Waarom mogen islamitische vluchtelingen blijven in de EU en Christelijke niet?

Ik bedoel met 'islamitische' uit islamitische landen en met 'Christelijke' uit overwegend Christelijke landen. De EU vangt Oekrainiers op en na de oorlog moeten ze terug. De Afghanen en Syriers mogen in de EU blijven, terwijl beide groepen oorlogsvluchtelingen zijn.

TurfGraver
2 jaar geleden
Heeft niets met geloof te maken.
De ene vraagt asiel aan de ander ontvlucht een oorlog waarvan ze hopen dat als die over is ze terug kunnen (niet moeten).
SentWierda
2 jaar geleden
Het heeft er ook mee te maken dat Syrie en Afghanistan voor 100% getroffen zijn door een oorlog. Terwijl Oekraine voor circa 20% direct is getroffen door oorlog. Daardoor willen en kunnen veel Oekrainers die gevlucht zijn zo snel mogelijk terug naar hun land: naar hun huis en/of om aan de wederopbouw mee te helpen.

Antwoorden (2)

Het gaat niet om islamitisch of niet, maar om de inschatting dat de Oekraïense oorlog vrij snel voorbij zal zijn, terwijl er geen oplossing in zicht is mbt Syrië of Afghanistan.
tinus1969
2 jaar geleden
Je haalt de dingen door elkaar. Of een vluchteling in Nederland mag blijven, is niet afhankelijk van het geloof. De regeling verschilt wel voor mensen uit een EU-land, voor mensen uit Oekraïne (wel Europa maar geen EU) en voor vluchtelingen van buiten Europa.

Oekraïners mogen 90 dagen zonder visum vrij door Europa reizen, er wonen en werken. Willen ze langer blijven, dan zullen ze dus een visum of asiel moeten aanvragen. Ze hoeven dus niet direct na de oorlog terug als die oorlog binnen die 6 maanden ten einde komt.

Voor vluchtelingen uit bijvoorbeeld Syrië en Afghanistan, maar ook uit alle andere niet-Europese landen, geldt dat zij altijd asiel moeten aanvragen. Per persoon wordt dan bekeken of er een tijdelijke of permanente verblijfsstatus wordt toegekend of dat de persoon terug moet naar het land van herkomst.

In de praktijk is het misschien zo dat het in veel landen met een Christelijke achtergrond minder onveilig is als in veel landen met een Islamitische achtergrond. Dat kan te maken hebben met oorlog en dan geldt vaak voor alle inwoners hetzelfde. Maar vaker is er sprake van persoonlijke omstandigheden die gevaar opleveren, bijvoorbeeld voor lhbti, voor mensen met een afwijkend geloof, mensen die politiek actief waren, of zoals in Afghanistan de mensen die actief hebben samengewerkt met o.a. Nederlandse militairen. Niet alle Afghanen kunnen in Nederland zomaar asiel krijgen. De Afghaanse tolken en anderen die militairen hebben geholpen of ondersteund juist wel, omdat de Taliban hen het leven in Afghanistan onmogelijk maakt en ze daar daadwerkelijk moeten vrezen voor hun leven.

Dus voor alle oorlogsvluchtelingen geldt dat als zij permanent in Nederland willen blijven, ze asiel moeten aanvragen. Afhankelijk van het gevaar dat zij lopen in hun land van herkomst mogen ze blijven of moeten ze terug.
2 jaar geleden
Antoni
2 jaar geleden
@Inekez1, schrijf je nu dat een periode van 90 dagen gelijk is aan een periode van zes maanden? Ik vermoed dat je drie maanden bedoelt! Of begrijp ik je verkeerd?