Zo snel gaat en kan dat niet.

Oekraïne bereidde zich voor om in 2024 formeel het EU-lidmaatschap aan te vragen met het oog op toetreding tot de Europese Unie in de jaren 2030

Maar gezien de huidige situatie gebeurde dit sneller en sprak het Europese parlement zich op 1 maart met 637 stemmen voor, 13 tegen en 26 onthoudingen uit vóór Oekraïne's toetreding. De 27 lidstaten bepalen het tijdspad.
Premier Rutte wees een versnelde procedure van de hand.

Eerst maakt de Europese Commissie nu een beoordeling van het Oekraïense verzoek, dat duurt normaliter twaalf tot achttien maanden. Op basis daarvan beslissen de lidstaten of Kyiv de kandidaatstatus krijgt. Vervolgens komt er een EU-onderhandelingsmandaat: een dik pak papier met alle EU-wetten en -waarden (keurig onderverdeeld in 35 hoofdstukken) waaraan Oekraïne moet gaan voldoen.
De onderhandelingen zelf duren jaren, mede afhankelijk van de actiebereidheid in Oekraïne. Als aan alle voorwaarden is voldaan, volgt de ratificatie van het toetredingsverdrag door alle lidstaten, nationale parlementen, het Europees Parlement en dat van Oekraïne, waarmee gemiddeld twee jaar gemoeid is.
SimonV