Wie wordt de opvolger van Poetin als hij komt te overlijden?

Ik neem hierbij aan dat Poetin niet uit zichzelf het ambt zal verlaten, maar dat hij aanblijft tot zijn dood (vanwege de aangenomen grondwet eige jaren geleden dat hij niet elke 8 of 10 jaar afgewisseld moet worden door iemand anders).

2 jaar geleden
6.8K
crispy
2 jaar geleden
Ik denk dat er op heel korte termijn antwoord op deze vraag gaat komen. Ik heb zo'n gevoel dat de kring om hem heen inmiddels ook de waanzin inziet van de stappen die hij nu neemt.
Thecis
2 jaar geleden
Ik mag het niet zeggen, maar ik hoop inderdaad dat de kring om hem heen door de angst heen gaat en hem uit het ambt zet. Ik hoop daarbij oprecht dat hij daarbij wel in leven blijft, maar vrees het ergste van dat soort situaties. Hopelijk gebeurd het wel voordat er dingen gebeuren die écht catastrofaal zijn (zoals een nucleaire oorlog).

Antwoorden (1)

De grondwet bepaalt dat als de president van Rusland aftreedt, arbeidsongeschikt wordt of sterft, de premier (Michail Misjoestin) waarnemend president wordt.
Officieel wordt hierna wordt door verkiezingen een nieuwe president “gekozen”.
Volgens de Volkskrant zijn de Russische verkiezingen meer een operatie van de geheime dienst dan een feest der democratie. Men denkt dat Sergei Sobyanin of Sergei Shoigu de opvolger van Poetin zullen worden.
SimonV
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
M.b.t. de Baabarlink: mij is niet duidelijk wat de reputatie m.b.t. Rusland van de Mongoolse microbioloog en politicus Baabar (Bat-Erdeniin Batbayar). Hij heeft van 1987 tot 1989 gestudeerd in Rusland - is dat zijn enige connectie met Rusland?
https://en.wikipedia.org/wiki/Baabar
SimonV
2 jaar geleden
Als je de link leest, baseert hij zich op onderzoek uit deze bron:
https://www.4freerussia.org/wp-content/uploads/sites/3/2019/05/RussiaScenarios2030-FreeRussia-Web.pdf
Daarvoor hoef je niet in Rusland te wonen.
SentWierda
2 jaar geleden
@SimonV. Je hoeft inderdaad niet in Rusland te wonen.
Maar pikant is het wel: Baabar woont nota bene in Mongolie - het enige land van waaruit Rusland ooit onder de voet is gelopen - in 1226. In 1240 werd Kiev (!) door de Mongolen verwoest.
Pas in 1380 kon Rusland (feitelijk Moskou) zich bevrijden uit die machtsgreep van de Mongolen.