Waarom is rood de kleur van socialisme en communisme?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het enige wat ik erover kan vinden heeft inderdaad te maken met de rode ster, die eveneens verwijst naar de vijf vingers van de arbeidershand, maar dan blijft de vraag, waarom is die ster rood? Dus een goeie vraag.

Antwoorden (4)

In de heraldiek staat keel (= rood) voor moed en opoffering. Opoffering staat centraal in het socialistisch/ communistisch denken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De symboliek zou begonnen zijn met een rode ster (lees het artikeltje)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rood is de kleur van de nieuwe dageraad. Socialiste en Communisten geloofden in een nieuw begin. Vandaar de kleur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat je bereid bent je bloed te laten vloeien voor de idealen.