dat is inherent aan democratie. Elke partij heeft belangrijke zaken waar de rest het niet mee eens is. Daarom is er ook een formatieperiode noodzakelijk, waarin men bekijkt of men tot een compromis kan komen. Ik denk, dat zo'n compromis niet onmogelijk zou zijn, mits Wilders zijn anti-islamitieit een beetje tempert en dat ziet hij zelf ook donders goed in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar om op de man Geert Wilders af te gaan. Hij is namelijk de partij PVV, waarin er voorlopig nog geen democratie heerst, maar een dictatuur.
Die man straalt totaal wat anders uit dan wat hij zegt. Tenminste als hij het over andere niet islamitische onderwerpen praat.
Hij straalt uit dat hij een geheime agenda zal gaan hebben. Vooral de linkse partijen lijken dit te doorzien of aan te voelen. Of lijkt al die jaren gepraat over de anti-islam, de films die hij hierover gemaakt heeft, allemaal loze woorden te zijn. En hij tijdens zijn verkiezingscampagnes de waarheid heeft gesproken door toen absoluut niet over de islam te hebben, maar over de 'andere' actuele onderwerpen. Zo vreemd dat hij tijdens de campagne niets praat over zijn islam ideeën, terwijl hij daarvoor niets anders gedaan heeft, en nu nog steeds neigt te gaan doen. (zie ook de brief van Ab).
Zijn gemeenteraad verkiezingen zijn ook totaal vernietigd door zijn opvattingen, alleen daardoor heeft hij totaal niet gesproken over de anti-islam tijdens de landelijke verkiezingen.
Ik krijg het gevoel alsof hij een geheime agenda neerzet om zichzelf langzaam in de perfecte positie te plaatsen. Ik geloof niet dat ik de enige ben met dit gevoel. Hij is een meester om mensen te manipuleren, en dat type personen (type 8: de baas volgens het enneagram), ligt precies in mijn allergie. Manipulatie, dictatuur, liegen en bedriegen, zijn trefwoorden voor ongezonde types.
http://www.enneagraminstitute.com/nl/TypeAcht.asp
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je zegt is inderdaad wat velen met jou denken over Wilders. Ik heb ook wel zo m'n bedenkingen en denk ook niet dat hij op DIT moment goed zou zijn voor een regering. Maar ik denk ook niet dat het zo erg is als dat er meestal wordt geschetst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Widar, je krijgt een plus voor je coalitie linkse partijen.
Maar als die de PVV er bij zouden halen,
zou ik ...ik weet niet wat. Nee dat gaan ze niet doen.
Volgens de laatste peilingen zijn ze weer gestegen.
Ik vind dat eng.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van mij ook een plus. Ik vind het onvoorstelbaar dat de ietwat linksere varianten en zeker die met de SP totaal geen kansen krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het ronduit belachelijk dat de SP niet eens word uitgenodigd voor een gesprek en veel kleinere partijen wel. Hoe kun je dat nog democratie noemen? @momopoyolo: Zoals ik al zei, zou ik elk willekeurig kabinet met de PVV op DIT moment geen goed plan vinden. Ze zijn gewoon te instabiel. Maar als ze wel wat stabieler worden en de meest radicale kantjes eraf zijn, wie weet... Ze worden wel als superrechts gezien, maar dat zijn ze op heel veel gebieden helemaal niet, maar juist behoorlijk links. Juist hun radicale kanten zijn zo rechts en als die afzwakken, kan het nog interessant worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat de SP niet wordt uitgenodigd, is jammer. Hetzelfde gebeurde ook 2 verkiezingen geleden met de PvdA die toen de grootste winnaar was.
Ook dat schijnt politiek te zijn. Wat is nu het eerste waar je aan moet denken als je de naam Wilders hoort? Dat is toch wel de anti-Islam. Niet vanwege zijn linkse standpunten.
Bij Job Cohen denk je wel aan links. De Islam is toch Wilders kindje, is zou het vreemd vinden als hij daarin veranderd. Volgens mij is dat namelijk zijn drijfveer in de politiek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het levert hem veel stemmen op. Hij zou daar best in kunnen veranderen zodra hij voldoende stemmen heeft naar zijn zin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, daarom heeft hij meer stemmen nodig, dus voorlopig gaat hij nog wel even door met extreme dingen roepen.
Hier is geen antwoord op te geven. Het is maar net vanuit welke invalshoek je het bekijkt. De een zal meer waarde hechten aan terugdringen van de staatsschuld, de ander aan de koopkracht. Elke partij denkt dat zij het beste programma hebben voor alle inwoners.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zelf ben ik van mening dat de kiezers samen dat beslissen en dus de partijen die de meeste kiezers aanspreken dit samen moeten gaan doen.
Ontzettend belachelijk dat de pvv niet wil regeren maar alleen wil gedogen. Zo kunnen we nooit goed zien wat dit nu eigenlijk voor een partij is. Iedereen kan one-liners in de groep gooien, maar een partij echt vorm geven dat is natuurlijk helemaal wat anders.

