Hoe vaak mag ik een WOB of WOO verzoek indienen bij de gemeente?

Ik wil weten hoe vaak ze een verzoek krijgen aan gevraagd over iets en hoeveel afwijzingen ze doen
Bij de gemeente

een jaar geleden
1.8K
AnnBoo8146
een jaar geleden
Ik weet niet bij wel openbaar bestuursorgaan je deze informatie wilt opvragen. Maar soms staat informatie over het aantal aanvragen (over diverse onderwerpen) en de uitkomst van het besluit (toekennen, afwijzen e.d.) in het jaarverslag van het bestuursorgaan. Waarschijnlijk is het jaarverslag openbaar, dus kan je het inzien zonder een aanvraag WOB of WOO in te dienen.
TurfGraver
een jaar geleden
Zo vaak je wilt.
En "ze" is wie? Je kunt een WOB bij verschillende bestuursorganen indienen.
teusvh
een jaar geleden
Een WOO-verzoek gaat per definitie over documenten en/of andere gegevensdragers. Waar je nu naar wilt vragen is informatie, feiten. Dat kan in een document zijn vastgelegd, maar vaak is dat pas (veel) later om bijvoorbeeld een jaarverslag of analyse te maken. Als ze dan je verzoek formeel behandelen is de kans reëel dat je nog niks hebt. Je vraag kun je dan ook het best richten aan afdeling voorlichting. Daarin zet je welke informatie je zoekt, met de toevoeging dat mochten er documenten zijn met daarin de gevraagde info je verzoek tevens moet worden beschouwd als een WOO-verzoek.
In de toelichting op je vraag schrijf je overigens iets anders dan in je vraag zelf. Aan het aantal verzoeken zit geen wettelijke grens. Mocht de betreffende overheid echter de overtuiging krijgen dat je alleen maar verzoeken doet om hen aan het werk te houden, dan hoeven ze niet meer overal op te reageren.

Antwoorden (1)

Een Wob-verzoek moet serieus zijn en serieuze Wob-verzoeken worden altijd in behandeling genomen.
Veel Wob-verzoeken zijn niet serieus en zijn gericht op financieel gewin van de verzoeker. Die Wob-verzoeken worden niet in behandeling genomen.
Vanwege de vele niet-serieuze Wob-verzoeken is in 2016 een wet van kracht geworden: de Wet voorkoming misbruik van de Wob.
Bron: https://www.barentskrans.nl/nieuws/de-wet-ter-voorkoming-misbruik-wob/
Samenvatting. Indienen van een Wob-verzoek mag zo vaak als je wilt. Maat indienen wil niet zeggen: in behandeling nemen
Als het Wob-verzoek volgens de regels is ingediend en redelijk is, dan kun je op afhandeling rekenen.
Als er een vermoeden is van misbruik door de indiener, met name om er financieel beter van te worden, dan worden Wob-verzoeken afgewezen; op grond van de in 2016 van kracht geworden Wet voorkoming misbruik van de Wob.
Toegevoegd op 16 mei 2022 06:45: tekst
een jaar geleden