Wat moeten burgers precies doen wanneer nucleaire raketten de EU treffen?

Nu de EU en de VS zich per sé willen bemoeien met een plaatselijk conflict tussen twee landen buiten de EU en er bovendien verschillende landen op aarde beschikken over nucleaire wapens, wordt de kans steeds groter dat dergelijke wapens op korte termijn kunnen ingezet worden. Dat brengt heel wat vragen met zich mee.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
2K
ronron1212
2 jaar geleden
Als dat gevaar echt gaat dreigen wordt je via de media en de overheid precies geïnformeerd. Dat gevaar dreigt nog niet.
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
to the point antwoorden op de gestelde vraag.
ronron1212
2 jaar geleden
@Jan2022 dit is een reactie geen antwoord
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Geen paniek zaaien. Dreiging was erger in de jaren '80
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
de vraag is klaar en duidelijk: Wat moeten burgers precies doen wanneer nucleaire raketten de EU treffen?
zijn er mensen die op deze vraag een nuttig antwoord kunnen geven?

Antwoorden (2)

De officiële website https://www.crisis.nl/wees-voorbereid.aspx lijkt hiervoor bedoeld, maar een nucleaire aanval wordt hierop niet genoemd als een van de mogelijke crisissituaties. Je zal dus (waarschijnlijk) moeten doen wat er (meestal) in andere crisissituaties moet worden gedaan:

• Ga naar binnen en zoek een schuilplaats
• Kijk of luister naar de regionale omroep
• Volg de instructies van de overheid op

Blijkbaar vindt de Nederlandse overheid de kans op een nucleaire aanval te klein om deze apart te noemen op de officiële website(s).

Op verzoek van de nationale stralingsautoriteit ANVS berekent het RIVM overigens wel degelijk de gevolgen van de impact voor Nederland van een kernbom op Oekraïne, volgens dit artikel https://www.parool.nl/nederland/wat-als-poetin-een-kernbom-inzet-rivm-berekent-de-gevolgen-voor-nederland~bd0d462a/ op de website van Het Parool van 14 maart 2022.
.
Hier https://www.crisis.nl/de-oorlog-in-oekraïne/de-oorlog-in-oekraïne/ vind je specifieke informatie over de actuele crisis in Oekraïne, maar die is nauwelijks uitgebreider dan de informatie die ik al gaf.
Toegevoegd op 19 maart 2022 09:28: tekst
Antoni
2 jaar geleden
Omdat je een helder antwoord op exact jouw vraag wil hebben, krijg je een helder antwoord op exact je vraag.
Je hebt het over nucleaire raketten. Dat is meervoud, oftewel er is op meerdere plaatsen in de EU al een nucleaire raket terecht gekomen.
Als dat uitsluitend in oostelijk EU is, dan is de situatie voor Nederlandse burgers significant anders dan als het ook in Nederland, Duitsland of België zou zijn. In dat laatste geval hebben we er direct last van en ondervinden dus de gevolgen van de directe straling. Dan ben je niet direct dood, maar de kans op ernstige ziektes is heel groot en je moet je levensverwachting anders gaan inplannen. Is het echter 1500 km verderop, dan hebben we indirect veel gevolgen, namelijk in de voedselketen en de economie.
In ieder geval betekent het dat we dus per definitie met de NAVO in een nucleaire oorlog terecht zijn gekomen.
Wat de burgers niet moeten doen is paniek zaaien. Wat we wel moeten doen is vertrouwen op een overheid (door onszelf gekozen dus uiterst deskundig) dat die de juiste maatregelen treft om ons te helpen om vanuit die crisis situatie verder te gaan op een gestructureerde manier.