Zelf ben ik meer van de gematigde/linkse partijen dus ik ben in de minderheid. Ik word dus waarschijnlijk niet blij met een rechts kabinet met pvv erin, maar ja, dat is minder belangrijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een coalitie zonder cda lijkt me een verademing. maar helaas blijkt het cda de kleurloze lijm die altijd word toegepast.

ikzelf zou graag GL D66 VVD in een progressief kabinet zien... maar ja, te weing zetels dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Rpvdbroek;

De eerder onderzochte paarse coalitie zou het meeste recht doen aan de verkiezingsuitslag, omdat er immers de twee grootste partijen in plaats zouden nemen en er met de deelname van Groen Links en D66 een flinke meerderheid zou ontstaan, dus een kans op een stabiele coalitie. Maar omdat Rutte c.s. (die vroeger werd gezien als 'linkse' VVD'er) het nodig vinden met het trendy rechtse geluid mee te blaten is dat toen afgeblazen. Natuurlijk zal de VVD in een paarse samenwerking iets meer water bij de wijn moeten doen, maar volgens mij is de kans de termijn uit te zitten groter dan met de smalle basis waarop nu misschien geregeerd gaat worden. Zo'n rechts gedoogkabinet blijft immers afhankelijk van de grillen van Wilders en zal steeds met een scheef oog naar de overgebleven CDA-dissidenten blijven loeren. Die kunnen met zijn tweëen namelijk nog steeds de meerderheid om zeerp helpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland is onder de huidige omstandigheden gebaat bij een rechts kabinet. Het zal goed zijn om de PVV daarin mee te nemen omdat dat een duidelijke boodschap is aan de zittende politici dat zaken zullen moeten veranderen. Als de zittende politici het niet eens zijn met de PVV dan zullen ze dat moeten bewerkstelligen door ze via democratische methoden die ons land heeft aan te pakken. Niet door populisme en zwartmaken. Zeker niet door politici waarvan vaststaat dat ze grote (financiele)belangen hebben bij o.a. subsidie geldstromen die onder een rechts kabinet zouden komen te vervallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gezien de vorige kabinet lijkt me PvdA en het CDA niet een goede combinatie momenteel.

Niemand buiten de VVD en CDA (deels) willen samen regeren met de PVV. Dat uitsluitend om de omstreden opvattingen omtrent de Islam.
De enige combi is momenteel in onderhandeling.
Of het een goede is voor NL? Dat moet blijken. Een groot deel van NL stemt ook links, dus alleen rechts zal niet de beste optie zijn.

In mijn optiek is een gebalanceerde kabinet tussen links en rechts een meest ideale. Maar ook weer niet, omdat de verschillen te groot zijn.
Zelf stem ik links (groenlinks). En de opvatting van het PvdA om niet teveel te bezuinigen in tijdens waarin het land financiele moeilijkheden heeft, vind ik een betere dan enorm veel bezuinigen.

NL zie meer en meer naar links of rechts gaan. De afstand wordt steeds groter. Links en rechts zijn daarin helaas nodig en kunnen niet zonder elkaar. Maar als ze in elkaar overvloeien, dan ontstaat er geen scheiding meer, maar 1 geheel. Helaas gaan we niet richting 1 geheel, maar worden de scheidingen alleen maar groter en harder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nederland kan heel goed een rechts kabinet gebruiken. De coalitie VVD, CDA met gedoogsteun van PVV is dus prima.

Linkse partijen zijn lang genoeg aan de macht geweest en Nederland heeft inmiddels te kampen met grote problemen. Wordt tijd dat rechts orde op zaken gaat stellen.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
De coalitie van VVD CDA en PVV is de beste optie.

Tenminste voor de mensen die in dit land de kar moeten trekken.

Als rechts het nu goed doet gaan de gewoontestemmers van de pvda ook nog overstag bij de volgende verkiezingen.

We zullen het zien de komende 4 jaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop op een rechts kabinet,een kabinet wat het antirokersbeleid aanpakt en een kabinet wat het leven weer wat veiliger maakt.
Ik mag toch wel wensen,hahaha?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de meeste mensen het met mij eens kunnen zijn dat het terugkeren van de veiligheid in onze samenleving een van de voornaamste, zo niet het allerbelangrijkste beleidspunt zal zijn voor de komende regeringsperiode. Straffen voor vernieling en geweldpleging zijn nu veel te laag en de maatregelen van de afgelopen jaren hebben onvoldoende vruchten afgeworpen. Sla de krant maar open. Willen wij de criminaliteit een halt toeroepen, zal deze harder aangepakt moeten worden door het invoeren van hoge MINIMUMstraffen. Daarnaast moeten wij burgers ontzien worden en is het van belang het begrotingstekort terug te dringen door te bezuinigen op het ambtenarenapparaat, afdrachten aan de EU, subsidies en ontwikkelingshulp. Ieder jaar wordt er 0,8% van het BNP (ruim 4,7 miljard euro) gespendeerd aan ontwikkelingshulp. Die 0,8% zou terug kunnen naar het Europees gemiddelde van 0,44%. Een rechts kabinet doet het meeste recht aan deze belangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onderzoek heeft aangetoond: hoe hoger de pakkans en hoe zwaarder de straf, hoe groter de kans dat een crimineel van zijn daad afziet. Het blijft lastig om middels onderzoek aan te tonen dat hogere straffen juist wel of geen effectief middel zijn in de bestrijding van criminaliteit, aangezien het moeilijk is het effect van hogere straffen te scheiden van allerlei andere factoren die van invloed kunnen zijn op de mate van criminaliteit. Een daarmee samenhangend probleem is dat niet onomstotelijk kan worden bewezen of de hoeveelheid criminaliteit oorzaak of gevolg is van hogere straffen. Een bekend onderzoek op dit gebied is een onderzoek van het Amerikaanse National Center for Policy Analysis, waarin de criminaliteit in Texas werd vergeleken met de criminaliteit in de overige Amerikaanse staten. “Tussen 1980 en 1988 nam het door criminelen te verwachten aantal gevangenisdagen per misdrijf in Texas af met 37 procent, terwijl het in de hele VS toenam met 36 procent. In diezelfde periode nam de hoeveelheid misdaad in Texas toe van 3 tot 42 procent boven het nationale gemiddelde.
Toen men in de jaren negentig in Texas veel strenger begon te straffen, kwam daar het criminaliteitsniveau weer in de buurt van het nationale gemiddelde te liggen. Het is onwaarschijnlijk dat een significant deel van dit verschil kan worden toegeschreven aan iets anders dan een verschil in strafmaat, omdat men mag aannemen dat andere sociale factoren waarschijnlijk voor een groot deel gelijk zijn in heel Amerika. Dit werd des te duidelijker toen men hetzelfde verband vond bij een vergelijking tussen Texas en Californië, staten die qua sociale ontwikkelingen veel op elkaar lijken.”
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het model van Gary Becker ondersteunt bovenstaande bevindingen.
Criminologen en andere sociale wetenschappers noemen vaak allerlei sociale factoren als waarschijnlijke oorzaken: werkloosheid, ongelijkheid, minder sociale controle, gebroken gezinnen, afname van normen- en waardebesef. Deze factoren zijn ongetwijfeld van invloed op de hoeveelheid criminaliteit, maar zijn hoogstens voldoende om te verklaren waarom sommige mensen ontvankelijker zijn voor crimineel gedrag. Het feit dat iemand ook daadwerkelijk criminaliteit pleegt wordt simpelweg verklaard uit het feit dat misdaad loont. Ook criminelen zijn calculerende burgers. Iemand die de intentie heeft een crimineel delict te plegen, maakt een afweging tussen de te verwachten opbrengst van zijn daad en de gemiddeld te verwachten straf. Uiteraard varieert de pakkans van crimineel tot crimineel en is het bovendien niet zeker dat criminelen hun pakkans en strafmaat correct inschatten. Desondanks kan worden aangenomen dat wanneer de te verwachten straf hoger is dan de te verwachten opbrengst er minder criminaliteit zal zijn dan wanneer de te verwachten straf lager is dan de te verwachten opbrengst. De gewone man voelt dat op zijn klompen aan en roept daarom om hardere maatregelen tegen de toenemende misdaad.
Er is geen coalitie te bedenken die Nederland socialer en mooier maakt. Dat laatste is trouwens niet van de politiek afhankelijk. Nederland is misschien het best gebaat bij geen coalitie, maar bij één partij die kan regeren met gedoogsteun. Mijn voorkeur zou dan zijn PvdA.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een kabinet wat sociaal en rechtvaardig beleid voor stelt

Zo links mogelijk hoop ik
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de PVDA er maar in komt dan is het goed

viva la Cohen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een coalitie die eindelijk eens de liberalisering van veel dingen terugdraait. Nederland zucht al decennia onder rechtse ideeën van liberalisering en marktwerking. Zeker in de publieke sector is dit absoluut niet wat zorgt voor betere diensverlening. Kijk om je heen hoe het streekvervoer, de zorg en het onderwijs duurder worden, en de kwaliteit minder.
En ook een coalitie die zorgt dat er een eind komt aan voedselbanken en gezinnen die van een paar tientjes in de week rond moeten komen. Het is toch niet uit te leggen dat iemand een paar duizend euro hypotheekrenteaftrek vangt, terwijl een bijstandgezin van nog geen duizend euro alles moet betalen?
Mijn conclusie: een links kabinet zou ongelijkheden en verarming van onze zorg beter kunnen verhelpen dan een rechts kabinet, zoals nu in de steigers staat.

Toegevoegd na 1 dag:
En zoals ik in een reactie zei, en ook gezegd door Femke Halsema vandaag: in elk kabinet na de oorlog (of nog langer) heeft altijd CDA en/of VVD gezeten (dus ook voorlopers van CDA als KVP en CHU)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind dat we als volk wèl onze schulden (de staatsschulden) moeten inlossen..maar tusentijds moeten we ook de mogelijkheid krijgen om te leven op een redelijk niveau. En dat kàn..

De rechtse partijen willen zo snel mogelijk alles af trachten te lossen omdat ze na de crisis de beste plek bij de wederopbouw van de economie willen verkrijgen.

Dit is dus duidelijk in het voordeel van diegenen die het altijd al heel prima gehad hebben.

De linkse partijen willen wèl de staatsschulden doen afnemen..maar niet in zo'n razend snel tempo als de rechtse clubs.

De linkse partijen bieden ook aan de wat minder bedeelden de mogelijkheid een enigszins menswaardig
bestaan te hebben..nu en in de komende jaren..

En dus vind ik dat ons land gebaat is bij een linkse coalitie.

Groet,

Ton